До 5 години в България може да бъдат изградени още 10 000 зарядни станции за електромобили. Тази цел си поставиха в подписан в сряда меморандум от Електроенергийният системен операто (ЕСО), Националното сдружение на общините, браншовата камара на енергетиците, Българската асоциация "Електрически превозни средства", Индустриален клъстер "Електромобили" и Асоциацията на собствениците на електромобили в България в общ договор за сътрудничество.
Към днешна дата у нас има между 600 и 700 зарядни станции.
Предстои ЕСО да предостави наличната инфраструктура, включително стопанисваните 297 станции от електропреносната мрежа, за да може местата за зареждане на електрическите автомобили да са включени към системата на цялата страна.
В момента зарядните се изграждат от различен тип инвеститори - някои са собственици на вериги магазини, бензиностанции, хотели и дилъри, както и специализирани компании, като Tesla, която вече е с 3 точки в България. Някои от тях са платени, други безплатни.
Според прогнозата на експертите до 2030 година по пътищата на страната ще се движат около 300 000 електромобила. Съответно, подписаният меморандум е съвсем естествен ход. Придвижването от София до Варна или Бургас с едно зареждане днес е доста сложна задача, въпреки че към момента България разполага с доста станции на фона на електрическите возила.
При около 3500 електромобила, колкото са регистрираните през януари 2022 година, на всеки 5-6 от тях се пада по една зарядна станция. Толкова са и в Европа и Азия, в САЩ цифрата е 9.
Проблемът е, че станциите обикновено не са разположени на исканите от шофьорите места, като много от тях са съсредоточени в големите градове.
Цената за изграждане на една зарядна станция у нас варира между 10 000 и 100 000 лв в зависимост от мощността и производителя. За да се реализира планът от меморандума от 10 000 станции, това означава инвестиция от поне 100 милиона лв, която може и да достигне и до 1 милиард лева, коментират експерти.