„Правителството бетонира порочните замени на гори", разкрива от първата си страница „Сега"
Управляващите се отказаха от идеята си да развалят порочните замени на гори, които се разследват от Брюксел и заради които страната ни рискува глоба до 1.5 млрд. лв. Днес правителството ще обсъжда нов Закон за горите, с който на практика тези сделки се бетонират. Върху заменените терени ще може да се строи, а предприемачите, които се възползваха от замените, ще доплатят неизвестни засега суми. За процедура за разваляне на неизгодните за държавата сделки няма и дума.
Нито един министър не е направил забележки по обсъждания проект, така че няма причина той да бъде отхвърлен, показа проверка на "Сега". Ако и парламентът одобри тези текстове, в горите ще може да се сече и да се строи с изключение само на терените, попадащи в защитени територии, в зоните от Натура 2000 или в зоните А и Б по Закона за устройство на Черноморското крайбрежие. В тези зони по принцип разпоредителните сделки със земи са забранени в други закони. Наредбата, която ще регулира доплащането, трябва да се изработи до 6 месеца, пише в проекта.
Така написан, проектът противоречи на предизборните лозунги на ГЕРБ. Преди да дойдат на власт, хората на Бойко Борисов се заричаха заменените гори да си останат бутикови и в тях сеч и строителство да не бъдат позволявани.
Още вчера проектът бе посрещнат на нож от еколозите от Коалиция "За да остане природа в България". "Всяко застрояване на заменените гори ще доведе до реална наказателна процедура от ЕК за непозволена държавна помощ. Тъй като повечето са сменили собствениците си, глобата ще бъде платена от държавния бюджет в период на криза", разясниха вчера природозащитниците. Те заключиха, че правителството на практика узаконява замените на тройната коалиция. Според еколозите има опасност и за друга наказателна санкция от страна на Еврокомисията, освен тази за непозволена държавна помощ - да бъдем глобени за предстоящата масова сеч.
Още от статията на „Сега"
„Удариха иманярската мафия", съобщава от първата си страница „Монитор"
МВР удари вчера иманярската мафия. Точно в 7 часа сутринта антимафиоти от ГДБОП и полицаи от 8 областни дирекции атакуваха 35 адреса в Бургас, Ямбол, Хасково, Стара Загора, Сливен, Велико Търново, Русе и Разград.
Източници на вестника разкриха, че е била разбита една от най-мощните иманярски групи у нас. Бандитите изкупували антики от цяла България и организирали нелегалното им изнасяне зад граница. Въпреки че за организатор е посочен 41-годишен бургазлия, разследващи обявиха, че бандата е била от т.нар. клетъчен тип, което означава, че има много равнопоставени членове, които са пръснати както в цялата страна, така и в чужбина.
„Един е бил специалист в търговията в монети, друг е разбирал от оръжия. Имаме данни, че са си въртели взаимно номера и са се лъгали, но в същото време са си правили и услуги при намирането на клиенти и организирането на каналите за износ", коментира участник в разследването. Според него групата е действала доста конспиративно и не са използвали мобилни телефони, когато са били на разкопки, а са разговаряли само по радиостанции.
При обиските в иманярите са били намерени над 3200 римски монети и около 80 старинни оръжия, както и части от гранатомет. Сред задържаните при вчерашната акция е бил и председателят на търновския клуб „Традиция" Върбан Минев. Той бил изведен с белезници от къщата си в село Поликраище.
Още от статията на „Монитор"
„Болниците вадят бинта за война", четем от първата страница на „Стандарт"
В болниците вече е като на фронта. За да не затварят врати, клиниките посягат към военновременните запаси. Става въпрос за бинтове, марли и медикаменти, които се пазят за случаи на бедствия и война. Стряскащата новина съобщи вчера д-р Евгени Душков от КТ "Подкрепа". Причината за крайната мярка са драстично орязаните пари от здравната каса и министерството на Анна-Мария Борисова.
