Протести в страната заради скъпата нафта, пише „Монитор"

Българските превозвачи ще излязат на протести заради високите цени на горивата днес. Камиони ще блокират Варна и входа на София в 8 часа сутринта и най-вероятно ще продължат да стачкуват три дни. Това потвърдиха част от лидерите на съсловни организации вчера след двучасова среща с министрите Петър Мутафчиев и Пламен Орешарски.

150 варненски ТИР-а ще се наредят в 3-километрова колона и ще започнат да обикалят морската столица. В 8 часа сутринта камиони ще блокират входа на София при Врана.

"Имаме разрешение на община Варна да проведем стачката от 19 до 22 май в знак на несъгласие със скъпия петрол, глобите от КАТ за неизмити автомобили, чаканите скъпи винетки от следващата година и други неуредици в транспортния бранш. Протести ще има на всяка цена, но това не означава, че ще се стигне до гражданско неподчинение", обясни пред "Монитор" шефът на синдикат „Авто 94" във Варна Димчо Иванов. Пред "Фокус" той беше категоричен, че варненските превозвачи ще протестират независимо резултатите от вчерашната среща между лидери на съсловни организации и министрите Мутафчиев и Орешарски.

"На срещата се дадоха много обещания, но все още няма постигнати конкретни резултати. Ще изчакаме да видим как ще се развият събитията", категоричен беше Миролюб Столарски от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Пред "Монитор" той заяви, че правителството трябва да вземе необходимите мерки за намаляване на акциза на горивото.

Превозвачите излязоха раздвоени след срещата с двамата министри. Повечето от тях обаче потвърдиха, че протести ще има в големите градове, но не всички фирми ще се включат в тях. Един от съюзите, които няма да протестират, е Кофедерацията на автомобилистите.

Очаква се стачката на товарните камиони във Варна да е най-голямата. Протестът трябва да започне улица "Девня". Тя е една от най-натоварените артерии в морския град, защото често се ползва от шофьорите като обходен път към Девня и София. ТИР-овете ще тръгнат от "Девня" към Аспаруховия мост и ще стигнат до пътя за Бургас.

"На самата магистрала камионите ще направят обратен завой и ще се върнат до Аспаруховия мост. ТИР-овете ще продължат по бул. "Владислав Варненчик" в посока Западната промишлена зона", обясни пред "Монитор" шефът на синдикат „Авто 94" във Варна Димчо Иванов. Той допълни, че ТИР-овете ще дадат газ и по магистрала „Хемус" и ще се върнат в града по разклона за Слънчево или Повеляново.

Все още не е ясно дали камионите ще затворят едната лента на "Цариградско шосе" в София, като е разрешил кметът Бойко Борисов. Протести със сигурност ще има на входа на Враня.

Освен спиране на увеличението на цената на горивата, превозвачите поискаха да се спре регистрацията на нови фирми, като се обяви криза на пазара по Закона за автомобилните превози. Министърът на транспорта Петър Мутафчиев обяви, че такава мярка може да бъде валидна максимум 6 месеца.

Лукойл: Въвеждането на максимален акциз бе прибързано

От доста време насам, ЛУКОЙЛ и Българската петролна и газова асоциация (БПГ) многократно и настойчиво алармират законодателните и изпълнителните органи на властта, както и обществото, че бързият преход към възприетите от ЕС акцизни ставки върху горивата, и особено върху социално гориво като дизела, ще доведе до ценови шок и голяма инфлация, се казва в специално изявление на ЛУКОЙЛ-България.

Повишението на акцизите от 1 януари 2007 г. бе двойно над съгласувания с ЕС график, а от 1 януари 2008 г. се предприе и ново повишение, но и тогава различните сдружения, асоциации и организации в сферата на автомобилния транспорт останаха безмълвни.

ЛУКОЙЛ-България не получи подкрепата на сдруженията в сферата на транспорта и когато преди повече от 4 години застана категорично срещу законодателната политика да се товарят с акцизни ставки бензините и дизела, а да се оставя на преференциален режим пропан-бутанът за транспортни нужди. Нашите аргументи тогава бяха, че социалното гориво в страната е именно дизелът, а не пропан-бутанът, и че разхвърлянето на акцизните тежести единствено върху бензина и дизела ще доведе до колапс в сферата на транспорта. И в тази своя акция обаче ЛУКОЙЛ-България не получи подкрепата на транспортните асоциации и организации.

