Когато през 1999 година Дако Лисичков създава "Фокс Лазер", надали очаква 24 години по-късно компанията му да се е превърнала в едно от водещите дружества в областта на листо-обработката на метали у нас с 15 декара производствени площи, в работодател на 170 души и да е получила от държавата статут на голям данъкоплатец. "Като цяло, структурата създадена от мен, никога не е целяла постижения или финансови резултати", казва пред Money.bg мениджърът, за когото работещата бизнес стратегия е "постоянно развитие".
Школа за метални таланти
По-важното за него е, че "навсякъде при колеги в бранша можете да засечете наши бивши кадри". За почти четвърт век съществуване компанията обучава стотици служители поради липсата на държавно образование по конкретната специалност. "Знаем със сигурност колко много българи сме обучили, защото нашата дейност листо-обработката в миналото не се изучаваше в техническите училища или университети, тъй като все още беше млада като технология, в смисъла ѝ в днешни дни. Така например във "Фокс" във времето имаме регистрирани над 70 оператори на машини за лазерно рязане, а в момента във фирмата работят петнадесетина", казва той.
Източник: FoxLaser
Във "Фокс Лазер" работят 170 специалисти към момента
По думите на Лисичков обаче, остава предизвикателството с подготовката на кадрите именно заради липсата на системно обучение у нас. "Това важи за всичко свързано с производство, където политическата воля в държавата унищожи техническите училища (техникуми) и не полага никакви усилия в обратна посока", казва той. Според него, има два варианта за решаване на този проблем - чрез организиране на собствени обучителни академии, за които обаче е нужен съществен ресурс и вносът на работна ръка, за което обаче са нужни по-атрактивни финансови условия.
Да спасиш конкурент от затваряне и да инвестираш в развитието му
Наскоро FoxLaser попадна в бизнес хрониките последната си инвестиция - придобиването на базата на австрийската MetallWerk в Ботевград. "Винаги сме процедирали да ползваме подизпълнители, когато не познаваме технологиите или нямаме достатъчни обеми за собствени инвестиции. Ако картината се промени и имаме подходящи условия, моментално пристъпваме към организация на въпросния процес във фирмата", казва Дако Лисичков.
И допълва: "Новопридобитата "МеталВерк" добавя към компетенциите на "Фокс Лазер" различни от усвоените до момента технологии като ЦПУ струговане, ЦПУ фрезоване, течно боядисване, както и асемблиране и заваряване на едрогабаритни конструкции. Например пещ за волфрам с тегло от 11 т. - едно цяло тяло".
Източник: FoxLaser
Компанията разполага с 15 декара производствени площи
Инвестицията в обекта възлиза към момента в размер на 2.5 милиона лева, а по думите му тя няма да остане на това равнище и ще продължи да расте. Между FoxLaser и MetallWerk има история, която започва преди много години, когато тогавашната австрийска компания NISA е възложител на FoxLaser за лазерно рязане.
Няколко години по-късно, софийската компания заедно с други български инвеститори подпомага предприятието в Ботевград, предпазвайки го от планирано закриване, предприето от австрийските му собственици. От тогава двете предприятия работят в партньорски отношения, а придобиването на MetallWerk е следващата логична стъпка от стратегията за развитие и растеж на FoxLaser. Оттук нататък плановете са за удвояване през следващите няколко години както на произвежданите обеми на групата, така и на персонала в предприятието в Ботевград.
FoxLaser не се продава, докато не навърши поне 100 години
Не пропускаме да попитаме Дако Лисичков за чуждестранни апетити към компанията му и можем да кажем защо - в традиционни бизнеси като металообработването има световни дружества с многогодишна история, огромен опит и капитал, които често изкупуват най-добрите си подизпълнители и партньори.
Източник: FoxLaser
Дружеството планира през следващите години да инвестира в основно в дигитализация и автоматизация
По думите на бизнесмена, към "Фокс Лазер" също е проявяван инвеститорски интерес. "До момента е имало заявен първичен интерес, но това не е нещо, което представлява интерес за мен, защото не споделям визията за изграждане на бизнес по американски, където фирмата е стока, а по-скоро ми импонира европейският стил на фамилните компании с история над 100 години. Към днешна дата шест от основните ни фирми възложители, всички до един глобално представени, събрани заедно акумулират над 700 години инженерна история".
Амбициите на производителя са в съвсем противоположна от продажба на бизнеса посока - да развива предприятието към новите технологии и автоматизацията, които ще донесат на компанията още по-видимо повишаване на качеството и проследимостта на произвежданата продукция. "Това пък неминуемо ще се отрази в ръст на възложенията и добавена стойност за нас и нашите служители".