Концепцията "Ако не плащате за даден продукт, то вие сте продуктът" не е нова, но в последните седмици стана особено актуална заради поредния скандал, свързан с лични данни, около Facebook.

Решение има и то е лесно - просто трябва да започнем да плащаме за услугата, която ползваме. А неслучайно Facebook и Google имат толкова потребители - те предоставят добра услуга. Но колко биха плащали за нещо, което са свикнали да получават без пари?

Джарон Ланиер, когото често описват като "бащата на виртуалната реалност", призова по време на конференцията TED 2018 за цялостна промяна на бизнес моделите на Facebook и Google, като заяви, че двете компании трябва да позволят на потребителите си да плащат за услугата, като алтернатива на рекламния модел. "Тези компании трябва да се променят", смята той, цитиран от BBC.

Зукърбърг: Facebook не е монопол и не продава лични данни

Зукърбърг: Facebook не е монопол и не продава лични данни

Компанията ежедневно се бори с фалшивите новини, пропагандата и троловете

Но във вторник Марк Зукърбърг предположи, че подобна промяна няма да бъде особено добре приета. "Редица хора предлагат, че трябва да предлагаме версия, в която хората да ползват услугата без реклами, ако плащат месечна такса, и ние сме обмисляли подобна идея", заяви той пред сенатори във Вашингтон. "Но си мисля, че вариантът е рекламите е най-добрият. Мисля, че като цяло хората не обичат да плащат за услуги. И много хора не могат и да си позволят да го правят по света".

Защо хората са свикнали да не плащат за услуги в интернет?

"Направихме точно тази грешка през 90-е години, когато ранната дигитална култура имаше тази лява, социалистическа мисия, която предопределяше, че всичко в интернет трябва да бъде безплатно", казва Ланиер. Именно това решение доведе и до модела с реклами, който позволи на Facebook и Google да се превърнат в това, което са днес.

Facebook призна, че скандалът с изтичането на данни може да е много по-голям от очакваното

Facebook призна, че скандалът с изтичането на данни може да е много по-голям от очакваното

Социалната мрежа спря опция, която може да се използва с такива цели

"В началото бе сладко, но когато компютрите станаха по-ефективни и алгоритмите по-добри, вече не можем да говорим за реклама - това се превърна в начин за промяна на поведението на група хора".

Точно този модел доведе до пристрастяващите социални мрежи, които възнаграждават хората, които споделят информацията си с "харесвания". "Време е да върнем времето назад и да променим това решение. Много хора биха плащали, за да могат да търсят и да използват социални мрежи", смята Ланиер.

А вие?

Facebook е събирала с години данни за телефонните ви разговори и SMS-и

Facebook е събирала с години данни за телефонните ви разговори и SMS-и

Компанията призна официално, засегнати са потребители на Android