Шефове на болници вече алармираха, че скоро няма да имат дори спринцовки и обезболяващи. Заради огромните борчове към фирмите доставките им са спрени, а над някои са надвиснали и съдебни дела. Затова вече не се приемат пациенти, без да си платят, дори и да са спешни случаи. В същото време здравното министерство предлага да се въведе и официално доплащане в болниците. Срещу тези идеи обаче скочиха и пациенти, и синдикати.
Още по темата от „Стандарт"
„Предсрочен избор на председател на ВАС", съобщава от първата си страница „Дневник"
Ръководният пост в едно от най-важните съдилища - Върховният административен съд (ВАС), ще бъде овакантен предсрочно. Очаква се в близките дни председателят му Константин Пенчев да освободи мястото близо половин година предсрочно, за да се кандидатира за национален омбудсман.
Управляващите от ГЕРБ вече задвижиха процедурата за избора на нов обществен защитник вчера, като обявиха официално, че Пенчев е тяхната номинация за мястото на Гиньо Ганев, чийто мандат като омбудсман изтече през април.
Шефът на ВАС неколкократно беше казвал, че не е съгласен да напуска предсрочно поста си, на който може да остане до март догодина. Вчера обаче той отиде лично в парламента, за да бъде одобрена от групата на ГЕРБ кандидатурата му за омбудсман.
Пенчев е бил представен и на депутатите от "Синята коалиция", които също не са имали забележки към номинацията му. До приключването на броя групата на "Атака" още заседаваше и нямаше яснота за позицията им.
Още от статията на „Дневник"
„Въвеждат единна ставка 9% ДДС за туризма от 1 април 2011 г.", информира от първата си страница „Класа"
Да се въведе единна ставка от 9% ДСС за туризма от 1 април 2011 г. - за това се договориха единодушно представителите на синдикати, работодатели и правителството на вчерашното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС). Налогът ще важи за хотелиерите при всички доставки по настаняване. Решението бе опит да се сложи край на разгорещените спорове за изравняване на ДДС в туризма за груповите и индивидуалните пътувания.
Преди няколко седмици предложението на финансовото министерство, оправдано с изискване на Брюксел, бе за вдигане на единната ставка от сегашните 7% на 14 % за груповите пътувания и 20% за индивидуалните туристи от началото на 2011 г. То обаче предизвика недоволството на бранша, който настоя за по-ниска ставка и склони на въвеждането й, но чак след летния сезон догодина.
„Туристическият бизнес не е упълномощил никой да взема решения вместо него и никой не е поканил неправителствените организации в сектора на тази среща", обясни за „Класа" Витан Иванов, председател на Софийското туристическо бюро. Ако става дума за 9% ДДС само за настаняване от хотелиера без допълнителните услуги, осигурявани от туроператорите - храна, транспорт и др., това ще се отрази пагубно на бранша. Нарастването всъщност ще е най-малко 12%, твърди Иванов. Освен това 80% от договорите за следващото лято са сключени, което ще доведе до пренасочване на туристи към други конкурентни пазари като Турция. Други представители на бранша отказаха коментар с аргумента, че чакат официалното решение на кабинета по въпроса днес.
Членът на парламентарната комисия по икономическа политика от ГЕРБ Георги Икономов уточни, че от ЕК има изискване само за уеднаквяването на ставката, а не за размера и сроковете за въвеждането й.
На заседанието на тристранката финансовото министерство е оттеглило предложението за намаляване на амортизационните отчисления, което бе приветствано от партньорите в съвета. Те са постигнали консенсус за промени и в други данъчни закони. Предвижда се акцизът върху тютюна за пушене да се увеличи от 100 лв. на 152 лв. за кг, с което налогът се изравнява с този за цигарите с продажна цена на дребно през периода януари-юли 2010 г. от 4.45 лв. за кутия. От Съюза за стопанска инициатива очакват да се премахне повишаването на акциза върху тютюна, продаван в насипно състояние, за да има "народни цигари", съобщи Аднан Лидиянов на излизане от тристранката. Съгласно поетите от България ангажименти към ЕС предвижда се и повишаване на акцизните ставки върху горивата.