ЛУКОЙЛ води системна политика, насочена към задържане на шоковото поскъпване на горивата на вътрешния пазар, която на практика се осъществява изцяло за сметка на търговската є печалба. За този период цената на суровината се увеличи с близо 400%, акцизите върху безоловните бензини - със 128 %, а тези върху дизеловото гориво - с 445,5%.

Една системна борба срещу незаконния и често добре известен на властта „сив сектор" би донесла на държавата приходи, многократно надвишаващи тези от акцизите, и в същото време би поставила икономиката на светло.

Комисия решава за цените

Специална комисия ще анализира цените на горивата и начините за стабилизирането им. Тя ще започне работа в сряда, когато се очаква да приключи стачката. Това стана ясно след срещата между превозвачите и двамата министри.

Във вторник ще има нова среща, на която пак ще се обсъждат исканията на фирмите от бранша . Вчера те поискаха връщане на част от акцизите. Фирмите изнесоха информация, според която цените на горивата в Испания, Белгия, Люксембург и Словения са по-ниски, отколкото в България. Министър Орешарски обаче отрече това.

Война за дизела, отбелязва „Стандарт"

Война за дизела изправи един срещу друг рафинерии, превозвачи и управляващи. Спорът е кой докара лъвския скок на горивата. Литър нафта трябва да струва 2,12 лева, но някой слага отгоре по 40 ст., изчислиха тираджии. Те обясниха, че вече им излиза по-евтино да зареждат в Словения. Днес шофьорите ще изкарат камионите си на входа на София, за да протестират срещу скъпия дизел.

Има картел между компаниите за надуване на цените, а една от тях е монополист на пазара, заяви шефът на бюджетната комисия в парламента Румен Овчаров от БСП.

Никой не ни подкрепи, когато искахме акцизът да не скача толкова много от 2008 г., контрираха от ЛУКОЙЛ. Оттам обвиниха правителството, че не е направило нищо, за да спре нелегалната продажба на горива.

Дизелът трябва да струва 2,12 лв., изчисляват от Конфедерацията на автомобилните превозвачи в България. Цената на горивото обаче е с 40 ст. по-висока. 2,52 лв. е нафтата, ако се зареди на колонка у нас. Причината за високата цена е скокът на петрола на световните пазари, коментират експертите. Превозвачите обаче правят свои сметки. Барелът на 7 май 2007 г. е струвал 89 долара, а доларът е бил по 1,51 лв. Дизелът пък се е зареждал в бензиностанциите за 1,81 лв. На същата дата 12 месеца по-късно цената на петрола е 121 долара, щатската валута се разменя за 1,25 лв., а дизелът на колонка излиза по 2,38 лв., обяснява Ангел Попов от конфедерацията на превозвачите. По тази сметка излиза, че цената на дизела в момента е надута с 40 ст. Не мога да кажа кой надува изкуствено цената, но със сигурност това е спекулация, коментира Попов. Според него е изкуствена и разликата в цените между бензина и дизела. В цял свят дизелът е по-евтин от бензина, само у нас е обратното, обясняват превозвачите. Нашите камиони зареждат в Словения, където литър нафта излиза 90 евроцента. В Румъния също е по-евтино, отколкото у нас, а в Люксембург зареждат на същите цени, обясниха превозвачите.

Верига бензиностанции ще ми върнат парите за зареден дизел в Испания и Белгия, защото карам с камиони, които не замърсяват въздуха, каза Ангел Попов. Нашата държава ни задължи да купим тези машини, за да влезем в Европа, а сега не прави нищо, за да ни помогне да си върнем огромните инвестиции, които са за милиони левове, допълни той.

Заради високия скок на горивата голяма част от фирмите за превози са пред фалит. Това твърди шефът на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски.

30% трябва да скочат цените на превозите при сегашните нива на дизела, изчислява Ангел Попов. Това обаче ще е пагубно за икономиката ни, затова предпочитаме да опитаме други варианти за компенсиране на разходите, обясниха от КАПБ. Един от тези варианти е освобождаване или връщане на част от акциза върху горивата. Специална комисия ще обсъжда възможността връщането на парите от налога да бъде въведено и в нашата страна, съобщи финансовият министър Пламен Орешарски след срещата с превозвачите в неделя. Колегата му от транспортното ведомство Петър Мутафчиев пък заяви, че ще се срещне с производителите и доставчиците на горива, за да обсъдят цените на дизела и бензина. Ще се помисли и за възможност за индексиране на цената на превоза в зависимост от стойността на горивата, допълни той.

