Всеки по-запален авто ентусиаст ще ви каже, че познава своята кола като петте си пръста. Ако можеше да говори, тя щеше да каже същото по отношение на него - и вероятно щеше да има повече аргументи за правотата си. Поне така излиза от мащабно изследване на Mozilla Foundation, според което автомобилите са продуктовата категория с най-лоши политики за защита на личните данни.
Контекст: Съвременната кола е компютър на колела с огромно количество възможности за персонализация и, съответно, профилиране на този, който я управлява.
Така съвсем рутинната употреба на вградената навигация и мултимедия, може да ви вкара в неочакван СРС сюжет.
Детайли: От фондацията са разгледали политиките на 25 марки, като всички те събират огромно количество информация от множество източници - включително от смартфона ви, който сте разрешили да споделя контакти с колата при първото връзване с Bluetooth.
Цели 84% от производителите споделят данните с партньори, а 76% са записали изрично възможността и да ги продават на трети страни. Над половината пък са готови да ги споделят с властите при поискване.
Nissan могат да събират "чувствителна лична информация, включително номер на шофьорската книжка, ЕГН, гражданство, имиграционен статут, раса, националност, религиозни или философски вярвания, сексуална ориентация, сексуална активност, прецизна геолокация, здравен статус и генетична информация". Как - не е напълно изяснено в официалните документи, но камерата, която следи дали не спите на волана, е главен заподозрян.
Все пак, най-слаба се оказва защитата на личната информация при Tesla. През април тази година бивши служители разказаха пред "Ройтерс", че кадри от камерите в колите редовно са обикаляли вътрешните чатове на компанията. Освен това тя обединява данните от возилата със закупени масиви от трети страни, за да профилира собствениците.
Още нещо: Да се събират повече от нужните данни е лошо, но да не се пазят е още по-лошо. От Mozilla Foundation отбелязват, че по нищо не личи информацията за милиони водачи по света да се криптира. Официалните запитвания на изследователите са били или напълно игнорирани, или са останали без конкретни отговори.
В същото време цели 17 от компаниите са били обект на кибератаки само през последните 3 години.
От друга страна: Само 2 от компаниите са написали в общите си условия, че потребителите имат право да поискат заличаване на данните си. Те са Renault и Dacia.