„Пицата Дянков става палачинка", четем от първата страница на „Стандарт"
Кабинетът развърза леко кесията за следващата година. Почти всички министерства ще харчат повече, предвижда проектът за бюджет 2011. В същото време като цяло разходите на държавата ще са по-малко. Така постната пица "Дянков" остава тънка, но леко подсладена - като палачинка, коментираха в парламента. Както сега и догодина с най-много пари ще разполагат полицията и армията.
Те ще получат съответно 1 млрд. и 990 млн. лева. Най-голямо увеличение на разходите пък е заложено за бедните и безработните.
Министерството на Тотю Младенов ще получи 951,2 млн. лева. Екипът на вицепремиера Симеон Дянков разчита да върже сметките със скок от 24% на приходите от бизнеса. Очакванията са хората да се престрашат да харчат, както и да внесат в хазната повече данъци.
Още от статията на „Стандарт"
„Държавата се кани да плати милиони за достъп до плажовете", информира от първата си страница „Сега"
Управляващите смятат да похарчат милиони, за да изкупи държавата частни имоти на първа линия до морето, които в момента пречат на свободния достъп до плажовете. Идеята разясни вчера зам.-министърът на регионалното развитие Екатерина Захариева. Данните на ведомството показват, че в България има 25 плажа, които са оградени изцяло с частни земи, а техните собственици не пускат никого да припари до плажа.
За да реши проблема, ведомството е преценило, че е най-добре държавата да отчужди тези земи и да построи на тяхно място улици или алеи до плажовете. Така с пари на данъкоплатците ще се коригират недалновидни и дори незаконни решения на държавни и общински органи, които се позволили частници да заградят плажове.
Захариева обясни, че засега няма точни изчисления колко пари трябват - това ще стане ясно, когато бъдат изготвени новите подробни устройствени планове. Но призна, че тъй като става въпрос за имоти на първа линия, парите никак няма да са малко. Тя само подчерта, че тъй като през годините държавата не се е погрижила да осигури достъп до плажовете, което е конституционно право, сега това ще струва пари на данъкоплатците.
Според брокери това са уникални имоти с високи цени, за които няма търсене и трудно може да се направи извод за реалната стойност на сделките. Офертите за урегулирани парцели в района на Созопол и Русалка например са между 50-80 евро на квадрат, посочи Добромир Ганев от "Форос". Ако земята е земеделска, струва между 15 и 20 евро на кв.м.
Още от статията на „Сега"
„Данъчните погнаха 470 футболни съдии", разкрива от първата си страница „Монитор"
Националната агенция за приходите е започнала проверки на 470 футболни съдии у нас. Това научи „Монитор" от източници в данъчната институция. Досега проверките на реферите са показали, че шестима от тях са се опитали да скрият имането си от държавата и така да избегнат плащането на данъци.
От НАП обясниха, че част от съдиите „забравили" да декларират доходи, които са получили като хонорари за това, че са свирили мачове. При други от реферите пък имало сериозно разминаване между декларираните доходи и имането, което реално притежават. Голяма част от проверките срещу реферите обаче продължават все още. Очаква се данъчният резултат от тях да е почти половин милион лева, обясниха още от НАП.
Проверките на данъчните във футболните отбори доведоха до осветляване на реалните заплати на футболистите и те вече не са между 240 и 300 лв., на колкото ги осигуряваха доскоро, а са от 1500 лв. до 50 000 лв. Данните съобщи шефът на данъчната агенция Красимир Стефанов пред Комисията за корупция и конфликт на интереси. Той припомни, че в края на миналата година НАП е извършила ревизии на четири клуба, крайният резултат от които са 8 млн. лева. "Успяхме да намерим укритите анекси, в които са записани реалните заплати на футболистите.
Те бяха 240 лв., максимум 300 лв., а след ревизиите скочиха в пъти и в момента са от 1500 до 50 000 лв.", каза шефът на агенцията по приходите.Ведомството на Стефанов е направило и 262 проверки на футболисти. От тях излезли несъответствия при 21 футболисти. Засега има резултат от проверка само при един футболист, който е укрил доход от 100 000 лв. Предстои сумата да бъде обложена със съответните лихви. Шефът на НАП отчете и проверките в развлекателния бизнес. 24 от най-известните имена са били проверени, ревизии има на 12 души.