Изкарваме камионите на тридневен протест заради липсата на решение на основните ни проблеми, заяви Антон Костадинов от организационния комитет на шофьорския протест. Десетки тежкотоварни автомобили ще паркират на входа на София откъм Врана днес в 8 часа сутринта. Няма да блокираме пътя и ще се опитаме да паркираме максимално вдясно на пътя. Камионите ще бъдат обезопасени с червено-бяла лента, а в края на колоната ще има полицейска кола, допълни Костадинов. Той обаче призова всички граждани да бъдат изключително внимателни, когато шофират в областта на протестите, за да се избегнат катастрофи. Ако има инциденти, отговорността за тях трябва да се поеме от организаторите на протеста и от тези, които са издали разрешение за него, заяви транспортният министър Петър Мутафчиев.

2 куршума за бившия кмет на Пазарджик, отбелязва „Монитор"

Два куршума в областта на гърдите едва не убиха вчера бившия кмет на Пазарджик Иван Евстатиев. Кървавият инцидент станал сутринта в родната къща на тъста му Борис Димитров в село Семчиново.

По данни на пазарджишката полиция Евстатиев се е самопрострелял със законно притежаван пистолет, собственост на неговия тъст, с два куршума в областта на гърдите и корема. Оръжието е 9 мм пистолет "Байкал". Това е установено от намерените гилзи на мястото на произшествието, обясни за "Монитор" говорителят на ОДП - Пазарджик Мирослав Стоянов.

Евстатиев бе приет по спешност в многопрофилната болница за активно лечение в Пазарджик, където бе подложен на операция. Заключението на лекарите след четиричасовата операция на Евстатиев е, че състоянието му е стабилизирано, но травмите в областта на белия дроб и стомаха му са сериозни.

Тъстът на Евстатиев обясни, че двамата били заедно от петък. В сутринта на инцидента са закусили и се приготвяли да излизат. Евстатиев попитал тъста си кога тръгват и той му отговорил, че след 10-15 минути. Бившият кмет е попитал Димитров дали има нужда от патрони за пистолета и е влязъл в къщата, за да се приготви за излизането. Малко след това съпругата на Димитров е чула изстрели.

Полицейски патрул пазеше входа на болницата в Пазарджик, където е настанен Евстатиев.

"Аз се качвам по стълбите и гледам, че той е изпаднал в безсъзнание. "Какво стана, бе? - Сбърках. Какво сбърка? - При пипането", разказа Димитров. Той смята, че Евстатиев се е прострелял по невнимание.

Неговото обяснение съвпада и с показанията на единствените съседи, които имат пряка видимост към къщата на Димитров. Те обясниха, че видели Евстатиев да се качва сам на втория етаж. Преди да тръгне, той попитал тъста си дали да му почисти оръжието. След което отгоре се чули два изстрела. В това време роднините на бившия градоначалник били в градината.

От полицията съобщават, че се работи по две версии - самоубийство и нещастен случай. Засега се счита, че е по-малко вероятно да става въпрос за самоубийство, защото инцидентът е станал в присъствието на роднини. Според ченгетата Евстатиев се прострелял случайно, докато разглеждал оръжието. Вторият куршум разследващите обясняват с конвулсия на тялото, причинена от първия изстрел. Според тях когато се ранил, екскметът случайно натиснал спусъка и втори път.

Бившият кмет на Пазарджик се прострелял на втория етаж в родната къща на тъста си.

Според близки на Иван Евстатиев той е бил в дълбока криза след неуспеха му на последните местни избори. Преди три седмици той бе свален и от поста зам.-председател на общинския съвет по идея на новосформираното мнозинство. Тъстът Борис Димитров обаче е на мнение, че това няма отношение към инцидента.

Разследването ще изясни дали стрелбата е в резултат от неправилно боравене с оръжие или Евстатиев е посегнал на живота си. По случая работят криминалисти от РПУ-Септември и областната дирекция на полицията в Пазарджик.