Ако парламентът одобри промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, чуждестранни юридически лица, регистрирани в офшорни зони, ще плащат данък 10% за доходите им от услуги с източник България. От 10% на 5% пък ще се намали данъкът върху доходите от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, платени от местни юридически лица в полза на граждани от ЕС, когато са свързани или изпълняват определени условия на европейското законодателство, като целта е да се предотвратят данъчни измами.
Още от статията на „Класа"
„Здравната вноска пада с 2%, пенсионната се вдига с 2%", съобщава „Сега"
Държавата предпочита да спаси пенсионната система за сметка на здравната. Правителството обсъжда идеята да намали здравната вноска с 2% и да повиши пенсионната с 2%. Така кабинетът ще спази обещанието си пред бизнеса да не увеличава общата осигурителна тежест и ще удовлетвори желанието на синдикатите да започне поетапно повишение на вноските за пенсии, за да се стабилизира бюджетът на НОИ.
Идеята бе оповестена от двата синдиката - КНСБ и КТ "Подкрепа". "Само чухме за тази идея, чакаме официално да ни я представят и да я обсъдим", призна президентът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев. Вицепрезидентът на КНСБ Иван Кокалов пък увери, че това няма да лиши здравеопазването от средства, тъй като тези 2% сега влизат в резерва на касата, който е част от фискалния резерв на страната. В момента там отиват голяма част от здравните осигуровки, които плаща държавата за пенсионери, деца и бедни. От правителството не пожелаха да коментират.
На практика промяната ще означава, че държавата ще трябва да започне да плаща реално вноските, които сега насочва към фискалния резерв. Така обаче окончателно отпадат надеждите на лекари и пациенти бюджетът на здравната каса да е по-голям. "В бюджета на НОИ ще влязат около 400 млн. лв., а с пенсионната реформа и намаления достъп до пенсия се предвижда да се спестят едва 81 млн. лв. за 2011 г.", обясни Кокалов. Така планираният дефицит на осигурителния институт, който бюджетът покрива, ще падне от 1.7 млрд. лв. на 1.3 млрд. лв.
Не е ясно обаче защо държавата ще прибегне до това решение, тъй като за бюджета е все едно дали тепърва ще започне да плаща повече за здраве, или ще продължи да плаща по-висок дефицит в НОИ.
Още от статията на „Сега"
„80 лв., за да пуснат тока", информира „Стандарт"
Съдът узакони таксата от 80 лв. за пускането на спрян ток заради неплатена сметка, стана ясно от думите на председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Ангел Семерджиев.
ДКЕВР обаче обмисля да сезира Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за необосновано високите цени на ЧЕЗ за възстановяване на тока, заяви Семерджиев. За пускане на тока за ден ЧЕЗ иска близо 80 лв., а стандартната услуга е 40 лв.
В София и Северозападна България ЧЕЗ е монополист на тази и други подобни услуги за абонатите, коментира Семерджиев. Според него проблемът може да се реши чрез законодателна промяна, така че ДКЕВР да регулира на основата на доказани разходи и цените на допълнителните услуги на монополистите, каквито са ЕРП-та.
Комисията няма проблеми с другите две ЕРП-та, дори при ЕВН цените са над два пъти по-ниски от тези на ЧЕЗ. Регулаторът се опита да наложи по-ниски цени за пускане на тока от ЧЕЗ, но преди около месец и половина компанията спечели дело пред Върховния административен съд срещу решението на ДКЕВР от 2008 г. Тогава ДКЕВР поиска цената за пускане на тока да бъде 19 лв., а за експресна поръчка да се плащат 38 лв.
