Очаквано, през септември регистрациите на нови автомобили на повечето големи пазари в Европейския съюз се сринаха. Причината за спада е същата, която бе отговорна за големия ръст през предходния месец (31,2 процента на годишна база) - новите регулации за вредните емисии, познати със съкращението WLTP, които влязоха в сила именно в началото на деветия месец.
Преди въвеждането им през август редица дилърства предложиха значителни отстъпки от автомобилите на склад, което накара потребителите да избързат с покупките.
През септември спадът на годишна база е 23,5 процента. Намаление на регистрациите се отчита във всички страни от Европейския съюз с две малки изключения - България и Хърватия, където продажбите растат с 8,5 и 3,3 процента. В другия край на класация е Румъния, която записва спад от цели 73,4 процента спрямо същия месец на миналата година. Но пък през август северната ни съседка се похвали с над 110 процента ръст.
Всички големи пазари отчитат двуцифрен спад.
Общо за целия ЕС през деветия месец са продадени 1 091 220 автомобила спрямо 1 427 013 през същия месец на миналата година. Като цяло обаче данните за 2018 г. остават позитивни - ръстът от януари насам е 2,5 процента, или общо 11 951 957 автомобила.
В България продажбите през септември достигат 2 758, а от началото на годината - 26 443, или ръст от 19,7 процента спрямо миналата година, която бе рекордна. През 2017 г. на родния пазар за първи път от девет години насам надхвърли 30 хил. продажби.
За сравнение, към края на ноември м.г. у нас бяха продадени 28 180 автомобила. Очаква се т.г. границата от 30 хил. да бъде премината още през октомври.
Кои са най-продаваните марки?
През септември групата PSA (Peugeot, Citroen, Opel) изпреварва Volkswagen Group, отчитайки 199 хил. продажби срещу 172 хил. за германците. От началото на годината обаче VW и останалите марки от групата остават лидери с почти три милиона продажби срещу почти два милиона за PSA.
Заради WLTP пък BMW изпреварва Renault Group, макар от началото на годината до края на септември французите да остават на трета позиция.