Още от статията на „Монитор"
„До 100 млн. лв. годишно потъват в застрахователни измами у нас", информира от първата си страница „Класа"
От 50 до 100 млн. лева потъват в застрахователни измами у нас годишно, като между 30 млн. и 70 млн. лева са загубите на компаниите в сектора от некоректни практики при автомобилните застраховки. Данните бяха изнесени вчера от Юрий Тодоров, председател на Асоциацията за застрахователна сигурност, при обсъждане на перспективите в бранша. Той уточни, че точно изследване в страната не е правено и данните са приблизителни. Оказва се също, че между 5 и 10% от изплатените обезщетения в света са заради застрахователни измами. В САЩ подобни злоупотреби са за над 97 млрд. долара годишно, докато в ЕС сумата е 25 млрд. евро.
В България това явление може да се изкорени чрез единна база данни, в която да се включат всички случаи със съмнителни щети и застрахователите сами ще изчисляват риска, поясни Тодоров. По думите му най-фрапиращите случаи за опити да се правят измами са с пътни произшествия или кражби на коли. В повече от 37 на сто от случаите българските застрахователи са платили щетите. В други 30 на сто пък са отказали обезщетения, а в останалите случаи или се плаща частично обезщетение, или се завежда съдебен иск, обясни експертът.
Над 20 на сто от регистрираните автомобили в страната са без задължителната застраховка "Гражданска отговорност" (ГО), разкри Борислав Богоев, зам.-председател на КФН, ръководещ управление „Застрахователен надзор". Добрата новина според него обаче е, че участниците в пътнотранспортно произшествие (ПТП), които нямат ГО, са малко над 1%, а данните на Гаранционния фонд показват, че едва 1.15% от автомобилите, участвали в пътни инциденти, нямат задължителната полица.
Най-важно е първо да се реши проблемът със задължителната полица, да се повишат обхватът и отчетността й, каза Богоев.
Още от статията на „Класа"
„Скандал Саркози - Барозу заради ромите", пише на първа страница на „Дневник"
Остър сблъсък по експулсирането на роми от Франция избухна вчера в Брюксел на закрито заседание между френския президент Никола Саркози и председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Дурау Барозу. Той е станал пред държавните лидери на страните - членки на ЕС, и е трябвало да приключи с дипломатична декларация, че въпросът ще бъде обсъден на следваща среща, съобщи "Ройтерс".
След срещата българският премиер Бойко Борисов съобщи пред журналисти, че е имало "голям спор, да не кажа скандал".
Медиите веднага започнаха да искат от източниците си потвърждение на думите му. Това принуди след срещата на Европейския съвет президентът Саркози да потвърди скандала и да продължи атаката срещу Европейската комисия, а Барозу - да се защитава с думите "вярно е, че напоследък бяха казани някои нередни неща, но мисля, че сега не трябва да им обръщаме внимание".
Макар Саркози да каза, че "ако някой е запазил самообладание и се е въздържал от преувеличения, това бях аз", европейски дипломати споделиха с медиите, че в залата Саркози е крещял на Барозу и е поискал от него извинение за квалификациите на еврокомисаря по правосъдие и основни права Вивиан Рединг.
"Отвратителните и срамни думи - за Втората световна война и сравнението с гоненията на евреи - ни шокираха дълбоко. Аз съм президент на Франция и не мога да позволя да унижават страната ни. Рединг се извини, но повечето държавни лидери заявиха, че е силно шокиращо някой да говори по този начин", каза Саркози.
Още от статията на „Дневник"
„Текстилният бранш излиза от кризата с 20% ръст на поръчките", обобщава „Класа"
Текстилният бранш успя да премине през кризата с прав тигел. Това се потвърждава и от изнесените данни от Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) при откриването на 9-ото изложение Bgate. Според зам.-председателя на асоциацията Бертрам Ролман поръчките от началото на годината са нараснали с 18-20 %. Официалните данни на НСИ отчитат, че за първите 6 месеца на годината в текстилния бранш у нас са заети около 5400 фирми, като 90% попадат в категорията малък и среден бизнес. Към 1 юли пряко наетите са 113 260 човека, или 5% от наетите в България и 19,3% от наетите в промишлеността.