Още от статията на „Стандарт"
"Дянков каза "да" и два пъти "не" за искания към бюджета", съобщава „Дневник"
Амортизационните отчисления за компаниите няма да се намаляват, минималната заплата няма да се вдига, а работодателите ще продължат да плащат първите три дни от болничните. Това стана ясно вчера след заседанието на съвета за тристранно сътрудничество, на което беше обсъден бюджетът за 2011 г.
Работодателите настояваха отчисленията да останат на сегашното ниво и това беше изпълнено от финансовия министър Симеон Дянков. Той обаче охлади надеждите на колегата си Тотю Младенов за по-високи заплати и отклони исканията на бизнеса за болничните.
Работодателите подкрепиха принципно проектобюджета на Министерството на финансите и намерението дефицитът да бъде под 3%, но определиха заложения икономически ръст от 3.6% като "прекалено оптимистичен".
"Имаме резерви, че заложеният растеж може да се изпълни. Това поставя под съмнение изпълнението на приходната част на бюджета, но Дянков каза, че следващата седмица ще ни убеди в обратното", коментира Лена Русинова от Конфедерацията на работодателите и индустриалците. Синдикатите отхвърлиха проекта с мотива, че това е "бюджет на стагнацията", в който се "търси намаляване на разходите, а не увеличаване на потреблението и доходите".
Още от статията на „Дневник"
„Вдигат вноските за пенсия за сметка на здравните", информира „Монитор"
Вноската за пенсия може да скочи с 2%, а здравната да бъде намалена с толкова от следващата година. Това обяви вчера д-р Иван Кокалов от КНСБ след заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Синдикалистът обясни, че е подочул за намерението. През 2009 г. здравната вноска беше вдигната от 6 на 8%. Парите от увеличението обаче не се ползват от НЗОК, а отиват в резерв към консолидирания бюджет. Вноската за пенсия пък беше намалена с 2%, което увеличи още повече дефицита на НОИ. С това преразпределение на практика осигуровките няма да се вдигат, но парите ще се ползват по предназначение, поясни синдикалистът.
Вчера социалните партньори обсъдиха бюджета за следващата година, изслушаха идеите на здравния министър проф. Анна-Мария Борисова за здравната реформа и някои предложения на социалното министерство. След заседанието се разбра, че държавата ще извади на светло осигуровките, които плаща на своите служители за пенсия и здраве. Според шефа на Българската стопанска камара Божидар Данев правителството обещало да свърши нещо, което нито едно преди него не посмяло да направи - да направи прозрачни разходите на министерствата за вноските на своите служители.
Още от статията на „Монитор"
„Бизнес климатът се влоши с 1,2 пункта през септември", съобщава „Класа", като се позовава на информация на НСИ
През септември общият показател на бизнес климата у нас се влошава с 1,2 пункта спрямо август, показаха данните на НСИ. Това според статистиката се дължи на по-неблагоприятния бизнес климат в строителството, търговията на дребно и услугите.
С 1,2 пункта намаля показателят през юни тази година. През март регистрира спад от 0,9 пункта. През май общият показател се понижи с 0,4 пункта. А за всички останали месеци от началото на 2010 г. бизнес климатът се подобряваше на месечна база, като най-силният ръст бе за април - от 4,4%.
През септември съставният показател в промишлеността запазва нивото си от август, като НСИ не отчита промяна в мненията на мениджърите по отношение на настоящото и очакваното бизнес състояние на промишлените предприятия. Отчитат се и известни очаквания за съкращаване на още персонал през следващите три месеца, сочат оценките на статистиката. В строителството обаче песимизмът се засилва. Показателят се понижава с 1,4 пункта в сравнение с предходния месец. Настоящата строителна активност се оценява като намалена, но очакванията за следващите три месеца са по-оптимистични. Осигуреността на производството с поръчки се влошава, като и получените нови поръчки през последния месец намаляват в сравнение с август.
Още от статията на „Класа"
„Вече няма дупки по пътя за европарите", казва в интервю за „Стандарт" министърът по еврофондовете Томислав Дончев
Г-н Дончев, доволен ли сте от усвояването на европарите след всички промени, които направи кабинетът?
