Когато става въпрос за чисти автомобили, Европа е напът да се превърне в пазар на две скорости, пише европейското бюро на POLITICO.

Пандемията доведе до срив в продажбите на бензинови и дизелови автомобили, но тези на електромобили растат - нещо, което се вижда по-ясно в по-богатия Запад. Сега Европейската комисия се опитва да измисли как да направи така, че богатите страни да не напреднат твърде много пред бедните в чистата мобилност.

Една от идеите, обсъждани в Брюксел, е ЕС да удвоява субсидиите, които националните правителства предлагат за закупуване на нов електромобили, като част от програмите за справяне с кризата. В момент, в който столиците подготвят планове за получаване на общо €750 млрд. от възстановителния фонд, подобна идея може да накара тези с ниски продажби на електромобили да създадат стимулни програми.

В България в момента няма държавна помощ за закупуване на електромобили или хибриди. В момента в "Пътна полиция" на отчет се водят едва 1 535 електромобила.

Кои са най-продаваните марки нови автомобили в България?

Кои са най-продаваните марки нови автомобили в България?

Лидерът държи 15% от пазара през първите 6 месеца на годината

През първата половина на 2020 г. продажбите на автомобили в Европа намаляват с 38%, по данни на ACEA. Електромобилите обаче регистрират пазарен дял от продажбите от 8% - двойно на миналогодишния.

Проблемът е, че през първите три месеца на 2020 г. 98% от всички електромобили в Европа са продадени в най-богатите 14 държави от съюза, плюс Великобритания и Норвегия. Растежът на продажбите пък се дължи на правителствените програми в големи държави като Германия и Франция, които направиха покупката на електромобил по-атрактивна. Така през юни електромобилите отговарят за 26% от продажбите в Швеция и по 9% в Германия и Франция. В Италия и Испания те са едва 3%, а в Полша - 1%.

"Югът остава проблем. Висока безработица, никакъв растеж и слаба покупкателна способност", казва пред изданието представител на автомобилната индустрия.

Самата индустрия иска Комисията да помогне на страните да създадат добри програми за стимулиране на покупките на електромобили - нещо, което може да свие разликата между Запада и останалата част.

"Често проблемът е не в липсата на подобни схеми, а в лошото им изпълнение", според Юлия Полисканова от НПО-то Transport & Environment. "Полша е добър пример за това - там повечето нови коли, както в останалата част от Европа, са купувани от компании, а не от физически лица". В същото време източноевропейската държава реши да изключи от стимулите автомобилите, закупувани от компании.

Китайски производител ще предлага батериите на електромобилите си на лизинг

Китайски производител ще предлага батериите на електромобилите си на лизинг

Това намалява цената на модела при покупка с $10 000