Може и да не звучат впечатляващо, но MC-21 и C919 са готови да се изправят срещу Airbus и Boeing и най-продаваните им самолети.

Irkut MC-21 е от Русия, а Comac C919 се произвежда в Китай. И двата модела преминаха през години на разработка и изпуснати срокове, като засега не създаваха особено притеснение за западните производители. Но това може да се промени, разказва Deutsche Welle.

След множество проблеми, през декември 2021 г. MC-21 най-сетне бе сертифициран да превозва пътници и ще започне да изпълнява редовни полети в Русия по-късно тази година. Китайците планираха да доставят първия C919 на клиент по същото време, но заради пандемията има забавяне и засега не е ясно дали моделът ще започне да лети през тази година. Но друго е ясно.

Новите пътнически самолети навлизат в особено печелившия основен сегмент на авиопазара и Airbus и Boeing трябва да ги приемат насериозно — особено MC-21, който може да предложи далеч повече в някои области спрямо моделите на западните гиганти. Това не е изненадващо, тъй като Airbus и Boeing лежат на стари лаври — корените на Boeing 737 започват от далечната 1967 г., а Airbus A320 бе представен през 1987 г.

Русия не е неопитен играч

Русия има история в гражданската авиация, макар и днешното състояние на индустрията да е далеч от славните дни по време на Съветския съюз.

Макар че почти всички производствени съоръжения все още съществуват, едва 14 руски самолета бяха произведени през цялата 2020 г. — колкото Airbus сглобява за няколко дни. Затова не е изненадващо, че процесът по сертифициране на руския модел бе дълъг и трънлив — първият полет на MC-21-300 бе на 28 май 2017 г.

Стандартната версия на MC-21 ще превозва 163 пътника в две класи и обещава да изминава същото разстояние като западните конкуренти. Нещо повече, "на хартия MC-21 има предимства пред най-новия Airbus A320neo", казва пред изданитео Нико Бучхолц, отговорен за поръчките на самолети в Lufthansa.

Експертите като него смятат, че е много вероятно MC-21 да бъде по-икономичен от западните конкуренти. Реалните данни ще стана ясни през лятото, когато Rossiya (дъщерна на Aeroflot) започне полети с него.

Самолетът ще предлага и по-голям комфорт за пътниците — традиционно слабост за съветските самолети. Кабината е широка, а MC-21 е "най-широкият тяснофюзелажен самолет в света". С диаметър на кабината 11 см по-голям от този на A320 и 27 сантиметра по-широк от Boeing 737 той е широк, но не достатъчно, че линиите да успеят да наредят повече от обичайните шест седалки на ред. Което означава, че пътниците ще се разположат на малко по-широко.

Производителите зависят от западни доставчици

Времената не са особено подходящи за руските производители на самолети, тъй като към момента моделите не могат да бъдат произвеждани без доставки на множество западни компоненти като двигатели и композитни материали. Цели 40 процента от MC-21 са именно такива материали и т еидват от Америка и Япония. А сертифицираният вариант MC-21-300 използва американски двигатели Pratt & Whitney.

В настоящия политически климат Русия не може да е сигурна, че ще може да продължава да разчита на тези доставки. Друг модел, MC-21-310, използва руски двигатели Aviadvigatel PD-14. Той обаче не е сертифициран.

Според производителя към момента има 175 поръчки за MC-21 плюс "още няколко стотин меморандума за разбирателство", които дават сигнал за интерес. Най-значим през следващите години ще е местният пазар, където се очаква през следващите две десетилетия да са нужни над 800 нови самолета от този размер.

Китайците се движат бързо

За разлика от Русия, Китай дълго време нямаше подобна индустрия. Но сега страната компенсира, а нуждите на местния пазар са за подобен размер самолет.

Китайците имат друго предимство: опит в индустриалното производство, което ще им позволи бързо да сглобят стотици и дори хиляди самолети при спазване на стандартите за качество. Airbus вече има свой завод в Китай и според Бучхолц качеството на сглобените там самолети понякога е по-високо от това на моделите, произведени в Хамбург, Германия.

Засега обаче китайците изостават: към края на декември едва 34 от нужните 276 тестови полета са изпълнени.