До средата на годината се отчиташе лек спад в производствения индекс, но за юли и август изненадващо дойдоха поръчки отвън, като благодарение на свръхпредлагането имаме шанс да постигнем количествата от 2007-2008 г., сподели председателят на БАПИОТ Валерия Жекова. Тя прогнозира, че и следващият сезон - изработването на колекциите за пролетта и лятото на 2011 г., ще бъде силен за родните компании, а индикацията е, че потреблението в Европа се съживява. Жекова посочи като основни възложители у нас фирми от Италия, Германия, Гърция, Холандия. Засиленият интерес към България експертите обясняват с връщането на поръчки от Далечния изток и Китай преди всичко заради скъпия долар, копирането на модни марки и липсата на социална отговорност при производството.
Все пак въпреки положителните очаквания и тенденции пред сектора „текстил и облекло" седят и някои предизвикателства. Оказва се, че най-големият проблем е да се възстановят производствените капацитети, да се повиши производителността и да се запълни дупката между образованието и бизнеса. Според Бертрам Ролман има остра нужда на кадри, като в следващите 12 месеца в бранша ще са необходими поне 25 000-30 000 души. "Искаме всички предприятия в нашия сектор да работят официално и на светло, а работниците да се осигуряват на пълната заплата", заяви заместник-председателят на БАПИОТ.
Още от статията на „Класа"
„Как малко не стигна Тодор Живков да построи писта за Формула 1", припомня „Сега"
Колкото повече години минават, толкова повече човек осъзнава, че в някои свои решения другарят Тодор Живков просто е изпреварвал времето си. За едно от тях поне спокойно може да се каже, че отеква чак в наши дни. Бойко Борисов вероятно си мисли, че открива Америка покрай интереса на група араби, един от които министрите му обявиха за шейх, да строят у нас писта за Формула 1. Но включването на България като база за най-популярното автомобилно състезание другарят Живков го е отметнал още в далечната 1985 г. И щеше като нищо да го осъществи, ако някои геополитически промени в соцлагера не бяха връхлетели и скромната ни страна.
Докато правителството на Борисов оглуши републиката само след една проучвателна среща, управлявалият по онова време кабинет на Георги Атанасов е свършил достатъчно работа, преди да огласи новината. "Нашият проект беше многомащабен - трасето бе предвидено да отговаря на изискванията за провеждане едновременно на автомобилни ралита и на състезания с камиони", припомня си тогавашният вицепремиер Георги Йорданов - министър на културата и спорта и един от хората, които активно са били ангажирани в инициативата.
Макар и ползваща се с огромно недоверие на Запад като най-верен сателит на СССР, България е успяла не просто да убеди Международната автомобилна федерация (ФИА), която държи правата на състезанието, да одобри проект за създаване на такава писта, но основните трасета и инфраструктура дори са били построени. За 6-те години от възникването на идеята през 1984 г. до падането на социализма държавата е вложила 25 млн. лева в строежа и са били осигурени още $800 млн. инвестиции от три чужди фирми. "Ако всичко вървеше по план, то той предвиждаше през 1992 г. вече да имаме лицензирана писта за Формула 1", обяснява Йорданов. Той държи да се знае, че вътрешни сили са попречили, а не външни, за да се завърши строежа.
Още от статията на „Сега"
„Градовете ще живнат с 300 млн. евро и "Тракия", казва в интервю за „Стандарт" министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев
Г-н Плевнелиев, през последния месец вие през ден правите първа копка на път. Това пиар акция ли е?
- Няма нищо общо между първа копка и пиар. Първата копка е един акт на свършена работа и на заявка за конкретен резултат. Докато предишните се упражняваха 40 г. на тема магистрали, сега някой ги строи.
В Германия, например, присъства ли министърът на всяка първа копка на нов път или ремонт на шосе?
- И аз не ходя на всяка първа копка. Просто исках да заостря вниманието на гражданите. Защото ние изключително много се гордеем, че след усилена работа за един месец стартираме 15 ЛОТ-а. Аз лично ще присъствам на първите копки на 3-4 от тях. А това не са само първите копки, а усвояването на еврофондовете. Там всеки лев е важен и аз се радвам, че сега всеки втори ден правим първа копка по еврофондовете.
Спи ли икономиката, както твърди Иван Костов?
