Естонската компания за споделена мобилност Bolt обяви, че навлиза на българския пазар с 800 тротинетки. Първоначално услугата за наем ще е достъпна само в София, но плановете на дружеството са да навлезе и в Пловдив, Варна и Бургас.
Освен, че отдава тротинетки под наем, бизнесът на Bolt вкрючва и други услуги, като превозване с частни автомобили, подобно на Uber, отдаване на коли под наем и доставка на хранителни стоки. Предстои да видим дали и от кога и тези услуги ще бъдат представени у нас.
Компанията развива бизнес на 5 континента в над 45 държави. Скутерите се предлагат в над 250 града в 25 страни в Европа, като от Bolt планират да разширят дейността си в още държави и градове през този сезон.
В София естонската компания ще използва модела Bolt 4, който се захранва от иновативен хардуер и софтуер. Моделът разполага и с информативно табло за водача, както и с интелигентни гласови сигнали, които помагат на водачите и пешеходците.
Източник: iStock
Любопитно е, че за разликата от другите компании за отдаване на тротинетки под наем, тук такса за отключване няма да има, а всяка минута наем ще струва 0.20 лв. Поставянето на пауза ще е 0.10 лв., а резервацията на минута ще е на цена от 0.20 лв. Отключването на тротинетките се осъществява чрез сканиране на QR кода им.
Ползването на тротинетките под наем ще става през приложението Bolt, което може да се изтегли от Google Play или Apple Store.
"Благодарни сме на София за доверието, което прояви към Bolt. Очакваме с нетърпение да започнем съвместната си работа за формиране на отговорни навици за каране и микромобилност през идните години, както и да предоставяме споделени скутери на достъпни цени на нашите клиенти", казва Валерий Романов, който е регионален мениджър "Микромобилност" в Bolt за Източна Европа.
В София тротинетките са част от ежедневието на столичани от 2019-а година. Тогава на българския пазар заработи първата частна компания за отдаване на скутери под наем - американската Lime.
Забрана и регулации
Припомняме, че Париж ще стане първата европейска столица, която забрани електрическите тротинетки под наем. Това стана през 2023-а година или точно пет години след като френската столица стана първият град в Европа, който се отвори за "свободно плаващия" споделен пазар на електрическите превозни средства.
Петгодишният експеримент с електронни тротинетки под наем в Париж, при който устройствата можеше да бъдат оставени навсякъде и взети от мобилно приложение, се използваше много често от хора под 35 години и от студенти, така както е и в останалите градове на Европа.
В българската столица забрана определено няма, но има регулации. В средата на юли 2023-а година Столичният общински съвет (СОС) прие Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, която наблюдава и движението на електрически тротинетки в града.
Целта е да се повиши безопасността, тъй като по данни на СОС в София има над 10 000 електрически превозни средства от този тип. От тях около 2000 се отдават под наем от 3 фирми, работещи у нас. За период от две години са извършени 1604 нарушения, показват данните на МВР.
Според новите регулации, електрическите тротинетки трябва да се движат с до 5 км/ч в пешеходните зони, което на практика означава да се бутат. На останалите места максималната разрешена скорост е 25 км/ч. Задължение на фирмите, отдаващи тротинетки под наем, е да регулират софтуерно тяхната скорост. Тези, които не го направят, ще бъдат глобявани от 500 до 1000 лeвa.