Когато става въпрос за чисти автомобили, Европа е напът да се превърне в пазар на две скорости, пише европейското бюро на POLITICO.
Пандемията доведе до срив в продажбите на бензинови и дизелови автомобили, но тези на електромобили растат - нещо, което се вижда по-ясно в по-богатия Запад. Сега Европейската комисия се опитва да измисли как да направи така, че богатите страни да не напреднат твърде много пред бедните в чистата мобилност.
Една от идеите, обсъждани в Брюксел, е ЕС да удвоява субсидиите, които националните правителства предлагат за закупуване на нов електромобили, като част от програмите за справяне с кризата. В момент, в който столиците подготвят планове за получаване на общо €750 млрд. от възстановителния фонд, подобна идея може да накара тези с ниски продажби на електромобили да създадат стимулни програми.
В България в момента няма държавна помощ за закупуване на електромобили или хибриди. В момента в "Пътна полиция" на отчет се водят едва 1 535 електромобила.
През първата половина на 2020 г. продажбите на автомобили в Европа намаляват с 38%, по данни на ACEA. Електромобилите обаче регистрират пазарен дял от продажбите от 8% - двойно на миналогодишния.
Проблемът е, че през първите три месеца на 2020 г. 98% от всички електромобили в Европа са продадени в най-богатите 14 държави от съюза, плюс Великобритания и Норвегия. Растежът на продажбите пък се дължи на правителствените програми в големи държави като Германия и Франция, които направиха покупката на електромобил по-атрактивна. Така през юни електромобилите отговарят за 26% от продажбите в Швеция и по 9% в Германия и Франция. В Италия и Испания те са едва 3%, а в Полша - 1%.
"Югът остава проблем. Висока безработица, никакъв растеж и слаба покупкателна способност", казва пред изданието представител на автомобилната индустрия.
Самата индустрия иска Комисията да помогне на страните да създадат добри програми за стимулиране на покупките на електромобили - нещо, което може да свие разликата между Запада и останалата част.
"Често проблемът е не в липсата на подобни схеми, а в лошото им изпълнение", според Юлия Полисканова от НПО-то Transport & Environment. "Полша е добър пример за това - там повечето нови коли, както в останалата част от Европа, са купувани от компании, а не от физически лица". В същото време източноевропейската държава реши да изключи от стимулите автомобилите, закупувани от компании.