Забрана по време на работа пътните полицаи да ползват личните си мобилни телефони, обмисля да предложи с промени в Закона за МВР председателят на вътрешната комисия в парламента Минчо Спасов от НДСВ, съобщи радио Дарик.

По думите на Спасов тази забрана работи успешно в Полша. „Използването на служебен телефон гарантира, че служителят ще се въздържа от нерегламентирани контакти, а и контролът е много лесен - разпечатката от разговорите идва директно в счетоводството на МВР и не са нужни никакви СРС-та, за да бъдат засечени подобни контакти", обясни той.

Друга схема за нерегламентирани контакти е работата на пътните полицаи в комбина с фирма за пътна помощ.

За да се увеличи разкриваемостта на този тип престъпления, председателят на вътрешната комисия в Народното събрание обмисля да предложи декриминализация на активния подкуп с промени в Наказателния кодекс. Според него сега голяма част от хората, обект на изнудване, се притесняват да сигнализират, защото сами ще бъдат уличени като съучастници в престъпленията. Така броят на сигналите и хората, готови да свидетелстват, ще нараснат и ще намалеят самите подкупи.

С поправките в закона за МВР, които най-вероятно ще внесе до края на седмицата, Спасов предлага от 2011 година Пътната полиция да мине изцяло на видео наблюдение в работата си и да няма катаджии на пътя.

Докато се изгради видео-системата, според Минчо Спасов, адекватна мярка за борба с корупцията на пътя остава забраната пътните полицаи да носят в себе си повече от 20 лева и то на монети. Той уточни, че във вече готовия законопроект не е записана точна сума, а поправките препращат към наредбата за командировките в страната, като в момента дневните са в размер на 20 лева.

Според Спасов с промени в Закона за движение по пътищата трябва да отпадне възможността малките глоби да се плащат на пътя, а катаджиите да разполагат и с бланки на английски език, когато глобяват чужденци, за да няма злоупотреби с гостите на страната ни.

След специално проучване на НЦИОМ по темата Спасов се е уверил, че е на прав път с поправките. Според данните средният рушвет на пътя е 15 лева, като най-големи суми (20 и повече лева) давали ромите, тъй като шофирали без книжка и били доста по-притеснени от останалите участници в движението