Обаче това, което виждаме напоследък, ме кара все повече да се съмнявам във втората част на горното изречение. Съжалявам, ако българските патриоти бъдат разочаровани. Но в крайна сметка ако наистина имаше останали патриоти в страната, нямаше да допуснем след масовия учителски протест за по-добро образование от миналия месец умелите партийни функционери да запазят статуквото, премествайки фокуса от националната адекватност през XXI век към процентчета и левчета.
А, прочее, не видяхме и съществено повече левчета и по-високи процентчета. Сякаш финансовият министър и целият екип, внесъл бюджета за следващата година в парламента, гледат на статията обрзование като на досадно чуждо тяло. Излишъците се трупат ли трупат, МВФ ни хвали ли хвали за разумна финансова политика, при благоприятно стечение на обстоятелствата след две години току-виж ни преизбрали, а българското образование - кучета го яли.
Не става дума само за пари. Дългосрочната стратегия свише, с която очаквам в скоро време да ни бъдат измити очите, ще бъде скучна и посредствена като сапунка.
Сега по същество. Става дума за проучване от Американския институт за изследвания относно знанията на учениците по дисциплините физика и математика. Изследванията в САЩ са осъществени от „Национална оценка на образователния прогрес" за годините 2005 и 2007. Чрез специфични статистически методи (метрика, сходна със сравняването стойността на световните валути с долара), данните за Америка са съпоставени с резултатите от международно изследване от 2003 г. Публикацията на изводите е озаглавена „Шансът помага на подготвения ум".
По математика резултатите на осмокласниците са най-високи в пет азиатски страни: Сингапур, Хонконг, Южна Корея, Тайван, Япония, шеста е Белгия. Базово ниво имат учениците от 22 държави, под базовото ниво са 19 страни, сред които и България.
По физика, страните постигнали най-добро ниво са отново Сингапур и Тайван и азиатските им съседи. Двадесет държави са на базово ниво. Двадесет и две страни, сред които отново България, са под базовото ниво.
Авторите на изследването са твърде недоволни от факта, че макар осмокласниците в Америка да са на базово ниво, доста по-напред от българския осмокласник, те не са в челните редици. Лекът американците виждат в значително увеличаване на уменията по физика и математика на възрастното население, имащо право на глас.
В демократично общество, за да се разберат повечето от болезнените проблеми в света, е необходимо определено ниво на адекватност по физика и математика. Само при разбиране на физиката може да се постигне консенсус по проблеми като глобално затопляне, обезлесяване, използване на фосилни горива, ръст на населението, разрушаване на озона, епидемии, затлъстяване.
Обаче само 16% от специализиращите дипломи, получавани в Америка, са свързани с физика, техника, инженерни дисциплини, математика. Много от тези дипломи се присъждат на чуждестранни студенти. Много чуждестранни докторанти си намират работа в американската национална индустрия.
„За да постигнем нуждите на бъдещето, по-голяма част от работната ни сила трябва да развие умения за решаване на проблеми и критично мислене, за да се конкурира в технологично сложната и глобална среда", считат авторите. Подготовката на 50 милиона студенти в 97,000 обществени училища струват на данъкоплатеца от САЩ $500 милиарда годишно. „Как да знаем, че това, което получаваме за парите си, си заслужава?" Авторите се притесняват за способността си да се конкурират с другите от G8 - Канада, Франция, Германия, Италия, Япония, Русия, Великобритания.
Ето концепциите, които са трудни за разбиране за възрастния американец: две трети не разбират какво е ДНК, доверителен интервал (margin of error), не вярват в еволюцията. Половината не знаят колко време е нужно Земята да обиколи Сънцето, а една четвърт дори не знаят, че Земята се върти около Слънцето.
От друга страна, половината американци вярват в екстрасенси и в лечебните сили на вярата (аз също заставам зад последното). 40% вярват в демонично обладаване и къщи, пълни с призраци. Една трета вярват в щастливи числа, призраци, телепатия, предсказателство, астрология, НЛО и извънземни. Една четвърт вярват във вещици и в това, че може да се говори с мъртвите.
По-лошото е, че не са много умели по математика: 78% не могат да изчислят лихвата по кредит. 71% не могат да изчислят колко гориво на километър харчат по време на път. 58% не могат да изчислят 10% надценка върху сметката за обяда.
