Още една от дискусионните теми, свързани с правилната експлоатация на автомобилите: Да се мие ли или не двигателят на колата?
Много опитни шофьори и автомобилни специалисти смятат, че това не е необходимо, а даже и в някои случаи вредно. Също толкова експерти са на обратното мнение.
Но най-правилно е да обобщим: Както силното замърсяване, така и неправилното измиване са еднакво опасни за двигателя. Нека видим, посочени в статия на на специализирания сайт zr.ru, всички плюсове и минуси по въпроса.
Източник: Pixabay
Каква е опасността от измиване на двигателя
Често в автомивките можете да видите реклами: "Не гарантираме стартирането на двигателя след измиване." Обяснението за това е просто. Съвременната кола има много електроника под капака. Поради това измиването на двигателя с вода под високо налягане трябва да се извършва много внимателно. Известно е, че водата е добър електрически проводник и лесно може да причини късо съединение. Премахването на последствията може да ни струва доста пари.
В автомобилите от миналия век проблемът с измиването на двигателя беше решаван по-просто: беше достатъчно да увиете разпределителя (делкото) с найлонов плик. Но никой полиетилен няма да защити модерен автомобил. Затова много шофьори изобщо не мият двигателя. Така им е по-спокойно.
Има и други опасности от измиване на двигателя. По конекторите ще се образува ръжда, ако попаднат вода и химикали. Окабеляването се окислява на местата за свързване. С течение на времето проводникът може да изгние, контактът може да изчезне, може да възникне късо съединение. Всички реагенти корозират маслото и мазута, а окабеляването, изолацията и пластмасите по същество са направени от петрол.
Източник: Pixabay
Лош ли е мръсния двигател?
Да. Не само водата и миещите препарати, но и силното замърсяване представлява опасност за двигателите с вътрешно горене.
Дебел слой от натрупана мръсотия намалява топлопроводимостта на частите на двигателя, което допринася за неговото прегряване.
Поради замърсяването контактната корозия настъпва по-бързо и прецизната работа на системата за запалване се нарушава. Освен това, поради силно замърсяване, разходът на гориво може да се увеличи, мощността ще намалее и двигателят ще започне да работи нестабилно.
Още по-голяма опасност крие мръсотията, съдържаща реагенти за пътища през зимата. Такава смес бързо корозира изолацията на електрическите кабели, което може да доведе до пожар.
Плътният слой мръсотия няма да позволи навременно да се видят местата на възможно изтичане на технически течности. Голяма загуба на масло или спирачна течност може да причини злополука.
С една дума, двигателят все пак трябва да се измие, но трябва да се направи правилно.
Безопасна процедура за измиване на двигателя е свързана с възможности за херметизация и предпазване на детайли, които не са защитени от вода. В края на процедурата за почистване специалистите определено трябва да се уверят, че двигателят работи.
Има два основни начина за измиване на двигателя. Първият - с помощта на специални химикали, ниско налягане на водата и последващо цялостно сушене, вторият - с гореща пара с помощта на специално оборудване. И двата метода са еднакво ефективни и безопасни, ако измиването се извършва от висококвалифицирани специалисти.
Как сам да почистите правилно двигателя
За да направите това, имате нужда от прахосмукачка и парцали. Следващите стъпки ще бъдат:
- С прахосмукачка отстраняваме прах, пух от топола и остатъците от сухи листа от двигателното отделение.
- Капакът на двигателя и кутията с предпазители могат да се свалят и да се измият с вода и шампоан.
- Под рамената на чистачките на предното стъкло свалете облицовката. Ще се отвори достъп до ниша, където се натрупват гнили листа и пух от топола. Те трябва да бъдат отстранени и повърхностите да се избърсват с парцал, навлажнен с антибактериален агент. Хлорхексидинът, използван за почистване на климатици, е доста подходящ.
- Почистването на достъпни повърхности на кабели и маркучи, двигател и каросерия също се извършва с парцали. За борба с по-силното замърсяване може да се напръска почистващ препарат тип WD-40 върху парцалите. Още по-добре, използвайте препаратите за сухо почистване на купето.