- Не искам да сравнявам оперативните програми по цифри, защото те са като спортисти в различни дисциплини. Всъщност това, от което се нуждаем, не са някакви революционни постижения. Имаме нужда от един нормален процес и ход на нещата. Естествено с уговорката, че в момента страната ни е ученик в първи клас, който вече три пъти е повтарял годината. Този път ще завършим. Но нашите връстници, с които сме влезли заедно в първи клас, вече са в трети. Ние освен да завършим първи клас, трябва да мислим оттук нататък как да вземем втори и трети клас за една година. Всички бенефициенти и оперативни програми са като превозни средства, които се движат на един общ път. Моята задача е трасето да е с максимално малко завои и да е максимално гладко. За да могат да се движат по-бързо, да няма катастрофи и да не отпадне някой. Претендирам, че през последната половин година трасето е много по-добро. Някои все още се натъкват на дупки, но понякога проблемите са и в самото превозно средство. И като средства, и като резултат можем да се гордеем с ОП "Регионално развитие". Имаме работеща и ОП "Човешки ресурси". ОП "Околна среда" успява да се бори с тежките предизвикателства и наследство. Оптимист съм и за ОП "Конкурентоспособност", където мерките тепърва ще дават резултат. Голямата болка остава ОП "Транспорт". И това е колективна болка - моя, на Еврокомисията, и най-вече на българските граждани. Имаме наистина с какво да се похвалим - изграждаща се магистрала "Тракия" и софийското метро. Тези проекти вървят отлично, но са само два. А времето ни стяга за шията. В момента никой не го интересува, че имаме две изтървани години. Ако не вземем мерки, ще ги вземе някой друг - Европейската комисия.
Какви конкретни мерки трябва да се вземат?
- Една от тях се коментира много напоследък - засилено ползване на външна техническа помощ, включително от международните финансови институции.
Взето ли е вече решение за кои три големи проекта ще търсим помощ от чужди експерти и каква точно ще е тя?
- Централното координационно звено в момента изготвя карта. В нея ще се посочи не само къде търсим съдействие от Световната банка и от Европейската инвестиционна банка, Jaspers. В тази карта, прилична на шахматна дъска, но с повече кутийки, ще имаме всеки от големите проекти, който предстои да се реализира. И задачата е да посочим коя от тези институции ще оказва техническа помощ по конкретния проект и каква ще е тя. Не бива и не е редно да има застъпване на две институции, които да работят в рамките на една кутийка.
Има ли идея да бъде сменен управляващият орган на ОП "Транспорт" и тя да премине под друга шапка - например на строителния министър, или да се управлява от вас.
- На този етап това не е мярка, която се дискутира. Но вероятно засилване на ролята на МРРБ е навременна мярка. Там вече има формирано едно звено, което има задачата да засили координацията и контрола с пътната агенция. Но това може да се окаже недостатъчно. Затова е възможно, но в никакъв случай не казвам, че категорично ще стане МРРБ да има статут на междинно звено по тази програма.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Няма да вдигаме общинските данъци", казва в интервю за „Монитор" Йорданка Фандъкова, кмет на София
Г-жо Фандъкова, предстои градският транспорт да тегли заем от 50 млн. лв., с част от които да плаща дългове към оператори и за гориво. Как така се натрупаха задължения от 33 млн. лв. за 2009 г., а се очаква през тази година да са 35 млн. лв.?
Системата на градския транспорт в столицата е нереформирана, защото дълги години проблемите се натрупваха. Сега изготвихме цялостен анализ. От началото на 2010-а предприемаме мерки, за да не затрудним хората по отношение на градския транспорт. Естествено заради липса на пари има доста стари превозни средства. Сега за първи път от 20 години насам се доставят 30 нови тролейбуса. Десет от тях вече са в движение. Те са купени със заем. Не случайно давам този пример. Сега Европейската инвестиционна банка поставя условия за реформа, за да отпусне заем до 50 млн. лв.