Изводът е разбираем: американците „разполагат с много малка степен на грамотност" по физика и математика. Вместо да разчитат на науката, те се облягат на псевдонауката. Учениците от обществените училища не могат да се сравнят с азиатските си връстници, които ще бъдат техни конкуренти в бъдеще. Няма достатъчно изучаващи физика и инженерни дисциплини днес, които да осигурят напредъка, нужен на бъдещето. Съединените Щати губят надпреварата в подготовката на умове за следващото поколение.
„Глупави американци"? Защо тогава ние „умните българи" сме под базовото равнище и по физика, и по математика? Единственият показател в изследването, по който България не е абсолютно „под", е че по физика нашите осмокласници показват сходни постижения като учениците в щата Алабама. И все пак - под техните.
Американците са тръгнали към промяната след публикуваното през 1983 изследване „Нация, изправена пред риск". Острият му език е събудил политиците за образователни реформи. Ето няколко изречения оттам:
„Нацията е изправена пред риск. Нашето някога недостижимо преимущество в търговията, индустрията, науката, технологичната иновация е изпреварвано от конкурентите от цял свят ... Докладваме на американския народ, че докато оправдано можем да се гордеем с историята на нашите училища и колежи, образователните основи на нашето общество са подкопават от нарастваща посредственост, която заплашва самото ни бъдеще като нация и хора. Стана това, което бе невъобразимо преди едно поколение - другите достигат и изпреварват постиженията ни в образованието".
Да приемем, че вече сме разбрали несъстоятелността на мита за гениалния български ученик. Да повторим извода на американските учени: възрастното население трябва да стане по-адекватно, преди да изисква от ученическата глина каквото и да е. Не става дума само за заплащането на учителите. Става дума за нас.
Изследването, на което се позовавам, е посветено на физиката и математиката. Понаучих нещичко в гимназията, в университета можех да изгладя динамичен временен ред посредством метода на конкуриращите се алфи, но хуманитарните дисциплини и литературата останаха моя слабост. Четох наскоро Чудомировите разкази „Даскалът" и „Даскалицата". Препоръчвам всеки заинтересуван от темата българско образование да ги прегледа отново. И после пак ще говорим.
haro
на 23.11.2007 в 10:11:18 #11Работих две години по заместване като учител в професионална гимназия. Не повече от 10 човека /от 70 учители, включително и ръководството/ можеха да изчисляват % и при приключване на срока тези 10 човека смятаха отчетите на останалите.В началото на 2005 година свободно работеха с компютър информатиците и част от по-младите.След провеждане на квалификационните курсове, платени от МОН , почти всички учители вече имат необходимия сертификат, но по-голямата част от тях нямат никакви практически умения.На самия изпит влезе външен човек, раздаде решените тестове и направи практическата задача на неможещите.Накрая всички получихме от МОН сертификати с еднакви оценки.Тъй като ръководството не можа да привлече достатъчно ученици съкратиха паралелки и съответно учители, като принципите бяха - мой човек на директора.Каквито и реформи да се направят в сектора, местната мафия е неразбиваема, иначе много добре се говори по форумите за успехи и конкурентноспособност.
Pi4Trepa4
на 19.11.2007 в 22:43:52 #10Хубава статия, но авторът забрявя едно. На всяка държава и трябва ниско квалифициран труд. Ако нямаше глупави американци и нелегални емигранти икономиката на Америка щеше да бъде съвсем друга. Да не говорим, че лумпенска нация се управлява много лесно. С оглед на това не бива да ни изненадва това, което се случва в България. Няма да се изненадам, ако се окаже, че правителството ни е спонсорирало чалга индустрията и безплатните порно канали. Просто ще се превърнем на едно малко копие на САЩ, с основната разлика че нашия балкански манталитет е свикнал да руши, краде, пие и живее ден за ден, за разлика от американците, които в стремежа си за див капитализм съумяват да допринесат за човешкия прогрес. А да и България е стотици пъти по-малка от САЩ, и няма никакви природни ресурси - една бананова република. Жалко, че малко хора могат да прогледнат. За нас няма измъкване от пещерата. Сенки цял живот ще гледаме, но поне ще си умрем щастливи в невидение.
