Притесненията на пазара от недостига на енергия в световен мащаб и прекалено високата цена на петрола, поднови обществения интерес към една технология, която е била широко използване в Нацистка Германия и по времето на апартейда в Южна Африка. Става въпрос за трансформирането на въглища в течни горива за двигатели с вътрешно горено, коментира Ройтерс.
Въпреки че е по-замърсяваща от другите алтернативи на петролните горива, технологията използваща въглища има предимството да разполага с огромни и широко разпространени запаси на въглища в света, което е основната суровина. Високата цена на петрола прави позабравената технология за алтернативен добив на горива рентабилна.
Според експерти, докато петрола се задържа на цена над $45-50 за барел може да се извлича печалба от тази технология. В момента цената на сорта Брент суров петрол наближава $70 за барел, като не се очаква да се понижи през това лято. Това автоматично ще накара много инвеститори да вложат парите си в инсталации, които да преобразуват въглища в течни горива.
Според анализа на Енергийната информационна агенция на САЩ, през 2030 г. в света ще се произвеждат по около 2.4 млн. барела дневно петролен еквивалент от технологията за преобразуване на въглища в течна суровина. Миналата година същата агенция прогнозираше 2.1 млн. барела дневно.
Това обаче ще е доста малка част от прогнозираното потребление на петрол в световен мащаб през 2030 г., който ще е около 100 млн. барела дневно. Все пак защитниците на новата-стара технология коментират, че най-големите потребители на петрол в света САЩ и Китай имат огромни залежи на въглища, което определено ще има значение за отърсване от петролната зависимост към вносна суровина поне в известна степен.
Процесът на преобразуване на въглища в петрол може ефективно да осигури автомобилни и самолетни горива, както и други продукти като асфалт, катран и различни смоли.
Процесът включва преобразуването на въглищата в газ, който в последствие чрез сложен процес и различни катализатори се превръща в течен продукт. Възможно е директно да се втечняват въглища, което е може би по-енергийно ефективно, но технологията не е тествана за промишлени нужди.
Технологията е разработена за първи път от двама германски изобретатели през 20-те години на миналия век в Германия, която е изключително богата на въглища страна, но бедна на петролни залежи. Именно този процес е бил в основата на производството на горива през Втората световна война.
В Съединените Щати, компаниите работещи с въглища започват да оценяват възможността да ги преобразуват в суров петрол, като твърдят, че до 2012 г., ще има завършен поне един проект на завод, който ще работи с тази технология. В момента въглища за промишлени нужди се добиват в 50 страни по света, а в други 20 има залежи, които не се експлоатират.
Проблем, който може да възникне при производството на петрол от въглища е замърсяването от прекалено голямото съдържание на прахови частици и въглероден диоксид във въглищата. Друг проблем би възникнал ако цените на петрола паднат под критичната граница от $45 за барел, което ще направи процеса търговско нерентабилен.
През 70-те години на 20 век, когато цените на петрола се изстрелват нагоре, започват да се правят сериозни проучвания за процеса на преобразуване на въглища в петрол. В края на 80-те години обаче, цената се понижава рязко и проектите са изоставени.
Abadbobata
на 05.06.2007 в 10:25:28 #2Станели петрола 100 долара за барел, ще се появят много такива "алтернативи", но те няма да намалят цената на петрола, те са възможни поради високата цена на петрола. Когато стане 100 долара барела хората ще се усетят че е по-далаверно да караш на 3 стотинки на километър на ток, вместо а 15 на бензин.
afrikaneca
на 04.06.2007 в 22:10:58 #1и днес в южна африка се произвежда бензин от въглища, компанията се казва САСОЛ ,аз лично предпочитам този бензин ,нима много бензиностанции, но от две години започнаха да се увеличават.