Вече два пъти Никлас Зенщроьом и Янус Фрис внесоха смут в компютърния и медиен свят. Първият път - когато разработиха системата за споделяне на файлове Kazaa. После със Skype те дадоха възможност на милиони потребители да телефонират по Интернет.  Сега скандинавците готвят третия си удар: Joost ще революционира телевизията - пише Handelsbaltt.

Наименованието на проекта е станало ясно едва в началото на тази седмица. Досега намерението е носило кодовото име „проект Венедиг" по името на стаята в хотела, в който идеята е кристализирала. Така обяснява Фредерик де Вал, шеф на Joost.

„Искаме да обединим най-доброто от телевизията с най-доброто от Интернет", казва Ян Фрис. Както при Skype и Kazaa, разпространяването на съдържания ще става по Peer-to-Peer-принципа, тоест не чрез централен сървър, а от потребител до потребител.

Участниците ще могат чрез чат - функции да си разменят директно съдържания, както и да ги оценяват. За разлика от видео-платформите като Youtube, Joost не залага на съдържания, публикувани от потребителите, а на предварително подбрани. Тепърва ще се решават въпроси за правата и качеството.

Joost ще предлага филми, сериали, шоу и други познати програми. Засега няма много информация за кооперация с комерсиални производители на подобни съдържания. Бизнес - производителите на дигитални забавления още залагат на собствените си онлайн оферти или на съществуващи и утвърдени платформи като тези на Apple или погълнатата от Google Youtube.

Основната разлика от съществуващите видеоплатформи е, че Joost ще предлага много по-високо качество на картината, познато досега само от телевизията. Който иска сам да си направи тестова снимка, може вече да се регистрира на сайта на компанията. В момента системата върви на бета версия.

На посочения адрес засега могат да се видят видео клипове на Warner Music Group, на National Geographic и надпреварите на Инди кар. Успехът на проекта Joost ще зависи от атрактивните съдържания, които могат да бъдат предложени там - това го признават и авторите.

Joost ще се финансира чрез реклама. В сегашните тестове участват Warner Music, T-Mobile USA и Wrigley.