Цените на дребно на бензина в САЩ се заковаха около 74 цента (малко над един лев) за литър за последните два месеца, отчасти заради спада в търсенето след края на лятото и независимо от поскъпването на петрола с 14% в рамките на периода.
Стабилността на цените на бензина даде основание на Сам Бодман от службата по енергетика на САЩ да твърди, че американската икономика е „забележително устойчива" в условията на покачващите се цени на петрола.
Но анализатори предвиждат, че бензинът може да стигне невижданите преди долар или $1.05 за литър, ако цените на петрола се запазят без изменения до пролетта. Тогава отново по-голям брой коли ще започнат да се движат по пътищата и потребителите, вече засегнати от жилищната криза, ще понесат неприятни моменти.
Засега ефектът върху потребителите е бил смекчаван от намаляването на спреда (нормата на печалба на рафинериите) между бензин и петрол. Но ако тези норми се върнат на нормалните си значения, определено ще има ефект върху търговията на дребно.
От средата на август до петък цените на петрола са се покачили с 14%, докато фючърсите на бензина - с едва 3.8%. В резултат на това спредът между цени на бензин и суров петрол падна до $3.88 на барел в петък, докато в средата на май имаше пик от $37.76 спред за барел: тогава бе бръкнато надълбоко в запасите с гориво на САЩ.
Потенциалният скок в цените на бензина в края на зимните месеци ще се почувства от домакинствата и това с голяма вероятност ще доведе до отказ от редица покупки с по-голяма важност и изискващи премисляне от американския потребител. Все още не се е стигнало до ситуацията през 70-те години, все пак, когато цените на енергията поглъщаха голяма част от домакинските бюджети.
„Не можем да избягаме от реалността, че петрол на $80 принуждава потребителите да практикуват въздържане от изразходване на енергия и потребителските разходи след енергията малко ще се съкратят".
Запасите на бензин на САЩ са над 22 млн. барела или 10% по-малко, отколкото те бяха по същото време миналата година.
Заради ниските цени на бензина водещите рафинерии като Valero, Marathon Oil и Chevron предупредиха инвеститорите, че печалбите им падат през третото тримесечие. По-вероятно е обаче бензинът значително да поскъпне и да компенсира рафинериите.
Единствената надежда на шофьорите е корекция на петролния пазар, тъй като според някои анализатори черното злато отдавна вече е надценено.
Неделчо Съботинов
на 18.10.2007 в 13:25:24 #8Хаха Иванов, че щом 75 млн. американци са без имот, давай да равиваме бизнеса с евтини къщи там или пък да продаваме по-достъпни каравани...Пък ако много мъркат американците, ще им пратим Иван Костов да стане шеф на "тайните служби", че да ръководи голямата конспирация по-добре...![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_lol.gif?_=1446728989)
Abadbobata
на 18.10.2007 в 13:15:12 #7Е там на синдикатите им ебаа прародителите. То сега се видя между преговорите на GM и синдикатите. Много меко. Много меко
JIMI
на 18.10.2007 в 10:47:10 #6Удрии, остави бензина на мира. Не се изказвай неподготвен, защото нормите на замърсяване в Калифорния са недостижими все още от повечето производители на автомобили. Все едно какато едно време през социализма във вестик Работнически дело излизаше на първа страница веста - отново боинг катострофира и ние ги брояхме колко са боинг, колко са ТУ , но никой не смяташе колко са в този момент във въздуха Боингите и колко ТУ. Така и с колите в САЩ. Те може и да имат малки емисии, но са стотици милиони.Не забравяй, че икономиката на САЩ е гъвкава, защото е мобилна и има голямо движение на работната сила и всичко е на колела. За това и нямат тия данъци, защото имат свободен пазар. Тук става въпрос за стачките, пич. Кога е имало последно стачка на възлов елемент от насдстройката на обществото за по вече пари в САЩ? За това е местото да се замислим кое е по-добре - социалната боза на ЕС или честия капитализъм на САЩ.
aleti
на 18.10.2007 в 10:38:44 #5Е и аз се стъписах като го прочетох! Истина ви казвам! Кой ви е преводача бе хорБ Как може да пишете такава глупости Как може цени да сестъписват Явно някой бая е недоучил то вярно образованието хич го няма ама какво прави във вашата редакция Стъписва хората явно
Udddri
на 18.10.2007 в 07:25:34 #4Освен това за къв пазарен ред говорим в САЩ, след като петролните компании уптавляват там и са си извоювали хилияди данъчни облекчения и т.н.
Udddri
на 18.10.2007 в 07:24:24 #3JIMI, Чисто капиталистическия подход на САЩ осигурява цените от 74 цента за литър. Чисто капиталистическия подход на САЩ по никакъв начин не се стреми сложи цена на замърсяването ( negative externality) както е в ЕС - разликата между нашите 2 лева и тяхния един лев е за да не карат сички в ЕС танкове, както е в САЩ, който замърсява повече, да плаща повече. Чисто капиталистическия подход на САЩ има една единствена цел - да увеличава консумацията докато може.
newage
на 17.10.2007 в 22:54:40 #2Решение на петролната криза отдавна има. Но петролните магнати не дават света да чуе за него. Виж watercar.beinsa.info
JIMI
на 17.10.2007 в 18:52:51 #1Много готина вметка от Гелето.Браво! Действително трябва да се замисли човек дали пък чистия пазарен ред не е за предпочитане пред ЕС и неговите социално-икономически противоречия. И аз не ги мисля американците, но и БГ-тата също-всеки народ си заслужава управниците, нали са от него.