- Икономиката не спи. Цифрите показват друго - тя произвежда 35 млрд. лв. годишно. Тоест тя работи. Въпросът е дали може да се ускори. Строенето на магистрали и пътища само по себе си е като да създаваш хардуер. Това е платформа, на която икономиката да се развива, да се движат стоки и услуги. Магистралите са от огромно значение за регионите. Ние ще ги построим. Въпросът е след това какви стоки ще се движат по тях, какво ще купуваме и продаваме, как ще забогатяваме, какви работни места ще създаваме.
Като министър на регионите вие какви мерки взехте, за да се развиват те и да се доближат по стандарт?
- Горд съм, че заделихме 300 млн. евро по Оперативна програма "Регионално развитие" за 9-те големи центъра на растеж с население над 100 000. Бургас вече е на път да промени и уреди изцяло транспорта си с 85 млн. евро. ОПРР я пренастроихме така, че да се фокусира не върху София, а върху регионите и техните центрове. Магистрала "Тракия", която ще свързва четирите ни най-големи града, помага на хората да останат там.
Какви задължения и права ще прехвърлите на местните власти, за да им осигурите възможност за развитие на местните икономики?
- Всеки месец ние правим по нещо в тази насока. Сега земеделското министерство създава такива местни структури. ДНСК работи по места. Искаме да дадем плажовете на областните управители. Но това е само началото. Имаме програма, приета от Министерски съвет за 2010-13 г. И за разлика от всички предишни изговорени приказки на тема децентрализация и деконцентрация ние имаме конкретен план по години и по конкретни министерства и услуги, които ще бъдат прехвърлени към общините. Обсъжда се и как общините да получат повече пари в бюджета за 2011 г. Вече сме натоварили областните управители с функцията да бъдат другото око на държавата и пътната агенция по строителството на пътните обекти. Те могат да проверяват и това е изключително работещ модел. Областният управител на Перник е почти денонощно на магистрала "Люлин".
Още от интервюто на „Стандарт"
„София ще се чисти по-добре от снега, но в рамките на бюджета", казва в интервю за „Дневник" Веска Георгиева, директор на Столичния инспекторат
От началото на септември влязоха в сила новите договори за почистване на 19 от общо 24 района на София, пет от тях се обжалват. Останалите 5 района в столицата от пролетта се чистят от фирма "Заубермахер", която има 7-годишен договор с общината. Гарантират ли новите договори по-високо качество на услугата, която е един от най-сериозните проблеми в София - по темата разговаряме с директора на общинския инспекторат Веска Георгиева. Тя беше поканена на този пост преди две и половина години от кмета на града - по това време Бойко Борисов. В общината Георгиева дойде от Регионалната инспекция по околната среда и водите към екоминистерството, където е работила като експерт. По образование е инженер-химик, специализирала е във Франция. Работила е в заводите за микроелектроника в Ботевград и София.
Г-жо Георгиева, повечето от фирмите, спечелили новите договори за почистване на София, и досега са чистили града. Инспекторатът е контролният орган за тази дейност, очаквате ли качеството да се подобри?
- Лично аз считам, че нивото и качеството на услугата трябва да се подобрят чувствително. И имам аргументи за това. Основният от тях е, че договорите вече са 4-годишни и могат да се правят дългосрочни инвестиции от страна на операторите. Другият аргумент е, че договорите са доста по-прецизни в посока по-високо качество на услугата.
Включени са нови дейности, като почистване на подлези, ръчно метене, почистване на кошчета и миене. Подлезите бяха изметени като за първи път, предстои операторите да поставят кошчета. Честотата на почистването е съобразена с използваемостта на подлезите. Но не трябва да се забравя, че цялостната поддръжка на подлезите е задължение на районните кметове.
Държа гражданите да са на ясно, че проблеми от сорта на охрана, осветление, течове е задължение не на фирмите оператори, не на Столичния инспекторат, а на районните администрации. По разпореждане на кмета Йорданка Фандъкова подготвяме едно напомнително писмо до районните кметове.
Едрогабаритният отпадък, който се генерира от домакинствата и сега се оставя около съдовете, вече ще се изхвърля на определени места по определен график. Това ще се организира от операторите в рамките на 4-годишния период на договорите - колкото по-бързо, толкова по-добре. Освен това от 1 септември едрогабаритният отпадък се извозва и предава на депо Враждебна на тон, а не на кубик, както беше досега. Заради тази промяна се надявам, че съвсем скоро ще има чувствителна и видима промяна към по-добро почистване, защото фирмите имат интерес да возят повече едрогабаритен отпадък.
