NASA лобира за приемане на закон, който разрешава поместването на реклама в космоса. И сега на ракетите-носители има лого на клиентите и производителите на ракети. В бъдеще правителството на САЩ обещава да предостави на предприемачите допълнителни възможности за маркетинг. Една от формите на реклама може да стане финансирането от спонсори на образователни програми на международните космически станции, съобщава ВЗГЛЯД.

За плановете на NASA да увеличи финансирането на програмите си за сметка на реклама в космоса е съобщил конгресменът  Кен Калверт, оглавяващ Комитета на камарата на представителите по космоса и авиацията.

 Космическата реклама може да подкрепи американската космическа програма, ограничена откъм финансови средства. „Целта на начинанието се състои в това да се съберат $100 млн. като финансов фонд за стимулиране иновациите в сферата на космонавтиката" - описва задачата Калверт.

На ежегодния национален симпозиум, посветен на проблемите на космическата промишленост, той е казал: „В никакъв случай не визирам появата на стикери върху марсианския космически чадър или проблясващ неонов трансперант на Международната космическа станция".

По-скоро конгресът трябва да измисли създаване на система за дългосрочно спонсорство, с помощта на която ще могат да се финансират технологичните разработки. По думите на конгресмена, трябва да се създаде рекламна система приличаща на тази използвана от Асоциацията на професионалния голф или Националното обществено радио.

„Като бивш бизнесмен виждам, че подобен фонд може лесно да събере $100 млн. само да бъде създаден и да заработи". Събирането на средства ще доведе до независимост от бюджета, при съставянето на който периодически възникват дебати по разходите в сферата на космическите технологии.

Робърт Стивънс, шеф на най-големия доставчик на Пентагона, корпорацията Lockheed Martin, по време на изказването си на симпозиума отбелязва, че „САЩ няма да могат да съхранят космическото си лидерство без помощта на трайни инвестиции". Планираният бюджет на NASA за 2008 година от $17,3 млрд. е значително по-малка сума от  годишния обем продажби на дъвки и бонбони.

„Бихме могли да удвоим бюджета на NASA - и това пак ще излезе на американец на сумата средно 32 цента на ден". Миналата година финансирането на NASA бе $500 млн. по-малко от исканото от президента Буш и $1,6 млрд. по-малко от предвидения бюджет от конгреса.

Представител на Пентагона по космическите и авиационните въпроси е заявил за журналистите, че е „отворен за разглеждане на възможностите за създаване на паричен фонд за развитие на иновационните технологии". И сега ракетите носители със стопански цели носят логотипите на клиентите и производителите на ракетите.

В бъдеще американското правителство може да предостави космическите си активи за стопанска реклама и да даде допълнителни възможности за маркетинг. Една от възможните форми е финансирането от компания - спонсор на отправяне в Международната космическа станция на камери за образователни програми, научни наблюдения и други проекти, в това число да привлече водещите унииверситети.

Законопроектът, разрешаващ на NASA рекламата в космоса, ще бъде внесен за разглеждане след пролетната парламентарна ваканция.