Едните защото за това работят, а другите защото така им е по-удобно.
Всъщност, големият въпрос е дали цената на учителския труд отговаря на възнагражденията, които държавата заплаща на българските учители.
Вероятно има много наукообразни начини да бъде изчислена цената на учителския труд.
Те са в дебелите книги и в дебелите глави на чиновниците.
Има обаче един фактор, който не се съобразява нито с едните, нито с другите. Колкото и банално да е, но този фактор е ПАЗАРЪТ.
Има ли обаче пазар на учителския труд?
Да има и то не един, а два пазара - един регулиран (на държавните и общински училища) и един свободен (на частните училища и частните уроци).
На държавния пазар е като при соца - „лев за долар", или един час струва около три лв.
В частния сектор един час е около 6 лв., а на „черно" е 10-15 лв.
(От тези числа лесно може да се направи сметка, на колко оценява ПАЗАРЪТ цената на учителския труд - от 2 до 5 пъти по-високо от държавата).
Тези диспропорции обясняват в голяма степен разликите в разнообразието и качеството на стоката.
Също като в соца - в държавния магазин едно, а в кореком и на черно - каквото поискаш.
Кой е виновен за тази диспропорция?
Учителите или управляващите?
Отговорът е очевиден. Политическата класа няма желание, а вероятно и интерес от промяна. Всъщност именно тук се крие разковничето на прословутата РЕФОРМА.
Много цинично и дори перверзно звучат упреците на министъра на образованието, на премиера, на редица „политолози" и „анализатори", че учителите не работели за реформата и дори били против нея.
Всъщност РЕФОРМАТА е работа на държавата, а не на учителите.
Всъщност РЕФОРМА няма. И през последните 17 години не е имало такава, срещу която да бъдат учителите.
РЕФОРМАТА не е диференцирано заплащане. РЕФОРМАТА не е седемнадесет години словоблудство на властта. РЕФОРМАТА не е ограбване на държавата и учениците със стотици нови скъпи учебници всяка година.
РЕФОРМАТА е:
- ликвидиране на черния пазар в образованието
- външно оценяване
- премахване на кандидатстудентските изпити и въвеждане на единни матури.
- диференцирано финансиране на различните училища в зависимост от продукта, който произвеждат и социалната им ефективност
- действителното, а не формалното, навлизане на високите технологии във всички класове, във всички предмети
- оптимизиране, а не хипертрофиране на учебното съдържание и т. н., и т. н.
ПОЛИТИЧЕСКАТА КЛАСА трябва да направи огромни усилия, за да реши всички проблеми.
Първо, тя трябва да ги осъзнае като икономически проблеми - огромни диспропорции, черен пазар, корупция с конкурсите за „нови" учебници.
Второ, да ги осъзнае като социодемографски проблеми - феминизиране, профанизиране и пауперизиране на цяла професионална прослойка, студентска емиграция, неспособност за планиране капацитета на предучилищните заведения.
Трето, трябва да осъзнае собствената си ролята в реформата, а не да „прехвърля топката".
Четвърто, да не поставя комфорта си пред интересите на образованието - бюджетните излишъци не са нужни толкава на държавата, колкото на управляващите, за да правят добро поведение пред международните институции, но всъщност най-вече пред кредиторите.
Пето, да не прави разлика между децата на България и собствените си деца.
Защото в крайна сметка става въпрос за децата на България, за бъдещето на нацията.
П.К.
Бивш учител
Мениджър в IT фирма
P.S.
От къде да вземе пари правителството? - пита самото правителство и пърхащите около него „политолози" и „анализатори".
Отговор на този въпрос по-горе съзнателно не е даден.
Това не е проблем на учителите, още по-малко на автора на скромното изложение.
Това е проблем, създаден от управляващата политическа класа и от същата тази класа трябва да бъде решен, ако тя иска да продължи да управлява.
vloti
на 13.10.2007 в 16:48:45 #3Реалист ,съвсем не сте прав. Учител взима най-често около 300 лв. За да не се излага учителят трябва да се готви допълнително. Преподавател по литература трябва да чете всяка година отново произведенията ,които преподава. Оценяват се контролни ,има много бумащини през ваканцията. Четох една статистика направена в престижен университет(за съжаление линк не мога да поставя) ,че учителите са най-силно подложени на стрес след космонавтите. Учител по английски и математика може да дава частни уроци ,но по руски или начален не може. Аз работих като учител 6 месеца ,но станах охранител за 3 пъти повече пари. 4-5 часа преподавах и още толкова се готвих у нас. За тези пари си заслужава да работиш в училище ,ако си младо хубаво момиче и имаш приятел ( съпруг) да те издържа.
rjevski
на 10.10.2007 в 04:06:53 #2Реалисте, от къде черпиш данните си, че искам и аз да ги погледна черно на бяло
Realist
на 09.10.2007 в 10:56:15 #1Крайно време е в България да започне да се плаща на час. Каква ще е равносметката? Един учител средно има 4 учебни часа което прави 80 часа на месец. И за тях взема 500 лева към момента. 500/80=6.25 лева на час. Какво е положението при един социален работник или някои които се бъути плътни 8 часа. 20*8=160 часа месечно. И това всичко за 300лв средно. 300/160= 1.875. Равносметката : То май учителите получават повече от един кмет които получава 800-1000 лв. за 160 часа и наистина е длъжен да се ангажира и извън работно време. И три пъти повече от друг служител. Да и аз съм учител но не разчитам само на тия 4 работни часа а и не трябва някои някъда да мисли че ще е добре ако може само за 4 часа на ден да си изкарва прехраната. А нашите учители са хора на които работата им в училище свършва в класната стая. И за това е нужна реформа