Цената на олиото се е понижила с около 30 стотинки на тържищата и ще продължи да намалява.

Това съобщиха от Държавната комисия по стокови борси и тържища, цитирани от БНР. Поевтиняването е заради по-ниската изкупна цена на слънчогледа.

След двойното поскъпване на олиото за около една година, вече има трайно поевтиняване. Причина за намалението са високите добиви на слънчоглед тази година както и значително по-ниските изкупни цени.

"Вече има региони, в които цената на олиото е около 2.50 лв. Това е цената на стоковите тържища в страната, т.е. това са цени на едро, а не цените в магазинната мрежа", каза Ваня Зидарова - държавен експерт в Комисията по стокови борси и тържища добави, съобщава news.bg.

Производствената цена на олиото е намаляла с 30-40 ст. на литър от преди близо месец. Докато понижението радва потребителите, стопаните, които отглеждат слънчоглед са недоволни от ниската изкупна цена на тазгодишната реколта.

Председателят на Националният съюз на зърнопроизводителите Красимир Аврамов посочи: "Цената на слънчогледа спадна спрямо миналата година с над 300 лв. и в момента сделки между производители и търговци не се осъществяват, защото разминаването е в много големи граници.

Ние се стремим да продадем слънчогледа на цена над 620 лв., а предлагането е на нива от 540 - 550 лв. за тон слънчоглед."
Миналия септември търговците купуваха слънчогледа за около 950 лв. за тон.

Експерти съобщиха за Money.bg, че се очаква нов скок на цените на слънчогледа, тъй като през октомври ще поднат митата за износ за Турция, което ще увеличи цените.

Припомняме, вчера стана ясно, че цената на брашното е намаляла с около 100 лева на тон през последните 2-3 месеца.

Понижението на производствената цена на брашното в мелниците се дължи на по-ниската изкупна цена на зърното от новата реколта, коментира Христо Андреев- председател на Съюза на мелничарите.

В магазините стойността на брашното се задържа около 1 лв. за килограм, защото мелниците доставят по-малки количества и така печалбата им е ниска. Освен това има посредници, които оскъпяват продукта с надценката за доставка.