За един работен ден от 8 часа служител във ведомство или фирма в центъра на столицата ще трябва да плаща по 24 лв., ако пътува до работното място с личния си автомобил. Все още не е ясно дали таксата за паркиране в "синята зона" в централната част на София ще стане 3 лв. на час, както беше съобщено преди време. При всички случаи обаче, трябва да има диференциация на цените в обособените места за паркиране. С това изявление по БНР зам.-кметът по транспорта на Столична община Любомир Христов потвърди появилата се в началото на миналия месец информация, че платените места за паркиране в центъра на София ще поскъпнат.

Идеята в центъра на столицата „синята зона" да струва 3 лв. на час е на шефа на общинската фирма "Паркинги и гаражи" Марчело Доковски. По данни на общинското дружество около 10 000 са паркоместата в „синята зона" в момента и се търсят още 2000.

За поскъпването спомена и кметицата Йорданка Фандъкова, макар да не се ангажира с конкретни цифри.

"Синя зона" функционра и пред зала "Универсиада", и на площад "Батенберг". Интересът към паркирането е различен и е нормално цената да бъде различна, обоснова идеята за поскъпването на платеното паркиране в София Любомир Христов. Той обаче смята, че идеята, че "Синя зона" е място за паркиране, е леко погрешна. По думите му това по-скоро е принцип за управление на паркирането и на движението в центъра. Христов обясни, че много хора прекарват по 8 часа на тези паркинги и затрудняват живеещите в центъра и тези, които искат да слязат за 1 час и да си свършат работа.

Подобна теория е вярна, ако имаше достатъчно платени паркинги. Може би заради това кметицата нареди до края на януари да приключи работа комисията, която Столичният общинския съвет (СОС) сформира. Тя трябва да предложи решения за нови паркинги в столицата.

Освен това комисията трябва да изработи рамкова концепция за паркирането в София, след което ще започне работа по избор на проектанти и изработване на проекти за паркингите. В различните зони ще се търсят различни решения-подземни или многоетажни надземни паркинги. В проекта за бюджет е заложена сума за първоначалните проектантски дейности, уточни Любомир Христов.

Според него в момента се търсят подходящи места за т. нар. буферни паркинги, които да бъдат свързани с използването на обществения транспорт. Те ще са разположени на основните подходи в града. Ще се търсят и възможности за паркиране в по-централната градска част или по-широкия център.

Любомир Христов обяви, че няма пари за нови инфраструктурни проекти, а в бюджета на столицата е предвидена сума само за завършване на започнатите обекти. Единственото изключение са трасетата на метрото, за които има осигурено и европейско и национално финансиране.