Как ще оптимизирате линиите на обществения транспорт?
В началото на годината извършихме преброяване на пътникопотока, за да видим кои линии са ефективни и кои не. На тази база през лятото направихме частична оптимизация. Това доведе до намаляване на предвидения недостиг от 35 млн. лв. през тази година с 11 млн. лв. Намалихме максимално и движението по слабите, неефективните линии на частните оператори. Искам да подчертая, че увеличихме транспортните средства по някои от линиите. Сега готвим стратегия за реформа на наземния транспорт. Разбира се, че когато се прави промяна, трябват пари. Именно заради това половината от заема ще отиде за инвестиции, които да гарантират, че тези пари ще се връщат, без да се вдига цената на билета. Категорични сме - този заем няма да се отрази на цената на билета.
Миналата седмица стана ясно, че до края на годината градският транспорт ще се издържа с 10-15 млн. лв. Достатъчни ли са тези средства, за да има редовен трафик по линиите?
Става въпрос за дофинансиране - заем от общински фондове, който ще се връща там. В същото време дружествата си имат собствени приходи. С част от големия заем от 50 млн. лв. ще се направят такива инвестиции, че собствените приходи на дружествата да се увеличат. С въвеждането на тикет системата в електротранспорта бе намален гратисът и приходите от билети там се увеличиха с 2 млн. лв. Очакваме това да стане и в автотранспорта. Експертите са изчислили, че с 15 млн. лв. и с постъпленията на дружествата няма да се стигне до разреждане на автобусите. С тези пари ще се покрият и задължения към доставчиците на гориво и към частните оператори, тъй като там наистина имаме забавяне на плащанията. Благодарна съм на частните оператори, че проявиха разбиране и в края на краищата не спря обслужването на гражданите.
Т.е. няма натиск от тяхна страна към общината заради забавянето на плащанията?
Натиск нямаше. Имаше доста писма и отправени молби. Ние реагирахме, както можехме в кризата. Благодарение на тези усилия гражданите не усетиха сериозните финансови затруднения.
Още от интервюто на „Монитор"
„Време е да спрем да вярваме в лесните пари", съветва президентът на финансовия портал „Моите пари" Деян Василев в интервю за „Сега"
Г-н Василев, защо напоследък има напрежение между банките и потребителите по отношение на качеството и цената на финансовите услуги?
- Напрежението се дължи най-вече на субективността в условията на финансовите продукти. Те са като подвижни пясъци. Един огромен проблем е, че в България всички кредитни продукти са с променливи лихви. В държавите от ЕС, на места дори с правителствена намеса, на клиентите се предлагат и дългосрочни продукти с фиксирана лихва. Тя е малко по-висока от променливата, но е фиксирана за 20-30 години напред.
Но дори променливите лихви в ЕС са прозрачно променливи, т. е. привързани са към външен пазарен индекс. По този начин на клиента му е ясно защо банката му променя лихвата и може да избере офертата, която наистина е най-изгодна за него. Ако банка Х му предлага например ЮРИБОР плюс 5%, а банка Y - ЮРИБОР плюс 6%, той лесно ще сравни продуктите и ще направи избора си. А у нас лихвата масово се определя на базата на банкови лихвени проценти (БЛП), които създават неяснота при формирането на цената и оттам възниква напрежението.
Възможна ли е конкуренция на пазар, на който човек не знае как още утре ще се измени цената на това, което е купил днес?
- За съжаление, не е възможна. През последните две години някои банки увеличиха лихвите по кредитите за старите си клиенти с 2-2.5%, докато други дори в тежкото време запазиха лихвите. Единствената утеха в това отношение е добрата и лошата репутация. Вероятно банките, които си позволиха по-агресивно да защитят лихвите и печалбите си, ще загубят част от клиентите си в бъдеще.
Има ли необходимост да се промени механизмът за изчисляване на лихвите по кредитите?
