По-тихи, чисти и мощни - така изглеждат електромобилите и хибридите от рекламите. В общи линии, така изглеждат те и в реалността, но с две важни допълнения, за които рядко се сещаме - возилата стават все по-тежки, а използваните от тях батерии са сериозен риск при евентуален пожар.

Всичко това изисква сериозни промени на места като многоетажните подземни и надземни паркинги, предупреждават в свой доклад от лондонския Институт за структурно инженерство.

Тежък проблем

Повод за сериозен размисъл е промяната в средното тегло на автомобилите през последните години. Според института, то е било 1,5 тона през 1974 г., но през 2023 г. вече е близо 2 тона. Тук има две преплитащи се тенденции:

  • Караме все по-големи коли - SUV и пикап моделите вече са обичайна гледка не само в САЩ. Даже и при класическите автомобили виждаме сериозно "порастване" и "напълняване";
  • Електромобилите стават все по-голям процент от автопарка, а те са по-тежки заради батериите си. С наличните в момента технологии, голямата автономия изисква голям акумулатор.

"Вече виждаме все повече SUV модели, луксозни коли - на традиционно гориво или с батерии, както и пикапи, които са изключително тежки. Ако един пикап е претоварен и е паркиран на паркинг със слаба конструкция, то имаме пред себе си потенциален инцидент", коментира пред CNBC Крис Уапълс от института.

Брюксел иска да въведе специални шофьорски книжки за джипове и електромобили

Брюксел иска да въведе специални шофьорски книжки за джипове и електромобили

Какво още може да се промени за водачите в ЕС?

По думите му трябва да се направи обследване на паркингите в жилищни зони, търговски центрове и офис сгради, за да бъдат идентифицирани обектите, които се нуждаят от подсилване на конструкцията. Там, където това няма как да се направи, може да се наложи ограничаване на достъпа на тежки МПС - напълно или само с възможност за паркиране на приземния етаж.

Горещ проблем

Видеоклиповете с горящи електромобили създават (поне донякъде погрешното) впечатление, че тези возила са изключително пожароопасни. По-притеснителното е другаде - запали ли се кола с литиево-йонна батерия, нейното гасене е много трудно.

Именно поради тази причина и Уапълс, който е съавтор на доклада, подчертава ролята на противопожарните системи за разпръскване на вода: "Въпреки че спринклерната система няма да потуши пожара в автомобила, тя ще намали скоростта на разпространение на пожара на паркинга, така че постоянно "облива" съседния на горящия автомобил и не му позволява да се запали".

Петте страни с най-много електромобили в света

Петте страни с най-много електромобили в света

Едно нещо е почти сигурно - електрическите коли са бъдещето

Този тип решения са особено важни за подземните паркинги, а те далеч не присъстват навсякъде - особено когато говорим за по-стари сгради.

Скорошен проблем

Обследването и укрепването на паркингите няма как да е евтино, изграждането на пожарогасителни системи - също. Промените обаче трябва да се случат скоро.

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

Продажбите на електромобили в САЩ достигнаха рекорд от близо 6% от всички продажби на превозни средства миналата година

Според Международната енергийна агенция, над 10 млн. електромобили и plug-in хибриди са били продадени през 2022 г., а през тази година делът им ще достигне 20 на сто от новорегистрираните возила.

Те трябва да се паркират някъде - и това място трябва да бъде безопасно.