Двама депутати, които вече са министри, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев, са хората, които спечелиха от 2-годишното бавене на проекта за магистрала "Тракия", заяви от ефира на предаването "Тази сутрин" по бТВ бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски.

Трябва да се провери как се е сменяла собствеността на парцелите в землищата около магистрала "Тракия", подсказа Церовски, който преди 2 години парафира договора за строителството на магистралата с португалския концесионер.

Трябва да се следи кои български компании, с какви собственици и кой стои зад тях, ще се появят в договора с концесионера, предупреди екс министърът.

Той гарантира, че подписаният преди 2 години от него договор, е визирал, че португалският концесионер може сам да изпълни строителството на магистралата, а сега изведнъж се появяват вътре доста български изпълнители.

Идеята е да се покаже колко трудни и бавни са преговорите за магистралата и постепенно да се вкарат български фирми в проекта, твърди Церовски

По думите му, в подписания преди 2 години договор, правителството не е поемало ангажимент за държавни гаранции.

Медийна кампания на правителството, нарече шума около магистрала "Тракия" Валентин Церовски. Той обяви, че след 15 февруари може да докаже думите си, защото тогава или ще бъде подписан договорът, или не.

Две неща се целели- концесионерът да бъде поставен на колене, нищо не се променя по договора, но се влошава изходното състояние на концесионера за стартиране на проекта. Сега концесионерът трябва да привлече финансов ресурс от 800 млн. евро, но вече 2 години по-късно, когато цените са се променили.

Преди 2 години в договора е било упоменато, че 2 банки ще поемат финансирането, без държавни гаранции.

Губи само българският национален интерес, заяви Церовски. Благодарение на това двугодишно забавяне с договора на магистрала "Тракия" България изгуби състезанието с Румъния кои пристанища на Черно море да са изходни точки за ЕС, продължи той.

За Варна и Бургас буквално се сведе до нула възможността да станат тези пристанища и трябваше да дойде Романо Проди, за да обясни на правителството колко важен за ЕС е Коридор № 8, допълни екс министърът.

Тази магистрала се строи за първи път на принципа на публично-частното патньорство, но на практика е невъзможно да се съчетаят думите "ултиматум" и "партньорство", а Гагаузов разруши всички лостове за управление на проекта, каза още Церовски.