Макар и започнали локално, пандемията и войната успяха постепенно една след друга да засегнат по-голямата част от света. В настоящата икономическа ситуация са рядкост "островите" на спокойствие, още по-малко за тези компании, които работят на различни международни пазари. Как финансовите мениджъри в България и тези във Франция подхождат към управлението на валутния риск и колко опасни са валутните колебания? Разговаряме за тези и други предизвикателства за бизнеса с Пиер-Антоан Дюсулие, основател и главен изпълнителен директор на международната платформа за платежни услуги iBanFirst.

Г-н Дюсулие, свидетели сме на едни от най-големите промени на валутния пазар, невиждани от години, но и много подобни на ранните пандемични движения. В тази среда на несигурност как компаниите, които редовно извършват международни плащания, намаляват своите валутни рискове?

Несигурността кара компаниите да търсят повече защита и хеджиране, за да запазят своя паричен поток. В по-широк план виждаме компании, които преразглеждат стратегията си по отношение на веригите за доставки. Например, някои клиенти, които преди са работили с китайски доставчици, сега търсят партньори в Източна Европа - заради растящия долар става все по-евтино да се работи с европейски страни и да се избягват морски превози.

Какви са решенията за финансово хеджиране за компании, които имат бизнес партньорства с доставчици в Украйна или Русия?

Hиe нe paбoтим зa pycĸия пaзap. Щo ce oтнacя дo yĸpaинcĸия пaзap, ниe пoдпoмaгaмe няĸои нaши ĸлиeнти, като разглеждаме всеки един случай поотделно. Дopи когато cитyaциятa e дocтa нecтaбилнa, нaш дълг e дa пoмoгнeм нa пpeдпpиeмaчитe, ĸoитo ca peшили дa пpoдължaт дa paбoтят c Уĸpaйнa и дa пoдĸpeпят иĸoнoмиĸaтa им. Hиe пpeдлaгaмe нa тeзи ĸoмпaнии paзлични инcтpyмeнти c нaбop oт фopyъpдни дoгoвopи, зa дa зaщитим бизнeca им oт валутните нecтaбилности.

Как се е променил начинът, по който работят българските фирми, занимаващи се с международна търговия?

Има няколко неща, които си струва да споменем тук. Благоприятната среда на данъчна политика (ниски корпоративни данъци и данъци върху дивидентите) привлича чуждестранни инвеститори, което на свой ред стимулира износа и вноса на страната. Членството на България в ЕС също я прави конкурентен пазар и много български компании работят като подизпълнители на световни корпорации - автомобилен, авиационен сектор и други.

От друга страна, в сектора на услугите в България през последните години има над 600 фирми, занимаващи се с бизнес аутсорсинг на процеси и аутсорсинг на информационни технологии. Всичко това води до увеличаване на броя на външнотърговските операции, което увеличава търсенето на транспортни, спедиторски и специфични финансови услуги (включително хеджиране на валутен и стоков риск).

Бихте ли направил паралел между подхода на финансовите мениджъри към управлението на валутния риск във Франция спрямо този в България?

Финaнcoвитe мeниджъpи в Бългapия ĸaтo цялo ca пo-нecĸлoнни ĸъм xeджиpaнe cpeщy вaлyтeн pиcĸ, тъй ĸaтo тoвa нe e мнoгo чecтo cpeщaн финaнcoв инcтpyмeнт зa yпpaвлeниe нa вaлyтния pиcĸ нa мecтнo нивo или пoнe нe e тaĸъв тoлĸoвa дългo, ĸoлĸoтo във Фpaнция, нaпpимep. Bъпpeĸи тoвa виждaмe вce пoвeчe финaнcoви мeниджъpи, ĸoитo решават дa xeджиpaт своите валутни експозиции, ĸaтo ce имa пpeдвид тeĸyщaтa вaлyтнa cитyaция (нapacтвaщ UЅD, oбeзцeнявaнe нa ЕUR) - дopи тeзи, ĸoитo нe ca cвиĸнaли тoлĸoвa мнoгo.

iBanFirst предлага хеджиране както на някои от най-големите компании в страната, така и на малки и средни предприятия.

