Преносимите химически тоалетни ухаят на ванилия. Мирисът на есенция идва от самата пластмасова конструкция, защото производителите са ароматизирали самия материал, установи екип на „Икономически живот" след посещение в складовата база на фирма „Рубитерм" ООД. „Има варианти да добавим и аромат на лимон, като се смени химическият агент, който в специалните контейнери разгражда съдържанието на тоалетната", казва Бисерка Ангелова, един от двамата директори и партньори в компанията.
От състоянието на санитарните възли извън дома зависи оценката за културата и хигиенните традиции на едно общество. Дълги години България беше причислявана към държави като Китай и Индия по отношение чистотата на обществените тоалетни. През последните десетина години се забелязва съществена промяна и в тази насока.
Една от основните причини за това бяха въведените в нормативната база и особено в основния Закон за устройство на територията различни изисквания за изграждане на монолитни и преносими санитарни възли и осигуряване условия на труд на строителните обекти, както и специалните изисквания на Министерството на здравеопазването за мероприятия на открито. Това даде тласък за развитие и на бизнеса с преносимите тоалетни.
Правилата още се изчистват
Стефан Петров, управител на бургаската фирма „Екотой сървиз", обясни че в момента не българските, а европейските нормативи са определящи за бизнес средата. Тоалетни трябва да има не само на строителни обекти, но и на публични места където се събират много хора.
„Отидоха в миналото изкопаните дупки и ями без санитарни условия", каза не без чувство за хумор Петров. Той се позова на стандартите, които са въведени от германския институт по хигиена за условията на труд в строителството. На 10-12 човека трябва да има една WC кабина. В САЩ дори са по-строги - химическата тоалетна трябва да обслужва максимално 10 човека, като се прави задължително едно обслужване седмично.
Договорът за наемане на подвижни тоалетни включва зареждане с химикали, изпомпване на резервоара, миене и дезинфекция на кабината. Важно е да се уточни, че по нормативи на Министерството на здравеопазването кабините трябва да са само нови и не се допуска употребата на преносими химически тоалетни втора употреба.
Това обаче не е достатъчно, тъй като липсват точни регламент и правила за разрастващия се бизнес с WC кабинките, твърди Бисерка Ангелова. Според нея действащата нормативна уредба се нуждае от прецизиране, свързано с начините на почистване и зареждане на мобилните тоалетни, техния монтаж, срокове на дейност и годност. Няма никакви специални условия като терен за основа на кабинките, те се монтират без никаква подготовка. Единственото изискване е основата да е равна и да е достъпна за посещение и обслужване.
Бизнес моделът
От първата внесена в България WC кабинка са изминали 10 години, твърди съуправителката на „Рубитерм". Нейният колега Румен Стоянов уточнява, че да се наложи новият за България бизнес са били необходими около три години. Организаторите на бирените фестове от края на миналия век първи са усетили необходимостта от услугите на „Рубитерм". Следващите активни клиенти са били чуждите кинопродукции, които снимат в България. В момента "Рубитерм" обслужва над 700 химически тоалетни в цялата страна.
Дори и собствениците на строителни обекти, които са задължени по закон да монтират преносими тоалетни, предпочитат да ги наемат под наем, защото така се гарантира тяхното постоянно почистване, подмяна на химикалите за разграждане на фекалиите. Според Стоянов в България все още няма производство на химикали. Те се внасят предимно от САЩ, където за пръв път подвижни тоалетни са монтирани през 1948 г.
От „Рубитерм" очакват и ноу-хау за техния бизнес, за което се говори от няколко години - отглеждане на спеациални бактерии, които да изпълняват ролята на химикалите. Такива бактерии вече се използват от земеделски производители за разграждане на говежда тор. Дори има създадени и две ферми за биологична тор край Пловдив и Бургас. До тогава обаче съдържанието от WC кабинките се изпомпва и се изхвърля само на места, определени от ВиК дружеството на чиято територия е монтирана тоалетната.
Пазарът
Въпреки постоянния ръст на услугите за предоставяне на мобилни тоалетни в България този пазар не е достатъчно развит. На него се конкурират освен основните играчи „Рубитерм" и „Екотой сървиз", но и „Топтой", „Ти енд Джи Мастер Клийн" и „Моби WC" (виж карето). И петте фирми са вносители на продукти на известни световни марки. Техни представители не скриват притесненията си от вандалски действия. Подобно на контейнерите за разделно събиране на отпадъци и кабинките за мобилни тоалетни се трошат или подпалват.