Показания и натривки в пазарджишката полиция дадоха съпругата и тъстът на бившия кмет.

Според източници на "Монитор" обаче версията "нещастен случай" била съшита с бели конци. Те обясниха, че ако оръжието наистина е на тъста на Евстатиев, няма логична причина той да го чисти. Освен това никой не се прострелва сам два пъти, коментират те.

В момента Иван Евстатиев е известен адвокат в Пазарджик и общински съветник от левицата. Той бе кмет на града от БСП от 2003 до 2007 година, когато загуби изборите.

Преди три години името му бе замесено в сексскандал, когато непълнолетна проститутка, разпитвана по делото срещу местния сводник Киро Лозенеца, разказа, че Евстатиев бил поръчал проститутки на Лозенеца, които обслужили руска делегация на посещение в Пазарджик. От услугите им се възползвали и служители от администрацията на кметството, което ставало в общинската почивна станция край язовир "Батак". Малко по-рано медии снимаха общински съветник от левицата да предлага секс на малолетни.

Евстатиев отрече подобни "прегрешения" и заяви, че атаката срещу него е от хора, които търсят политически дивиденти. Слуховете за връзки на бившия кмет с малолетни проститутки бяха поддържани и от негови съпартийци.

В хода на разследването на убийството на сестрите Белнейски Евстатиев се беше обадил на тогавашния шеф на полицията Жоро Стоицев, за да го информира, че според слуховете в убийството на момичетата е замесен синът на зам.-министъра на транспорта Георги Петърнейчев - Атанас. Тогава Петърнейчев отрече скандалните клюки, а сред партийните централи се заговори, че намесата на кмета в скандала е свързана с избора на Петърнейчев за областен председател на БСП-Пазарджик. Самият Петърнейчев е бил в МБАЛ-Пазарджик по време на операцията и изрази надежда, че състоянието на Евстатиев ще се подобрява.

Скандален кмет се простреля в сърцето, пише „Новинар"

Животът на бившия кмет на Пазарджик Иван Евстатиев виси на косъм, след като той се е прострелял в сърцето с пистолет "Макаров", съобщиха от МВР. Той е настанен в многопрофилната болница в Пазарджик с огнестрелни рани в гърдите и корема и веднага е започнала сложна операция. Надявам се да оцелее, беше лаконичен лекуващият лекар след четиричасовата операция.

Инцидентът е станал в къщата на тъста на Евстатиев - Иван Димитров, в село Семчиново. Оръжието е било на Димитров. В къщата е имало и близки на бившия кмет. Според разследващите Евстатиев се е прострелял неволно, а не е искал да се самоубие. Той не боравел добре с оръжието. Приготвяхме се да отидем на Варварските бани, разказа тъстът Димитров. Той се качи да се приготви. Преди това ме попита дали имам нужда от патрони за пистолета. Съпругата ми чу изстрелите. Сбърках при пипането, казал Евстатиев на тъста си.

Евстатиев бе избран от БСП да управлява Пазарджик от 2003 до 2007 година. Сега е общински съветник от левицата. През декември 2004 г. името му беше замесено в сексскандал с непълнолетни проститутки. Скандалът придоби огромни размери, тъй като седмица преди това "Новинар" публикува информация, в която със скрита камера бе заснет общинският съветник Тони Баждаров да предлага секс на малолетни момичета. Този път проститутките бяха свидетелки по делото срещу сводника Киро Лозенеца. При разпитите те дадоха показания, че са обслужвали служители на кметската администрация в Пазарджик и белоруска делегация, гостувала в града. Лично кметът бил поръчал проститутките на Киро Лозенеца, а след това платил за услугите им.

Кметът бе косвено замесен и в жестокото убийство на сестрите Белнейски. Той съобщи на тогавашния полицейски шеф на Пазарджик Жоро Стоицев, че според слуховете в убийството на момичетата е замесен синът на зам.-министъра на транспорта Георги Петърнейчев - Атанас. Тогава зам.-министърът отрече.

