"Пълен обрат за втората пенсия" е заглавиe от в. "Труд"
Пълна промяна на спорните текстове за частните пенсионни фондове, приети в края на 2014 г., инициира Министерството на финансите. Ведомството предлага изборът дали да се осигуряваме за втора пенсия в частен фонд или и тези пари да отиват в НОИ да не е еднократен. Освен това вноските на хората, започнали първа работа след 1 януари т.г., няма да постъпват автоматично в НОИ. Те ще имат 3 месеца да изберат частен фонд. Ако не го направят, държавата ще ги разпредели служебно в частен фонд, какъвто бе режимът до края на м.г.
Обявените днес промени са обратното на първоначалния вариант, лансиран от министъра на финансите Владислав Горанов преди около месец и гласуван от парламента.
Според новите текстове всеки осигурен (роден след 1959 г.) ще може многократно да променя решението си и да прехвърля парите си между фондовете и НОИ. Местенето ще е възможно веднъж годишно. Единственото ограничение е за последния избор - не по-късно от 5 години преди навършване на пенсионна възраст.
Прочети още от в. "Труд"
„Четирима депутати карат трактори", пише в. „24 часа"
6 трактора и 1 комбайн има в автопарка на парламента този мандат, става видно от декларациите на народните представители пред Сметната палата.
Депутатите, които се занимават със земеделие, са най-много в БСП - там са 3-ма от четиримата собственици на трактори. Димитър Димитров има два - МТЗ80 и "Беларус МТЗ952", и ремарке за товарен автомобил.
Колегата му Кирчо Карагьозов също има два трактора - ТК80 и "Беларус", но и комбайн "Токано", купен през 2013 г. за 250 хил. лв. Третият депутат с трактор е Добрин Данев. В ДПС пък съпругата на Ердинч Хайрула е собственик на трактор "Янмар"
"24 часа" провери с какво идват депутатите на работа и се оказа, че повечето от тях карат коли на фирми или взети от приятели и роднини, а не с возилата, които са декларирали пред Сметната палата. Новата мода този мандат са колите под наем. Има и една яхта.
"България се разбърза с покупката на изтребители" е водещo заглавиe на в. "Сега"
Само няколко часа след визитата в София на шефа на НАТО Йенс Столтенберг, който обеща команден център на алианса във Варна, военният министър Николай Ненчев оповести, че заради раздути цени България няма да поднови договора с Русия за ремонта на МиГ-29. Поддръжката на самолетите ще бъде възложена временно на Полша. Това е сигурен знак, че България окончателно се е ориентирала към бърза покупка на западен модел изтребители. До март Ненчев ще пътува до САЩ, където ще се обсъжда покупка на F-16. Неофициално се говори, че Канада също ще предложи на България самолетите CF-18A, които бяха отказани от Украйна. Те са свалени от въоръжение в канадската армия, но Киев не ги прие с аргумента, че са скъпи за поддръжка.
Остава въпросът откъде ще се вземат пари за това, тъй като тази година военният бюджет беше намален и България не можа да изпълни ангажимента си за модернизация на армията. Пред Столтенберг българските политици обещаха да предвидят повече средства през 2016 г., а президентът Росен Плевнелиев дори спомена актуализация през 2015 г.
Прочети още от статията на в. "Сега"
"Местим партидата за втора пенсия през година" четем на първа страница във в. "Монитор"
Работещите да имат право на избор къде да внасят осигуровките си за втора пенсия през година. Тази промяна в Кодекса за социално осигуряване предлагат от Министерството на финансите. Идеята е хората, които са решили да прехвърлят средствата си от частен пенсионен фонд в Националния осигурителен институт (НОИ), да имат право след 1 г. да се върнат отново във фонда си. Ако впоследствие променят мнението си, пак ще имат право на рокада след още година.
В случай че работещият избере да се осигурява в солидарната система, натрупаните досега средства в частния фонд по индивидуалната му партида ще се прехвърлят в т.нар. Сребърен фонд в 6-месечен срок. По този начин се гарантира, че преведените средства ще бъдат „съхранявани", а няма да се претопяват в общия бюджет на фонд „Пенсии" към НОИ. Ако след година работещият реши отново да се върне в универсален фонд, сам ще избира в кой точно. Последният избор за прехвърляне на средствата за втора пенсия ще може да се прави 5 г. преди излизане в заслужена почивка. На тези, които окончателно са решили да се осигуряват в НОИ, средствата от Сребърния фонд вече ще се прехвърлят към фонд "Пенсии" преди определяне на размера на парите им за старост. В тези случаи на хората ще се отпуска пенсия в пълен размер и индивидуалният им коефициент няма да се намалява. Целта е по този начин да не се ощетяват бъдещите пенсионери.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
"Казусът Банско e тест за Ангелкова", пише в. "Стандарт"
Ще залезе ли Банско? Или ще получи шанс и в следващите години да се затвърди като зимната столица на Балканите. Решението е в ръцете на министъра на туризма и на правителството. Проектът за разширяване на ски зоната и изграждане на втора кабинкова линия придоби символично значение - искаме или не да развиваме туризма в България. Серия правителства не можаха да разсекат "възела" и да намерят грам решителност и мъжество, за да направят нещо просто и логично - да дадат зелена светлина за развитието на ски зоната, за да привличат повече любители на белите спортове от страната и чужбина. А проектът е многомилионна инвестиция, която ще осигури още работни места и доходи - както за хилядите хора от цялата страна, които изкарват прехраната си в Банско, така и за общинския и държавния бюджет (под формата на данъци, такси, лицензи). Зад самия план за разширяване на ски зоната пък стои труда на водещи експерти - архитекти, еколози, инженери, лесовъди, които тясно се придържат към австрийския опит - така че да има максимална експлоатационна ефективност и минимално въздействие върху планината и природата.
