Никарагуа лобира за изграждането на втори канал между Атлантическия и Тихия океан на стойност 18 милиарда долара.

Президентът на страната Енрике Боланос направи изявление на срещата на министрите на Западното полукълбо, която се проведе в Манагуа вчера, 02.10.2006 г. Според президента, вторият канал е вече наложителен поради разрасналия се корабен трафик в целия свят.

Пред министрите на 34 страни, Боланос, цитиран от Yahoo news, зявил следното: „Галопиращото нарастване в световното бизнес търсене изисква друг канал, паралелно с разширяване на Панамския канал". Боланос смята, че Никарагуанският канал ще допълва, а не конкурира Панамския.

Предложението на Боланос идва малко преди в Република Панама да се проведе публичен вот, дали построеният през 1914 г. канал да бъде разширен и модифициран. Панамските власти заявяват, че разширяването на канала е от жизнено значение за бъдещето на Латиноамериканските държави. Проектът за разширяване на Панамския канал е на стойност $5,3 мрд. Проектът ще помогне да се избегнат дългите опашки от кораби, чакащи да преминат от океан в океан. Общественото мнение е по-скоро „за" разширяването.

Припомняме факти от историята, че преди Панамският канал да бъде прокопан, трафикът на кораби се е осъществявал през много по-дългия и опасен път край нос Хорн и нос Добра Надежда. Тъй като Никарагуа има вътрешни езера и реки, а земята е ниска, каналът през тази държава може да се изпълни при сравнително по-малко изкопни работи. Известно е, че каналът, свързващ двата океана, първоначално е бил планиран именно в Никарагуа (още от първата половина на XIX век), но поради спекулации с акциите на формираното специално за целта акционерно дружество, планът се проваля и така Панама получава международното предимство, което има в момента.