"Български пощи" ще става държавно-частен холдинг, пише „Дневник"

Държавната компания "Български пощи" ЕАД ще се превърне в холдинг от шест акционерни дружества, ще развива публично-частни партньорства и ще има и втори изпълнителен директор, който ще представлява интересите на привлечените инвеститори. Чрез едно от дружествата пощите ще се занимават и с туристически бизнес, е записано в проекта за преструктуриране на компанията, с който "Дневник" разполага. В края на миналата седмица изпълнителният директор на "Български пощи" Енцеслав Харманджиев е обсъдил проекта със синдикални лидери.

Според замисленото преструктуриране до 1 октомври трябва да се създадат дружествата "Финанс пост", "Булпост/ EMS", "Пост транс и търговия ", "Българска филателия", "Хибридна поща" и "Пост турист". В стратегията е записано, че дружествата ще привличат стратегически инвеститори и ще изграждат публично-частни партньорства. Според експерти от сектора частните капитали ще се насочат основно към трите най-печеливши дейности на пощите - финансовите услуги, хибридната и ускорената поща.

Те смятат, че ако се допусне последващо увеличение на капитала на вече смесените дружества, те може да преминат изцяло в частни ръце и така за държавата ще останат само неизгодните дейности. В момента "Български пощи" е в забранителния списък за приватизация.

"Няма да има приватизация и разпределяне на собственост, а публично-частно партньорство", коментира Енцеслав Харманджиев за "Дневник". По думите му дружеството ще предостави на инвеститори и партньори право да ползват негови активи, срещу което то ще участва в разпределянето на печалбата, постигната с чуждо ноу-хау и инвестиции.

Според Харманджиев и шестте дружества ще бъдат еднакво интересни за потенциалните инвеститори. "Булпост/ EMS" ще поеме бизнеса с куриерски услуги в страната и чужбина, "Финанс пост" - финансовите услуги (пощенски парични преводи и инкасо), дружеството "Хибридна поща" ще предлага услугата, благодарение на която получаваме сметките си за ток и телефон на домашния си адрес, "Пост транс и търговия" включва логистичната и търговската дейност, в това число модерния разменно-сортировъчен център във Враждебна, "Българска филателия" - бизнеса с пликове и марки.

В шестото дружество - "Пост турист", пощите ще прехвърлят почивните си бази. На въпроса защо пощенски оператор ще се занимава с нетипичен за него бизнес, какъвто е туризмът, Харманджиев отговори, че искат да развиват нови дейности. "Разполагаме с почивни бази с категория три звезди. Това са неоперативни активи, с които не искаме да се разделяме", каза той.

Пощите са собственик на седем почивни бази, чиято обща стойност надхвърля 20 млн. лв. - в центъра на Златни пясъци, в Св. Константин и Елена, в Банкя, Панчарево, Равда, до яз. "Батак" и в с. Априлци. Според запознати действаща е само базата в курорта Св. Константин и Елена. Домът в Златни пясъци е ремонтиран през 2007 г., а останалите са занемарени и затворени. Има съмнения, че в тях умишлено не се инвестира, за да падне цената им.

Нито едно от шестте акционерни дружества в холдинга няма да се занимава с универсалната пощенска услуга - разнасянето на писма. Според Закона за пощенските услуги "Български пощи" ЕАД като исторически оператор, който има мрежа от станции в цялата страна, е задължен да я предоставя на ниски цени. Пред "Дневник" Харманджиев обясни, че с универсалната услуга ще се занимава фирмата майка - "Български пощи" ЕАД, която има лиценз за нея.

Идеята на Харманджиев за преструктуриране на пощите не е нова. Още миналата година той заяви пред синдикатите, без да дава детайли, че пощите ще стават холдингова структура. Също през миналата година държавното дружество направи неуспешен опит да придобие безвъзмездно една четвърт от сградата на Централна поща, в която е наемател. Ресорният министър Петър Мутафчиев внесе предложение собствеността върху сградата да бъде преобразувана от публична в частна държавна, но правителството не го разгледа.

Засега Министерството на транспорта все още не е одобрило проекта за преструктуриране на пощите. Шефът на дружеството обаче е обяснил пред синдикатите, че промяната вече е в ход, за което свидетелства и обособяването в Плевен на първия от шестте регионални пощенски центъра, заложени в проекта. От Държавната агенция за информационни технологии, която определя политиката в пощите, нямат официална информация за преструктурирането. Оттам заявиха, че чакат становището на Петър Мутафчиев, който единствен има пълномощия да одобри или да отхвърли промените.