- Въпросът е сложен. Предизвикателство пред всички банки е фактът, че тяхното финансиране е краткосрочно, а част от портфейла им се състои от дългосрочни кредити. Представете си, че сега банката се финансира на 6% лихва, но след 1 година трябва да се финансира на 8%, а в същото време е отпуснала 20-годишен кредит. Това е проблем.
Второ, банките не функционират като обикновените бизнеси и не могат да бъдат оставени да фалират, защото работят със спестяванията на хората и фирмите. Затова е добре да са добре капитализирани, като бъдат оставени да печелят. Друг е въпросът колко печалба е здравословна.
Още от интервюто на „Сега"
„Държавните болници са с най-големи дългове, а остават привилегировани", казва в интервю за „Дневник" д-р Динчо Генев, председател на новосъздадената национална асоциация на лекарите от болничната помощ, която е структура на Българския лекарски съюз
Г-н Генев, здравното министерство лансира миналата седмица идеята за лечението на едно и също заболяване да се плаща повече на по-големите болници с по-добро оборудване и повече хабилитирани лекари. Това няма ли да доведе до още по-големи финансови затуднения за малките болници?
- Не само ще доведе до по-ограничено финансиране, но това е нарушение на пазарния принцип на конкуренцията. Това означава, че ще има болни първо качество и болни второ качество. Реалните разходи за една операция на апендицит в болниците първо, второ и трето ниво са едни и същи. Изваждат се доводи, че хабилитираното лице е вложило повече труд.
Мога да кажа, че в една голяма част от университетските болници болшинството от хирурзите през голяма част от времето "са опъвали екартьорите" (термин, който означава да се опъва мястото, за да се отвори органа, който се оперира) и реално не са оперирали толкова, колкото оперира един хирург от общинска болница. В този случай те на практика не правят операция.
Няма логика в това нещо. Навсякъде по света за едно качество, за един и същ труд се полага една и съща цена. Как ще погледнат пациентите на това, че в една болница за тях ще платят 20 лв., а в друга - 30 лв. Това е нов опит за унищожаване на малките болници.
Това са панически действия. Идеята не е нова, нищо ново не измислят. Това се говори по лекарските събори от 6-7 години, откакто има национални рамкови договори. Постепенно се стигна до споразумението, че за една и съща дейност ще се получава едно и също заплащане.
В тази връзка опасявате ли се, че големите болници, които ще са по-малко засегнати от кризата и с повече привилегии, няма да се присъединят към обявените от Българския лекарски съюз ефективни протести в средата на октомври?
- Наистина не очаквам големите болници да се присъединят към протеста. Ние, лекарското съсловие, грубо казано, сме една "пасмина". Има една традиция всеки да говори срещу другия и да обяснява как другият е по-некадърен.
В момента масово се говори от работещите в държавните болници как тези от общинските не стават за нищо, как не можели нищо да оперират, как не можели нищо да излекуват, били некадърни, нискоквалифицирани. Нима до вчера не сме учили едно и също заедно с тях, правили сме заедно специализациите си?
Някои от докторите в големите болници се занимават само с научноизследователска дейност и са далеч от практиката. Много е лесно да застанеш в позицията на специалиста, който има техниката и други възможности, и да се определиш като богопамазан и вършещ велики неща. Не зная защо сме едни срещу други и се самоизяждаме, но това явно е характерна българска черта.
Тоест очаквате, че лекарите няма да са единни в обявения ефективен протест на работещите в болничните заведения?
- Да, очаквам, защото големите болници нямат тези затруднения, които имат по-малките. Ако повдигнем въпроса за корупцията в системата - в малките общински болници 50% от пациентите, които лекува един лекар, са му роднини, а другите 50% са му познати.
И той не може да се скрие зад анонимността и да каже "ти, ако не ми дадеш еди колко си пари, аз няма да те лекувам". Там, където анонимността е по-голяма, съответно има условия за по-голяма корупция.
Още от интервюто на „Дневник"