Заради замразяването на германската икономика заради разразяването на коронавируса, водещите автомобилни производители спряха дейност. В противен случай щяха да са изправени пред дефицит на компоненти заради спиранията на производствата в други страни и пред потенциална вълна от заразени служители.
Но след отварянето на заводите, компаниите, в които работят около 1 млн. души и които са жизненонеобходими за икономиката на страната, са изправени пред нови проблеми.
"Икономическият спад сега застрашава хиляди работни места, приходите и постъпленията от данъци в цялата верига на доставките", каза икономистът Феликс Роесел от Ifo пред CNBC. "Със сигурност ще видим спад на индустрията и то по няколко причини."
Според него веригата на доставки на компоненти не е заработила напълно, което спира производството. Дилърите в много от развитите икономики също бяха затворили, а това удари продажбите, които и без това страдат, тъй като с увеличаването на безработицата хората понижават покупките на дълготрайни потребителски стоки, включително и на новите коли. "Това е токсичен микс за производителите", казва Роесел.
Техните проблеми не започнаха с коронавируса. Всъщност пазарът на нови автомобили се свива още от миналата година, а продажбите в Германия през януари и февруари спаднаха със съответно 7,3 и 10,8% на годишна основа. Очакванията на повечето анализатори са спадът на продажбите да се задълбочи заради по-малкото пътувания, които хората ще предприемат.
Но не всички са на това мнение. "Тенденцията, която очаквам през лятото, е търсенето да нарасне заради стимулите от страна на правителството (под каквато и форма да се проявят те), желанието на все повече потребители да пътуват сами в превозното средство в света след коронавируса и промоциите преди потенциалната втора вълна на болестта", казва автомобилният анализатор Матиас Шмит.
Същевременно според него производителите ще се възползват от ситуацията, за да извършат необходимите им съкращения и за да пренасочат още по-голяма част от бизнеса си към производството на електромобили - процес, който "Зелената сделка" в Европа ще ги принуди да ускорят.
Но самите производители не бързат толкова с оптимизма. "От сегашна гледна точка, трябва да се очаква значителен спад на производството за цялата 2020 г. Ситуацията е волатилна, затова разработваме различни сценарии", каза пред CNBC мениджърът производство и управление на веригата на доставките в Mercedes-Benz Биргит Цайсер.
По думите ѝ, все още икономическият удар върху Daimler не може да бъде детайлно оценен. Подробностите за него ще стават ясни в хода на кризата, но в същото тежко положение се намират всички останали автомобилни производители в най-голямата европейска икономика.