Решението на ЕС за облекчаване на правилата за емисиите на дизелово гориво, взето преди 2 години, е незаконно, постанови първата инстанция на Съда на Европейските общности. Решението ще доведе до налагането на по-строги изисквания на автомобилните производители, задължавайки ги да произвеждат по-чисти превозни средства.

Съдът анулира решение на ЕС, което позволява на дизеловите автомобили да произвеждат "прекомерно високи" нива на азотен диоксид, подкрепяйки жалба, подадена от европейските столици Брюксел, Мадрид и Париж в опит да се намали замърсяването на въздуха, пише лондонският Times.

През 2007 г. ЕС въведе екологичния стандарт Евро 6, ограничавайки азотните оксиди до 80 мг на километър, които да се проверяват с лабораторни тестове. Щом тестовете реално започнаха през 2016 г., Европейската комисия облекчи тези строги стандарти, позволявайки на новите превозни средства да произвеждат на 2 пъти повече от предвидените вредни емисии.

Германия поведе Европа към края на дизела

Германия поведе Европа към края на дизела

Все повече големи градове налагат забраната за стари автомобили

Съдебното решение означава, че автомобилните производители имат срок от 1 година да гарантират, че новите си автомобили ще спазват по-строгите ограничения за азотните оксиди, освен ако ЕС не обжалва или не приеме нови закони, за да промени допустимата стойност.

Компаниите разработват електрически превозни средства, за да отговорят на по-строгите изисквания на ЕС, свързани с въглеродния диоксид и вече инвестираха милиарди, за да приведат всички автомобили в съответствие с новия реален режим за тестване, наречен WLTP.

Решението бе приветствано от еколозите, както и от градските власти. "Гражданите на Париж и градовете по света изискват да дишат чист въздух", казва кметът на френската столица Ан Идалго.

ЕС разкри нови измами със замърсяващи коли. Идва ли нов Дизелгейт?

ЕС разкри нови измами със замърсяващи коли. Идва ли нов Дизелгейт?

Автопроизводителите умишлено завишават вредните емисии, за да изпълнят по-лесно бъдещите екостандарти

"Твърде дълго производителите на автомобили и индустриалните лобита можеха да диктуват правилата, регулиращи някои от най-замърсяващите им продукти. Днес общият съд на Европейския съюз подкрепи нашия аргумент, че това е предателство към хората в Европа", твърди Идалго.

Европейските градове търсят начини за намаляване на замърсяването и повишаване на качеството на въздуха, включително подобряване на обществения транспорт, създаване на зони с ниски емисии, забрана на дизеловите автомобили и въвеждане на схеми за колоездене.

Повече от половината от държавите-членки и над 130 европейски града са имали непрекъснати, устойчиви нива на азотен диоксид над границите на ЕС в продължение на няколко години, а Комисията съди 6 страни заради неуспеха им да подобрят качеството на въздуха. Дизеловите автомобили представляват значителен източник на емисии на азотен диоксид в градовете.

Дори и най-новите и "чисти" дизели замърсяват далеч над обещаното

Дори и най-новите и "чисти" дизели замърсяват далеч над обещаното

Изследване на организацията, разкрила "Дизелгейт", заби още един пирон в ковчега на дизела

Скандалът "Дизелгейт" с Volkswagen от 2015 г. показа, че дизеловите коли са над 40 пъти по-замърсяващи, отколкото отчитат лабораторните тестове на ЕС. Целта на новия по-строг режим на тестване е да премахне разликата между лабораторните условия и реалната пътна обстановка, а облекчените правила имат за цел да дадат на производителите време да се съобразят с новите ограничения.

Скандалът разтърси доверието в бранша, но автоиндустрията остава влиятелна - в нея работят повече от 13 млн. европейци, а през 2017 г. е изнесла продукция за 138 млрд. евро.

"Новият тест на емисиите в реално време беше предназначен да се справи със скандала с дизеловото гориво, но не като отслаби ограниченията на емисиите. Европейската комисия срамно избра да защити интереса на производителите на автомобили, а не здравето на европейските граждани", казва Ugo Taddei, адвокат в групата за кампании ClientEarth.