Споменахте, че доскоро това не беше толкова разпространен инструмент за защита от валутен риск в България. Какъв според вас е потенциалът на българския пазар?

Това е една от областите, в които има добър потенциал на местния пазар. Откакто влязохме в него, ние се фокусирахме върху обучението на местните финансови мениджъри за продукта, като същевременно им предоставяме шанса да използват финансов инструмент, който някои от най-опитните компании в света използват от години. Това понякога се оказва предизвикателство. Отнема време хеджирането да стане част от ежедневното финансово управление на компаниите, особено за бързо развиващите се, но това обикновено се случва с всяка нова бизнес практика и ние сме готови за това пътуване.

Голяма част от малките и средни компании са имали проблеми с плащанията в чужбина, които са засегнали техни важни бизнес отношения. Какви са най-често срещаните проблеми, с които те се сблъскват?

През повечето време МСП не обръщат много внимание на своята валутна експозиция, докато това не стане проблем. В интерес на истината, валутният пазар беше доста стабилен през последните години - когато се фокусираме само върху основните валутни двойки. Ето защо много малки и средни предприятия преоткриват този риск точно сега. Ние в iBanFirst считаме, че в силно променлива пазарна бизнес среда поради повишена инфлация за продължително време и увеличаване на разходите навсякъде (помислете за прекъсвания на веригата за доставки, например), стратегията за хеджиране на рискова валута е правилният начин да спестите пари и да намалите разходите. От решаващо значение за МСП е да се погрижат за това и да обсъдят този въпрос с правилните професионалисти, каквито рядко са големите банки. В интерес на истината те наистина не знаят как да се справят със специфичните проблеми на тези клиенти.

Специализирана в международни плащания, iBanFirst отбеляза среден ръст от 100% през последните няколко години. Как постигнахте толкова добър финансов резултат по време на пандемия и война?

Нашите услуги са перфектно оформени за компании, които оперират в международен план. Нашите клиенти се възползват от авангардна платформа и от страхотна експертиза на валутния пазар. А по време на криза малките и средни компании вече не могат да си позволят да губят време или пари. Това е причината, поради която все повече и повече клиенти решават да тестват и приемат iBanFirst като тяхна доверена платформа за изпращане и получаване на пари, но и за защита срещу валутни рискове.

По време на Регионалната бизнес среща на iBanFirst "Как източноевропейските компании могат да се разширят в международен план" казахте, че е необходимо да се създаде екосистема от предприемачи в Румъния. Смятате ли, че това, което се случи в Силициевата долина, може да се случи и в България и региона на ЦИЕ?

Преди десет години в Европа, по-специално във Франция, нямаше екосистема от предприемачи. Започнахме да инвестираме и да създаваме тази екосистема. Тя е необходима, защото може да доведе до експоненциален растеж. Много е вероятно това, което се случи в Силиконовата долина, да се случи и тук, в региона и е много добре да сме тук сега. Ако погледнете темпа на икономически растеж, той е висок, населението е младо и има много възможности. Това е добър момент за инвестиране, именно тук. След пет или десет години регионът ще бъде много по-силен, тъй като се е доказал като много гъвкав. Начинът на мислене също е изключително важен. Имаме нужда от предприемачи, които вярват в себе си. Хората също трябва да имат причини да вярват в тях. И разказването, и начинът на мислене са много важни.

Твърди се, че присъединяването към еврозоната ще премахне валутния риск и разходите за конвертиране, финансовите и икономически системи ще бъдат по-устойчиви на кризи, компаниите ще бъдат по-конкурентоспособни. Смятате ли, че ако България приеме еврото, това наистина ще се случи?

