Детройтските Три General Motors, Ford и Chrysler срещат в момента проблеми, при спадащи печалби и продажби и конкуренция от чужбина, особено от Япония, която им отнема пазарен дял.

„Ройтерс" коментира с лидери и експерти в автомобилния бранш гледните точки за бъдещето на автомобилната индустрия на САЩ след 10 години и заключението е: задават се големи промени.

Размерът, дизайнът и формата на моделите от 2018 г. ще показват малко родство със сегашния автомобил. Колата ще се превърне в „устройство за персонална мобилност" и ще може да прави повече неща, отколкото сега.

Най-видимата промяна, или автомобилна революция, както се изразява детройтският ПР, ще е промяната на фокуса от големите високопроходими автомобили към малки коли, расте популярността на газово - електрическите хибриди. С високите скорости и грамадните габарити ще е свършено - както и любовната връзка на американеца с неговия автомобил ще стане платонична, посочва Ройтерс.

През 2018 г. на цена бензин $4 за галон ще се гледа с носталгия. Малките коли ще се окажат органично по-добри. Миниколите ще станат толкова популярни в американските градове, както станаха и в европейските и азиатските при цена $10 за галон.

Уредът за персонална мобилност през 2018 г. ще се движи по все по-свързани в мрежи пътища. Безжични кибер мрежи ще подобрят безопасността и навигацията.

Изкуственият интелект благодарение на разширяваща се компютърна мощ ще бъде вътре в колите и пътищата, мостовете и другата инфраструктура, посочва Уолтър МакМанус от Университета в Мичиган. Авто икономистът казва на майтап, че „един ден системата ще се самоосъзнае и ще ни избие всичките".

Автомобилен стратег от Environmental Defense очаква, че автомобилните компании ще пипнат „традиционните показатели за мобилност" - конски сили, габарити, брой на колелата, докато други ще навлязат в пост - мобилна ера: свързаност, забавление, информация, навигация, безопасност, мобилно работно място. „Този преход няма да се завърши в близките 10 години, но ще е в пълен ход". Които не го направят, ще отпаднат.

Детройт има задачата да въведе енергийно по-ефективни автомобили, които да използват горивни източници и енергия с ниско въглеродно съдържание, заявява Карлос Рива, президент на компанията Verenium Corp., разработваща етанол от целулоза.

На първи август дизайнери в Детройт съобщиха, че създават по-малки и оборудвани коли, в които консуматорите ще могат да въвеждат желани опции. Например в бъдеще автомобилистите ще издават гласови команди на колите си и „това наистина ще ги вкарва в седалката на шофьора".

Данни за юли, цитирани от The economist, сочат 31% спад в продажбата на "джиповете" на годишна база. Делът на Големите Три на американския автомобилен пазар е паднал до 43%, исторически най-ниско значение.