Според финансовия отчет на "Български пощи", публикуван на сайта им, 45% от приходите на дружеството идват от универсалната услуга, 7% - от неуниверсалните услуги, и 48% - от търговските дейности. Според последните официални финансови данни за 2006 г. приходите на пощите възлизат на 135 млн. лева, регистрирана е нетна печалба малко над 9 млн. лева. Средната брутна заплата в дружеството пак за 2006 г. е 327 лева. Очаква се годишният доклад за пощенските услуги през 2007 г. на Комисията за регулиране на съобщенията.

Военните пак дадоха евтино земя до морето на частници, коментира „Сега"

Имотните сделки на Министерството на отбраната стават все по-нагли. Военните са заменили 76.972 дка до морето срещу 19 апартамента в Пловдив. Оценителите на ИА "Държавна собственост на МО" са преценили, че квадратният метър на земята до плажа в Ахтопол струва 35 лв., става ясно от документите, с които "Сега" разполага.

Общата оценка на имота е 2 726 100 лв. Брокери на недвижими имоти са категорични, че през последните години квадратният метър по морето не слиза под 70-80 евро.

Сделката е финализирана на 20.12.2007 г., когато военен министър все още бе Веселин Близнаков.

Апартаментите, които е получило министерството, са с площ около 80 квадрата и всички се намират на бул. "Източен" № 80 в Пловдив. Общата им застроена площ възлиза на 1569 квадрата. От документите става ясно, че общата стойност на апартаментите е била със 163 081 лв. по-ниска от тази на армейската земя. Сумата най-вероятно е била доплатена от частниците.

Партньорът на МО не е случаен - това е "Дриймвил" ООД. 85% от компанията държат от "Галакси пропърти груп" ООД, където акционери са собствениците на "Винпром Пещера" Атанас Петров и Антон Щерев. Името на винпрома бе замесено в скандала в МВР, довел до оставката на вътрешния министър Румен Петков. В справка, придружена от разпечатка от записани телефонни разговори, се твърдеше, че бившият заместник-директор на ГДБОП Иван Иванов е информирал алкохолните босове за разработки срещу тях и в замяна е получавал подаръци. От "Пещера" категорично отрекоха да се занимават с незаконен бизнес.

Името на "Дриймвил" ООД нашумя, след като през 2006 г. общинският съвет в Пловдив реши да й даде за строеж на затворен жилищен комплекс 60 дка в кв. "Отдих и култура", известен като бившия Парашутен полк. Фирмата получи 24 имота срещу условието да изгради улици, зеленина и осветление на стойност 16 427 350 лв. С всички инвестиции, които трябва да направи фирмата, квадратният метър на земята излиза по 30 ст., изчислиха местни брокери. И обявиха, че това е скандално евтино.

Общо 35 са заменените имоти, които е направила агенцията на военните през 2007 г. Много от тях вече бяха описани в "Сега", но от документите продължават да излизат скандални сделки. Интересна е например замяната на магазин в центъра на Крумовград с площ 183 кв. м срещу два панелни апартамента в Хасково с обща площ около 160 кв. м, предоставени от Мехмед Али. В Петрич пък фирма "АС Консулт 2005" ООД е успяла да получи 7.670 дка военен имот със застроена площ от 2299 квадрата срещу два панелни апартамента от по 56 кв. м в Ямбол.

Миналия четвъртък депутатите от комисията по отбрана в парламента разпитваха за скандалните сделки на МО бившия министър Веселин Близнаков, който се оправда, че повечето от тях са стартирали по времето на неговия предшественик - Николай Свинаров. При дискусията депутатите стигнаха до извода, че военните сделки са скандални и ощетяват държавата, но най-вероятно всичко е извършено законосъобразно и ревизия не може да има. Народните представители решиха да предложат мерки за контрол върху фирмите, управляващи имотите на МО. Те препоръчаха на МС да преработи нормативната уредба и тези, които подготвят и реализират процедурите, да носят реална отговорност при тяхното финализиране.

До месец Комисията за борба с корупцията в НС също ще приключи проверката за замените на военни имоти, съобщи председателят й Бойко Великов. Той припомни, че Сметната палата има одит за периода 1998-2005 г., в който констатациите са тежки и говорят за това, че не е отстояван държавният интерес в част от сделките. "Важен въпрос, който все още не намира решение, е този за оценката на имотите държавна и общинска собственост", подчерта Великов. След като се запознае с всички сделки, комисията ще вземе решение дали част от тях да не бъдат предоставени на прокуратурата за допълнителна проверка относно тяхната законосъобразност.

