Най-голям, най-скъп, най-лъскав, най-престижен, но същевременно и най-малко печеливш от продуктовата палитра на Даймлер - моделът "Майбах". Серия от вътрешни недоразумения предизвестиха края на култовия автомобил.

Новината дойде по-скоро закономерно. След 10 години загуби германският автогигант Даймлер реши да се откаже от суперлуксозния си бранд "Майбах". Само още около стотина поръчки предстои да бъдат изпълнени преди луксозната швабска марка да слезе завинаги от поточната линия. Решението идва на фона на драстичния спад в продажбите, паднали междувременно до 200 годишно.

Лигата на Необикновените

След 1941 година това ще бъде второто, а вероятно и окончателно спиране на "Майбах". Автомобилът е наречен на името на гениалния германски конструктор и верен приятел на Готлиб Даймлер - Вилхелм Майбах. Така "шампионската лига" при автомобилите напуска един играч, спечелил множество битки, но не и най-важната - тази за собственото си оцеляване.

"Майбах" ще направи място на новата S-класа на Мерцедес, на която в Даймлер разчитат да запълни празнината. Това ще стане през 2013 г., когато вместо струващите над 200 000 евро "Майбах" ще се появи нова версия на S-класата, чиито модификации ще бъдат увеличени на общо шест в опит да се продават поне 10 000 коли от най-луксозния вид.

През последните години Даймлер беше изместен от първото място в света по продажби на автомобили от луксозния сегмент. След като през 2005-та компанията беше изместена от БМВ, през тази година тя трябваше да отстъпи и второто място в полза на Ауди. С новата S-класа на цена около 72 000 евро швабите се надяват да си върнат водещата позиция в тази престижна класация. В Даймлер са убедени в две неща: че няма никакъв смисъл да развиват изцяло нов модел, и че новата S-класа е най-подходяща да замести слизащия от конвейра "Майбах".

Кой не знае какво е Мерцедес?

Любителите на "Майбах" виждат в решението да се спре производството му опасност от "мерцедесиране" на Даймлер-Бенц. "В историята на двете компании винаги е имало модели, които не са носели печалба, но са се грижели за престижа на марката", казва шефът на фен-клуба на "Майбах" Хелмут Хофман.

Според ръководството на концерна от Щутгарт обаче това е рационално и разумно решение, тъй като "Майбах" така и не успя да се издигне до нивото на славното си минало. Освен това производството му отнемало около 60 дни, докато един Мерцедес бил готов за 3-4 дни.

И още един аргумент в полза на закриването на "Майбах": името "The Maybach" затрудняваше както богатите американци, така и арабските шейхове, които бяха основната клиентела на луксозната марка. В същото време всички знаят какво е Мерцедес. Да не говорим, че междувременно клиентите на "Майбах" отвъд океана и тези край петролните кладенци отдавна вече се возят в Ролс-ройсове или Бентли-та.