С отнемането на лиценза на 5 карго компании ГД "ГВА" на практика е предотвратила попадането на българска авиокомпания в "черния списък" на ЕС, коментираха за Money.bg експерти от сектора, пожелали анонимност.

Повод за коментара е новината, че в новия актуализиран "черен списък" на Европейската комисия няма да има български авиокомпании.

Това е решено след тридневно заседание на комисията от експерти по авиационна безопасност в Брюксел. Комитетът е преценил, че мерките, взети в България, са достатъчни, за да се следи за изискванията на ЕС в авиационния сектор, предаде пресцентъра на МТ.

Ако 5-те авиопревозвача бяха попаднали в т.нар. "черен списък", те щяха да останат със забрана за полети в ЕС чак до следащото преразглеждане на листата, което означава автоматично срок минимум от половин до една година.

Забраната, наложена от българска страна вчера, обаче позволява при регулиране на неизправностите и в частност при подмяна на проблемния самолетен парк от товарни АН- 12, отнемането на лицензите да бъде преразгледано в много по-кратки срокове и компаниите отново да оперират на европейския пазар.

Стратегическият ход позволява на 5-те ни авиокомпании да отстрочат с малко решаването на проблема с остарелия руски авиопарк, който по изискване на ЕС трябва да излезе от регулация след 1 април 2007 г.

По време на направената от ГД ГВА презентация днес пред Комитета за авиационна безопасност към ЕК в Брюксел, той е изразил удовлетворение от предприетите мерки, в резултат на което няма нито една българска авиокомпания (пътническа или карго) включена в приложения „черен списък" към новоподготвяния Регламент.

Ограниченията наложени от ГД ГВА на пет авиокомпании, не предполагат включването им в „черен списък", но направените препоръки чрез Регламента отразяват нашия ангажимент за стриктно наблюдение на спазването на изискванията на ЕС за летателна експлоатация на въздухоплавателните средства, съобщават от Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация.

74,4% от забележките при извършената проверка на EASA бяха свързани с човешкия фактор, екипажите и организацията на полетите. Останалите забележки се отнасяха за техническата пригодност на самолетите за извършване на конкретни полети. Типовите сертификати, летателната годност и системата за техническо обслужване на самолетите не са обект на обсъждане по този регламент.

Комисията отбеляза, че ще наблюдава от близо ситуацията и упражнявания контрол от страна на българските авиационни власти с помощта на EASA.