Нарушаваме евродиректива заради сметките за парно, предупреждава „Дума"

Според шефа на Федерацията на потребителите в България Павел Кърлев страната ни и в частност електроразпределителните и топлофикационните дружества нарушават евроизискване сметките да съдържат само реалното потребление от абонатите. В писмо до федерацията от Европейската комисия са обяснили, че до 17 май е бил крайният срок за въвеждането на чл. 13 на евродиректива 32 от 2006 година, който касае фактурирането на сметките за енергия. Евродепутатката Илияна Йотова каза, че след изтичането на крайния срок започва да тече гратисен период и едва по-късно ще последват санкции от еврокомисията.

Въпреки че все още изискването от директивата не е въведено законово у нас, според Кърлев, ако абонатите откажат да плащат, биха могли да търсят правата си в съда, защото на практика сметките са фиктивни. Макар че започна тримесечното отчитане на тока, най-голям проблем са сметките за парното. Въпросът не е на какъв период става отчитането, а то да е реално, коментира Кърлев. Плащане на база имало и в други европейски страни, но това би трябвало да е уредено с договор между абоната и доставчика. Освен това прогнозните сметки за разход на енергия не можело да надвишават реалното потребление на абонатите. Ден по-рано от чешкото дружество CEZ, което държи тока в Западна България, обявиха, че тримесечното отчитане не противоречи на евродирективите, а се отнася за сметките на топлофикационните дружества.

Евродепутатката Илияна Йотова съобщи още, че предстои европарламентът да приеме още промени, свързани с пазара на енергия, наречени "Трети енергиен пакет". Те касаят битовите потребители и малките фирми, а самата Йотова е сред вносителите.

Едно от предложенията е хората да получават лесноразбираеми фактури, базирани на реално използвана енергия, като и да разполагат с данни за потреблението си. В документа е записано още, че спирането на снабдяването е нежелано дори и абонатът да не си е платил. В предложението е да има социални тарифи за уязвими потребители. Друго предложение е държавите да гарантират, че клиентите могат да преминават безплатно от един доставчик на енергия към друг в срок не повече от месец, при това безплатно. Препоръчва се в евродиректива да бъдат записани определенията "енергийна бедност" и "достъпна цена". За "енергиен бедняк" да се смята битов потребител, който не може да си позволи да отоплява дома си до 18 градуса, какъвто е критерият на Световната здравна организация. Всяка страна да определи "достъпна цена" в диалог между управлението, националния регулатор, социалните партньори, като се държи сметка за енергийната бедност. На Европейската комосия се препоръчва да изготви Европейска харта за правата на потребителите на енергия и тя да бъде написана на ясен и достъпен език и да бъде предоставяна на потребителите всеки път, когато подписват договор с енергийно дружество.

Работим за дом 14 години, пресмята „24 часа"

За да купи дом, българинът се е трудил 14 години. И то в теоретичния случай, ако е успявал да спести цялата си заплата. Среден доход за толкова време е бил необходим, за да се купи жилище през 2007 г.

Данните дойдоха от Украйна, обявиха ги от "Уникредит груп" на годишната среща на ЕБВР в Киев.

През 2000-ата за покупка на жилище на българина са били необходими 7 годишни средни заплати. Въпреки това ние имаме най-много жилища в Европа - цели 486 на 1000 души население.

За съжаление обаче вече купуваме дом предимно с ипотечен кредит.

Средното жилище у нас е тухлено, състои се от почти 3 стаи и в него живеят двама.

Имотите ни ще продължат да поскъпват, но с по-бавни темпове, казват анализаторите.

Няма пари за доставка на учебници, бие тревога „Труд"

 

Задава се хаос с доставката на учебниците наесен, показа проверка на "Труд".

Тази година, когато книгите от 1-ви до 7-и клас за първи път ще бъдат безплатни, има опасност през септември децата да останат без помагала, твърдят издатели. Причината е, че просветното ведомство не е заделило пари за доставка на книгите, а издателите трябва сами да ги закарат до всяка община.