Бизнесът с WC кабинки страда от нелоялна конкуренция, защото липсва контрол. В момента се контролират само строителните фирми, но не конкретно заради използването на преносими тоалетни, а заради условията на труд. Според Стефан Петров на много обекти липсват съблекални, бани, макар че повечето фирми предлагат контейнери, които съчетават тези условия, а и наемите за тях не са високи - до 150 лв. на месец, заедно с обслужването им.
Напоследък се обръща специално внимание на хората с увреждания. На масови прояви или концерти вече се инсталират и по-големи специализирани кабини, в които инвалидите да могат да завъртят количките си на 360 градуса.
Бъдещи клиенти на фирмите за химически тоалетни ще бъдат и много спортни съоръжения, чиито сервизни помещения на закрито не са съобразени с броя на посетителите. В такива случай задължително трябва да бъдат монтирани мобилни кабини, особено на футболни мачове. Например на стадиона на ЦСКА в Борисовата градина преди пет месеца бяха монтирани десетина WC кабини.
Организаторите и собствениците на дискотеки на открито също са задължени да монтират мобилни тоалетни, ако нямат сключени договори за ползване на стационарни сервизни помещения. Потенциални потребители на услугите на фирмите, предлагащи мобилни тоалетни, са и общините. Неотдавна общинският съветник Асен Бойков предложи да се поставят химически тоалетни в района на Асеновата крепост. Аргументът му е, че за общината е по-изгодно да отдаде под наем тази услуга, вместо да инвестира в изграждането на стационарни санитарни възли на територията на историческата забележителност.
До подписване на договор се стига след неколкогодишно отлагане. Според работещите в бранша общинарите предпочитат да пестят от химически тоалетни, но когато ги притиснат контролиращите органи бързо намират пари.
По света
В Румъния бизнесът с подвижните тоалетни е много по-развит отколкото в България. Там работят около 20 фирми, а само в Букурещ са монтирани над 2000 кабинки, които са поръчани от столичната община след обществена поръчка. В Москва също има огромно количество химически тоалетни. В руската столица дори се монтират по-големи конструкции, които позволяват да бъдат наемани и жени за постоянно обслужване и почистване на резделените за мъже и жени помещения.
Поначало бизнесът с мобилни тоалетни е в полезрението на развитите индустриални държави от 80-те години на миналия век. Сериозен ръст получава, след като в доклад на Световната банка става ясно, че почти 40% от населението на Земята е без достъп до масивно изградени тоалетни и до постоянно течаща питейна вода. Измеренията на проблема обаче не се свързват само с политически констатации и социални искания.
За да се подобрят традиционните хигиенни, здравни и културни навици и условия, са нужни и изключително разнопосочни по своя характер инвестиции, свързани с поддръжката и управлението на стационарните и мобилните санитарни възли. С тази цел се е заела неправителствената Световна тоалетна организация (World Toilet Organization), която е създадена през 2001 г. от 17 национални асоциация. Тогава участниците във форума определят 19 ноември за Световен ден на тоалетните. В момента в организацията има 126 индивидуални и колективни членове от 49 страни, вкл. и от България.
"Тоалетната е основно обществено право. Не можем да живеем нормално без него. Тя е свързана с живота на хората, с културни и обществени навици", каза преди година на форум в Делхи Джак Сим, основател и президент на Световната тоалетна организация. Събраните от организацията данни показват, че всеки човек използва тоалетна средно от 6 до 8 пъти на ден, а оборотът на бизнеса с изграждане на стационарни обществени сервизни помещения и мобилни тоалетни е около $16 млрд. годишно.
Заради това по настояване на участниците във форума в индийската столица към списъка с целите на хилядолетието беше записано и искането поне половината от населението на Земята, което в момента няма достъп до санитарни съоръжения, до 2015 г. да може да използва тоалетни.
Конкурентите
- "Рубитерм" е основана през 1994 г., но от 1998 г. започва да се занимава с предоставяне на услуги с химически тоалетни;
- „Екотой сървиз" е дъщерно дружество на немския холдинг ADCO Umweltdienste Holding" GmbH и започва дейността си в България през 2001 г. След 4 години през 2005 г. вече работи под бранда TOI TOI & DIXI - европейски лидер в производството и обслужването на мобилни химически тоалетни;
- „Топтой" е регистрирана през 2004 г. със съдружници българската "Баудент" ООД и немската "dbv - Partner am Bau" - с традиции на немския пазар от 1984 г. в областта на отдаването под наем и сервизното обслужване на преносими химически санитарни възли;
- „Ти енд Джи Мастер Клийн" е официален вносител на италианската фирма за мобилни тоалетни SEBACH;
- „Моби WC" е представител за България на холандската компания THETFORD за портативни химически тоалетни.



USD
CHF
EUR
GBP