Основаната преди почти половин век британска верига за козметика и грижа The Body Shop е изправена пред поредица от предизвикателства. Въпреки че облаците изглежда се разсейват, през последните години на веригата се наложи да се справя с редица вътрешни проблеми, най-голямото от които честата смяна в собствеността и неефективното управление.
Дейността на The Body Shop е разделена на два вида присъствие - директно и като франчайз. На Стария континент британската компания има филиали предимно в Западна Европа - Швеция, Дания, Германия, Финландия, Франция. Останалите - Гърция, Турция, Кипър, Малта, Сърбия, Чехия, Хърватия, България, Косово, Македония, Албания, са разпределени между няколко франчайз партньора.
Серия от препродажби
След като брандът е придобит от гиганта L"Oréal през 2006-а, The Body Shop в голяма степен загуби своята идентичност на независима марка, близка до ценностите на устойчивост, които изначално са заложени в нейното създаване. Последвалото преминаване към Natura & Co. и придобиването през 2023-та от германската Aurelius обаче не дават желания оздравителен ефект.
Информацията, която става публична, е, че сделката е за 5 пъти по-ниска стойност от предходната.
"Това вече беше лош индикатор. И ние, всички франчайз партньори, изпаднахме в амок, защото нищо не зависи от нас", разказва Венета Петкова, франчайз представител на The Body Shop за България, Косово, Албания и Македония, както и за Иберийския полуостров. "Целият ни бизнес беше в ръцете на инвеститорски фонд, който купува английското дружество, което пък е вкарано в процес на несъстоятелност", спомня си тя. Следват фалити в Германия, Белгия, САЩ, Канада и Нова Зеландия.

Източник: The Body Shop
Така през септември 2024-а година The Body Shop на практика е спасена от концерна Aurea Group, чийто собственик е известният милиардер и експерт в козметичния сектор Майк Джатания.
Петкова разказва, че към момента е налице обратната тенденция във всички "проблемни" държави. Сега бизнесът там се възстановява, но под формата на франчайз. Има само 3 държави, които не са прекратили дейност, а направо преминават към формата на франчайза - Испания, Португалия и Австрия.
Като безспорно най-голямото предизвикателство в работата си за The Body Shop досега Петкова посочва 9-месечния период (от февруари 2024-а), през който компанията на практика спира производство. А заявките се правят за почти година напред.
Затова и затрудненията се усещат буквално и днес, като през май най-после се очаква да пристигнат у нас новите продуктови серии. С това е съобразено и откриването на новия магазин в София преди малко повече от месец.
"Оборотът ни в България е около 4 милиона евро, като възстановяването е едва в началото си. С това започва и периодът на възстановяване. В продължение на година ние оставихме клиентите си тук без нито един нов продукт", признава Венета.
Логична тенденция
Според Петкова, подобна криза е логична за много брандове, които са толкова дълго на пазара:
"Има малко марки, които имат 50-годишна история. Това са например RayBan и Levis, и ако се обърнем през историята им, те също имат много трудни периоди, през които са преминали. Затова по-скоро мисля, че това е нормална тенденция."
По отношение на бизнеса в България, тя коментира, че дори по време на Covid пандемията брандът отчита ръст в оборота. И на практика единственият спад е през последната година, но размерът му не е голям, 8-10%, и според нея е "абсолютно обоснован".
За нея е успокоение, че обектите на The Body Shop са обезпечени с продукти и за най-важния период за бизнеса - между Black Friday и Коледа. "Фактурираме около 30% от годишния ни оборот именно в тези 25 дни, затова миналата година беше голямо предизвикателство - трябваше да оперираме без големи продукти, без големи подаръци, което беше изключително трудно", разказва Венета Петкова.
Около 20% от българския бизнес на бранда е онлайн, като компанията залага на собствен търговски обект, от който обслужва поръчките си.
Компанията не смята да спира дотук. "Имаме планове за още откривания на физически магазини, както и на сигурно присъствие онлайн. Също така се надяваме скоро да работим и в концепцията shop in shop с други наши колеги.
Наскоро започнахме сътрудничество с аптеки Ремедиум. Нашата логика е, че искаме да бъдем там, където е нашият клиент, защото той невинаги ще дойде в нашия магазин и невинаги ще попадне на нашия сайт", заявява Петкова.