Новото в договорите на почистващите фирми е и почистване на пътните знаци, указателните табели, мантинелите, на крайпътните отводнителни и предпазни канавки. Променен е срокът за отстраняване на констатирано нарушение - от 12 ч. на 6 ч. Това изисква по-стриктна организация и от тяхна, и от наша страна. Дори и в 3 ч. през нощта да е подаден сигнал за нарушение, инспекторатът трябва да проконтролира разрешаването му. Имаме мобилни групи, те ще се справят с тази работа. От 12 на 6 ч. е намален и срокът за дейностите по лятното улично почистване и 4 ч. за дейностите по зимното улично почистване.
Зимното почистване на София е много болна тема за града. Реалистично ли е да очакваме, че този път столицата ще бъде добре почистена от снеговете - булеварди, квартални улици, тротоари и спирки?
- Това представяне на проблема не е много коректно. Реалистично е да се очаква, че София ще бъде добре почистена в рамките на бюджета. Нека не забравяме, че всичко струва пари. Работи се по организацията на зимното почистване от страна на фирмите, от страна на инспектората също, но подчертавам - операторите трябва да се справят в рамките на бюджета. Разчитам и на опита им, защото повечето фирми, спечелили конкурса, вече година и половина почистват столицата.
Но отчитайки проблемната инфраструктура на града, всеки от нас трябва да си дава сметка, че поддържането на София е много трудно и всеки трябва да се включи в това поддържане през зимата. Искам да напомня на гражданите, че и те имат задължение да почистват снега в прилежащите на жилищата им територии, и да се надявам, че тази година по-голяма част от гражданите ще се включат и ще си почистят пътечката от входа до спирката например.
Бюджетът за зимно почистване за тази година, който общинският съвет определи, не е много по-различен от предишните години, тоест не може да очакваме много по-добро качество?
- Но за тази година положителното е, че в оперативните планове на операторите ще бъдат включени подходите към големите булеварди - "Цариградско шосе", "България", "Брюксел", "Сливница" и "Ботевградско шосе". Фирмите ще трябва да се справят и с поддържането на стълбите на подлезите при зимни условия. Трудно е, но е много важно за хората, които използват подлезите.
Още от интервюто на „Дневник"
„Предишните правителства забавиха реформата в армията", казва в интервю за „Монитор" Августина Цветкова, заместник-министър на отбраната
Г-жо Цветкова, в резиденция „Бояна" се проведе международен армейски форум. Какъв е отзвукът?
- Реално се проведоха два форума, защото става въпрос за две различни инициативи. Едната е SEEBRIG - посветена на въпроси за Бригада Югоизточна Европа. Другата инициатива е SEDM - среща на министрите на отбраната в Югоизточна Европа, която е политически форум и осъществява политическото ръководство. Тя определя участието на бригадата, която е изградена от формирования от седем нации. Командирът и щабът се определят на ротационен принцип. В момента неин командир е генерал Душко от Албания, а щабът е в Истанбул. За следващите 4 години трябва да бъде предислоциран в Лариса, Гърция. Ще припомня, че първи домакин на щаба на бригадата беше България.
Тази среща беше в Пловдив, нали така?
- Да, и тогава България лансира идеята след изтичането на мандата на домакинство на щаба в Република Гърция щабът на бригадата да бъде разположен за постоянно у нас. Причината е да се спестят средства на всички участници - по преместването, осигуряването на офиси, на комуникации, на логистика и т.н. Ние отправихме това предложение, но министрите са тези, които ще вземат политическото решение. Очакваме в Тирана да започнат първите стъпки и да се реши дали това е приемливо за другите нации.
Кога тази бригада ще достигне до възможността да участва в операции на НАТО?
- Бригадата е създадена да подпомага интегрирането на региона в евроатлантическите структури. Тя вече е изпълнила по-голямата част от мисията си, тъй като повечето нации, участнички в бригадата, са членове на НАТО. Пред нас стои въпросът как да се използват по-добре и по-ефективно възможностите на бригадата. Трябва да поясня, че тя се състои от подразделения, които всяка нация осигурява при необходимост. При нужда може да бъде използвана от ООН, от ОССЕ или от НАТО. Най-голямата мисия на тази бригада е интеграцията, общият тренинг.
Още от интервюто на „Монитор"
LeBaron
на 20.09.2010 в 13:19:06 #1Браво на правителството.