Председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев определи жп-инфраструктурата и жп-превозвачите през 2007 година като изключително сериозна пречка за икономическия растеж и конкурентоспособността на националната икономика.

Това си твърдение той аргументира със следните факти:

  • Лошо състояние на инфраструктурата, налагащо ограничение на скоростта в три-четвърти от националната жп-мрежа;  
  • Наличие на 660 участъка с постоянни намаления на скоростта, при които допустимата скорост е 15-20 км в час;
  • В мрежата съществуват над 700 000 компрометирани стоманобетонови траверси;
  • От 1992 година и понастоящем, с изключение на минималното количество стрелки, влагани по оздравителната програма, не са доставяни и влагани нови стрелки, поради липса на съвременна техника за ремонт, поддържане и възстановяване на железния път и съоръженията;
  • От 1989 година са използвани предимно релси, втора употреба;
  • Недостигът от финансови ресурси за поддържане и развитие на съоръженията на осигурителната техника води до чести прекъсвания на движението и завишаване участието на човешкия фактор при управление на движението. От общия брой 843 прелези с автоматични прелезни сигнализации са снабдени едва 302 броя, с електрически бариери са само 153, а с автоматични бариери - 83, т.е. в повече от половината от тях  (51,9%) се разчита единствено на човешкия фактор;
  • Основните елементи на телекомуникациите са въвеждани в периода 1960 - 1990 година и вече са на много ниско технологично ниво;
  • Независимо, че 67 % от общата дължина на жп-мрежата е електрифицирана, по показателя "срок на експлоатация" над 47 % от контактната мрежа е от 25 до 45 години и над 1400 км разгърната дължина контактна мрежа трябва да бъде спешно подновена.

Растежът на българската икономика през последните години води до значително увеличаване на товарните жп-превози.

Сравнението на отчетените данни за периода януари-август 2005 г. и януари-август 2006 г., показва ръст от 5 % на превозените товари.

От анализа на превозените товари през 2006 година и перспективите за 2007 година е видно, че над 95 % от наличните жп-товари ще трябва да се превозят от "БДЖ" ЕАД.

През 2007 година, съгласно заявките на големите товародатели, се очаква превоз на 25 000 000 тона товари, спрямо 20 800 000 тона за 2006 година (вж. Приложение 1 и Приложение 2).

Явна е опасността, поради големия недостиг на годни за експлоатация товарни вагони и локомотиви, "БДЖ" ЕАД да не може да поеме тези нараснали товаропотоци, като се превърне в бариера за растежа на структуроопределящи отрасли на нашата икономика.

Средната възраст на пътническия и товарния вагонен парк е над 25 години, като над 50 % от него се нуждае от спешен ремонт. В началото на месец октомври 2006 г. товарният вагонен парк възлиза на 7083 броя вагони.

За задоволяване на завишения обем на товарните превози, по данни на БДЖ, през 2007 година са необходими общо 8550 броя вагони и допълнително 15 локомотива.

За постигане на този капацитет през 2007 година е необходимо да бъдат закупени нови или спешно ремонтирани поне 2903 броя вагони, за което "БДЖ" ЕАД трябва да осигури 75 449 000 лева финансов ресурс, с който не разполага (вж.Приложение 3).