В края на юли 2015 г. при посещението си в полския град Вроцлав тогавашният заместник-министър председател Януш Пиечоцински обяви, че се водят разговори с голям играч в автомобилния сектор, като става дума за инвестиции на стойност 1,7 млрд. паунда. От думите му ставаше ясно, че ще бъде построен завод за премиум марка автомобили.

Пиечоцински не назова името на производителя, но полските вестници бяха писали в продължение на няколко седмици, че Jaguar Land Rover ще построи първия си европейски завод извън Великобритания в Полша. Тогава Пиечоцински, който бе и икономически министър на страната, обяви, че фабриката ще заема площ от 4,5 кв. км. и ще създаде 5000 нови работни места. Министърът бе уверен, че след пореден кръг от преговори автомобилната компания ще избере родината му.

Макар Пиечоцински да не се съмнявал в това, на 1600 км разстояние в Англия мениджърите на JLR не били толкова сигурни. От месеци казваха на журналистите, че не е взето решение за местоположението, освен че ще бъде в Източна Европа.

„Казваше ни се какво мислим преди да сме го измислили от някакъв министър от Полша. Беше забавно... и досадно”, заяви за Finаnciаl Timеs един от директорите на автомобилния производител, който отказа да бъде назован.

Две седмици по-късно от JLR обявили, че заводът няма да бъде строен в Полша, а в Словакия с инвестиция от 2 млрд. паунда. Така проектът бил отнет под носа на Полша от южния й европейски съсед след война на наддаване на стимули, национални атрибути и дипломация, което само по себе си подчертава колко конкурентна е станала автомобилната индустрия в региона.

За последните няколко години Jaguar Land Rover бе най-бързо разрастващия се голям автопроизводител в Европа. Затова компанията се нуждаеше от повече производствени мощности – и то бързо. След откриването на първата фабрика в Китай от JLR решили да изоставят плановете да строи завод в Саудитска Арабия, тъй като предложението за съоръжение в пустинята не успяло да събере достатъчно привърженици. Така производителят трябвало да избира – Европа или Северна Америка?

Били изработени два плана – проектът „Дъб” (Project Oak), който да намери място за завода в Северна Америка, която е голям пазар, и проектът „Дарвин” (Project Darwin) в Източна Европа, където конкуренти като Porsche, Audi и Mercedes вече произвеждали коли с по-малко разходи, отколкото в Германия.

„Дарвин” бързо станал предпочитаният вариант. През пролетта на 2015 г. фокусът бил сведен до три държави: Полша, Унгария и Чехия. Месец по-късно Унгария отпаднала от списъка, а Полша набрала скорост като основен фаворит. Страната дори предложила три потенциални местоположения за завода, предоставила голям клъстер на автомобилни доставчици, голяма и квалифицирана работна сила и конкурентна програма за данъци и финансова подкрепа.

Представители на JLR посетили предпочетеното място в близост до Вроцлав.

Във Варшава някои представители в Полската агенция за информация и чуждестранни инвестиции дали брифинг за журналисти, в който заявили, че е било почти решено. Подобна арогантност и липса на дискретност били приети много лошо от JLR.

Тук се появили словаците. Според хора, замесени в преговорите, Словакия наддала късно, но настойчиво, хвърляйки цялото си перо за чуждестранни инвестиции в сделката в началото на юни. В рамките на месец страната се превърнала от аутсайдер в абсолютен фаворит. Словакия променила закон, обхващащ т.нар. „значими инвестиции”, които биха ѝ позволили да предложи повече стимули, за да спечели това, което икономическият министър на държавата описа като „инвестицията на десетилетието”.

Словаците обозначили площ от 7,3 кв. км. в град Нитра, която предложили на JLR като първия стратегически индустриален парк на страната. Той позволява страната да предлага данъчни и други фискални стимули на британския производител и на доставчиците.

В края на юли премиерът на Словакия Роберт Фицо, който не бил част от преговорния екип, решил да покаже колко сериозно било правителството за сключването на сделката. Провел разговор с екипа на Jaguar Land Rover и оставил личния си телефонен номер. Според запознати Фицо казал на представителите на автопроизводителя, че ако има нещо, от което имат нужда, само трябвало да му кажат.

Това се оказала съдбоносна намеса. Британският производител на автомобили не се интересувал особено от географското положение на завода, а най-добрата сделка. Премиерът Фицо, заявил, че Словакия искала да бъде най-конкурентната страна. И станала такава.

Според информация на FT Полша се състезавала упорито. Логистиката обаче също помогнала на Словакия да отмъкне сделката. Освен това страната разполага със заводи и на други луксозни автомобилни марки, което дало увереност на JLR, че Словакия имала служители с нужните умения, за да произвеждат и нейните коли.

В средата на август новината станала факт: JLR навлиза във финални разговори със Словакия за своя завод. Решението за местоположението в Нитра, който е на около час път от столицата Братислава, може да претърпи промени. Очаква се автомобилният производител да реши всичко до края на годината.