Bebo
на 19.11.2007 в 19:12:15 #9Ето концепциите, които са трудни за разбиране за възрастния американец: две трети не разбират какво е ДНК, доверителен интервал (margin of error), не вярват в еволюцията. Половината не знаят колко време е нужно Земята да обиколи Сънцето, а една четвърт дори не знаят, че Земята се върти около Слънцето. От друга страна, половината американци вярват в екстрасенси и в лечебните сили на вярата (аз също заставам зад последното). 40% вярват в демонично обладаване и къщи, пълни с призраци. Една трета вярват в щастливи числа, призраци, телепатия, предсказателство, астрология, НЛО и извънземни. Една четвърт вярват във вещици и в това, че може да се говори с мъртвите. По-лошото е, че не са много умели по математика: 78% не могат да изчислят лихвата по кредит. 71% не могат да изчислят колко гориво на километър харчат по време на път. 58% не могат да изчислят 10% надценка върху сметката за обяда. -----------------------------------------------------------------------------------------
Ееееееееее чак пък толкова .........Българските осмокласници учат в пъти по сложни неща от това как се изчислява сложна лихва ........И математиката и физиката са сложни и трудни науки (математиката освен това е и доста абстрактна ) .......Често това е причина за непоносимост от страна на ученици и студенти .......Това е и донякъде обяснение че сме малко под базовото равнище .......Но за тези на които им се отдава не пречи да са доста пред останалите ......Фактът че редовно се завръщаме от олимпиади и състезания по математика и информатика с медали е красноречив .......Ще спомена две емблематични имена за българската математика и физика (единия отдавна не е между живите ) - Академик Благовест Сендов и Академик Георги Наджаков ...........

5
на 19.11.2007 в 09:04:54 #8на такива изследвания не вярвам, 07-03, сащ си ги е страх от азиатците нашите деца редовно са между най-добрите в международните олимпиади по математика, като порастнат стават научни работници в сащ:_)
Evropeez
на 17.11.2007 в 18:00:49 #7az sam na mnenie 4e 4asovete po matematika , fizika i himia trqbva da se uveli4at za smetka na humanitarnite predmeti kato literatura , psihologia i tn. Prekaleno mnogo se u4at stihotvorenia na izust i se zadalbava warhu literaturni proizvedenia .."koi kakvo iskal da kaje". to4nite nauki sa predpostavkata za tehni4eski i ikonomi4eski raztej.
rjevski
на 17.11.2007 в 12:13:19 #6Е да ама точно посочените 5 страни: Сингапур, Хонконг, Южна Корея, Тайван, Япония, са най-зле по отношение на секса в цял свят (не са е..т, с други думи). Прекалено голямо изкривяване при тях
nevena
на 17.11.2007 в 09:37:37 #5Защо, мислите, ученици и учители се противят на външното оценяване (матури, например)? Децата са интелигентни (по дефиниция), но са възприели общата нагласа, че усилието и труда са лоши неща (отдавнашна тенденция). А пък там е истината, що се отнася до физика и математика. Провокирането на любопитство и интерес е само първата стъпка. По-нататък се изисква усилие, което се постига с насилие от страна на образователната система и семейството. В една или друга степен и двете институции са загубили позиции. От друга страна, трябва да се спомене за интелектуалното неравенство. Слава Богу, има много умни деца и училища, където могат да се развиват. Тези училища никога не са се съобразявали с безумието на министерството, с некадърни програми и т.н., а са държали изпитаните педагогически практики
С учудване забелязвам, че и млади ентусиазти-учители има, и то интелигентни хора, които имат много възможности за реализация...
Е, както става ясно от изследването, тези умни трудолюбиви деца не са мнозинство. Винаги е било така. Лошото е, че много зле ще се чувстват те след 10-тина години в очертаващото се съвсем безпросветно общество.
nevena
на 16.11.2007 в 18:46:42 #4Никой не трябва да се учудва на новините от статията... за тях се е работило дълго и целенасочено в България. Няма да стане по-добре.
nevena
на 16.11.2007 в 18:41:00 #3Това не е единственият абсурден превод в българските учебници по статистика
BatVlad
на 16.11.2007 в 16:16:42 #2Човече, напиписал си надъхваща статия, за което - евала.Образованието му е майката. Но кажи ми как точно реши ,че confidence interval se превежда като "доверителен интервал". Ако наистина е така на български, се извинявам публично. Не съм следвал в БГ и малко понятията ми се губят на моменти, но според мен това е абсурдно.
Неделчо Съботинов
на 16.11.2007 в 16:11:42 #1Браво за публикуването на това изследване, но и жалко за това, което е действиетелността. Българчетата (като маса) не са конкурентни на връстниците си.