"Чули ли сте за протести във Виена или Инсбрук, тревожите ли се, че австрийците "изсякоха Алпите"? Има ли бдение на протестъри с плакати пред заводите на "Допелмайер"?", нареждат хората в Банско. По думите им, добре познатите от миналото манипулативни похвати - лозунги като "Да спасим природата!", "Унищожихте планината!", демонизират проекта и привличат наивни, идеалистично настроени поддръжници, които явно не прозират откъде идва добре платеният патос на "безкористните" пазители на природата.
Прочети още от в. "Стандарт"
„Жилищата в столицата поскъпват с 16 лв. за квадратен метър", пише в. "Сега"
С 16.06 лв. е поскъпнал квадратен метър жилищна площ в София през четвъртото тримесечие на 2014 г. спрямо предходните три месеца. Столицата запазва челното си място по най-скъпи жилища в цяла България със средна цена от 1501.73 лв. за квадратен метър спрямо 1485.67 лева през третото тримесечие на миналата година. Това показват данните на националната статистика, оповестени вчера.
Средната пазарна цена на жилищата в страната през четвъртото тримесечие на 2014 г. е 869.75 лева на квадратен метър. На годишна база те са поскъпнали с 1.2% спрямо същия период на 2013 г. За цялата 2014 година поскъпването е с половин процент. Повишението, макар и скромно, обръща тенденцията спрямо 2013 г., когато цените на жилищата отбелязаха спад от 1.8% спрямо цените от 2012 година.
Прочети още от в. "Сега"
"БДЖ търси пари за нови мотриси от еврофондовете", четем във в. "Монитор"
След 2-3 години БДЖ може да излезе на нула или на малка печалба, прогнозира за „Монитор" изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров. Според него главното условие за това е изпълнението на стабилизационната програма на превозвача да бъде подкрепена от всички.
По думите му тогава може да се открие и възможност железницата да иска пари от европрограмите. Те ще бъдат инвестирани за закупуване на модерен подвижен състав
който да направи превозвача конкурентен.
„Първият вариант на стабилизационната програма трябва да бъде готов до средата на февруари, като се надяваме тя максимално бързо да бъде одобрена", каза Владимиров. „Тя ще е с хоризонт в бъдещето от поне 7 години и ще позволи развитието на БДЖ", допълни той. По думите му в документа основните акценти ще бъдат - оздравяване на дружеството, погасяване на задълженията към кредиторите и разработване на инвестиционна програма за развитие на превозвача.
В момента дълговете на БДЖ са 565 млн. лв., срещу 840 преди 5 години. Амбицията на екипа на холдинга до края на 2015 г. задълженията на БДЖ към банки да бъдат сведени до 300 милиона. В момента те са около 361 млн. лв.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
„1,1 млрд.лв. губи държавата от нелегален дизел", пише в. „24 часа"
1,1 млрд. лева губи бюджетът годишно от нелегални горива - основно дизел. Това се казва в анализ на финансовото министерство, публикуван вчера.
Данните показвали, че на година около 1,228 млн. тона от горивото не се обявявали пред НАП и митниците, което било 36,2% от потреблението.
Според министерството продажбите на нелегални горива се осъществявали основно през т.нар. ведомствени бензиностанции, които са на облекчен режим.
Като пример се дава създадената връзка между НАП и митниците и въвеждането на системи за следене на количествата в останалите бензиностанции. Това довело до намаление на продажбите на горива без платен акциз и ДДС едва с 6-7%. За над 30 на сто от горивата, които се потребявали, продължавало да не се плащат дължимите данъци. За ведомствените бензиностанции държавните и регулаторните органи не разполагали с информация за тяхното местонахождение, техническото оборудване и вместимостта на резервоарите. Освен това такива обекти можело да бъдат и опасни, тъй като за съхранение на горивата се използвали бракувани вагон-цистерни с вместимост 60 000 или 70 хил. литра или бракувани автоцистерни с вместимост 5000, 10 000 или 20 хил. литра.
Използвали се и метални варели, пластмасови контейнери, бидони и други.
Секторен анализ показвал, че най-рискови са доставките на горива в земеделието и транспорта - съответно 48,1 и 34,5%. В тези два отрасъла било и най-голямото потребление на дизелово гориво.
Прочети още от статията на в. „24 часа"



USD
CHF
EUR
GBP