Транспортният бранш в България от години изпитва остър недостиг на професионални шофьори и затова настоява да се облекчи режимът за внос на кадри от трети страни. Това заяви пред БНР директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров.

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Неведнъж сме споменавали, че Пакетът за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави", коментира той.

Discordia вече има 2000 професионални шофьори

2000 шофьори карат за най-голямата транспортна фирма у нас

Компанията иска да има 10 000 служители до 2030 г.

Според него "сигурно сме в Топ 3 на Европа" по нетни чисти възнаграждения в бранша, като много от големите фирми имат и собствени школи, с които създават кадри. Въпреки това, бързо решение превозвачите виждат във водачите от държави извън ЕС. Проблемът е, че процедурата се бави по около 6 месеца на човек.

"В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари. В съседна Сърбия в градския транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал", даде пример Димитров.

Глад за шофьори в Сърбия: Дават по 6000 лева заплата

Глад за шофьори в Сърбия: Дават по 6000 лева заплата

Бизнесът в страната има нужда от хиляди професионални водачи

При пътническия транспорт ситуацията е, че автобуси има, но не и кой да ги кара или поддържа. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България причина за това е "липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение - обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал".

Така в Северозападна България, където е бизнесът на Захариев, "просто се затварят т.нар. селски линии, затварят се и градски линии".