Дa, вяpнo e. Ho пpиcъeдинявaнeтo ĸъм eвpoзoнaтa пpeдпoлaгa и дpyги pиcĸoвe. He миcля, чe Бългapия e гoтoвa дa пocpeщнe шoĸa oт цeнoвaтa ĸoнĸypeнтocпocoбнocт oт пpиcъeдинявaнeтo ĸъм eвpoзoнaтa. Toвa e дългocpoчнa цeл. Ho щe минaт гoдини, пpeди дa гo дocтигнe. Πъpвo, ĸoмпaниитe тpябвa дa бъдaт пo-мaлĸo зaвиcими oт цeнитe, ĸoeтo oзнaчaвa, чe тpябвa дa ce cъcpeдoтoчaт въpxy ĸoнĸypeнтocпocoбнocттa нa пpoдyĸтa (пo-виcoĸo ĸaчecтвo, нo тoвa oзнaчaвa инвecтиpaнe в чoвeшĸи ĸaпитaл и oтнeмa гoдини, пpeди дa дaдe пoлoжитeлни peзyлтaти). Mиcля, чe имaмe няĸoлĸo пpимepa зa пpиcъeдинявaнe нa cтpaни oт ЦИE ĸъм eвpoзoнaтa, ĸoитo нe ca пoлoжитeлни. B Cлoвaĸия, нaпpимep тoвa пъpвoнaчaлнo дoвeдe дo pязъĸ cпaд в ĸoнĸypeнтocпocoбнocттa. B Xъpвaтия пpиcъeдинявaнeтo ĸъм eвpoзoнaтa пpeдизвиĸa oгpoмeн бaлoн нa нeдвижимитe имoти, нaпpимep. Cчитaм, чe пo-cĸopo тpябвa дa се пpиeмe пoлcĸия пoдxoд - дa се изчaĸa, дoĸaтo нacтъпи пoдxoдящият мoмeнт зa иĸoнoмиĸaтa и зa MCΠ.

Еврото, японската йена и британският паунд паднаха до многогодишни дъна. Но защо щатският долар е толкова силен и за кого мислите, че е опасен?

Уникалното натрупване на рискове на глобално ниво (рецесия в еврозоната и Обединеното кралство, стагфлация в Съединените щати, енергийна криза, преоценка на риска на пазара на облигации, висока инфлация, проблеми с ликвидността в някои пазарни сегменти и др.) е основният двигател зад скока на щатския долар. Въз основа на реалния ефективен обменен курс доларът е надценен с 28% спрямо еврото. Това е много. Но вероятно не сме на нива на надценяване, които биха провокирали координирана намеса от страна на Съединените щати, еврозоната, Япония и Обединеното кралство, както видяхме в споразумението Plaza през септември 1985 г. Следователно очакваме еврото или британският паунд да поевтинеят допълнително спрямо щатския долар през следващите месеци.

През 2006 г. Пиер-Антоан Дюсулие основава Cambiste, първата брокерска компания за регулирани валути във Франция, която продава през 2008 г., когато Cambiste се превръща в Saxo Bank, а Пиер-Антоан оглавява френското подразделение в качеството си на негов Президент и по-късно, Ръководител на Западните Пазари.

През 2016 г. напуска Saxo Bank, за да се отдаде напълно на iBanFirst, която основава още през 2013 г., с ясното намерение да я превърне в международна компания. Той привлича повече от 250 млн. евро в инвестиции през последните години.

iBanFirst предлага хеджиране, както на едни от най-големите компании в страната, така и на МСП. Това е продукт от световно ниво, който най-големите световни банки предоставят на водещи компании с международна дейност от години насам и който до скоро не беше толкова често срещан инструмент за предпазване от валутния риск в България. Миналата година, iBanFirst инициира разширяването си в Югоизточна Европа, отваряйки първия си офис в Букурещ, a няколко месеца по-късно и в България, след инвестиция от 200 млн. евро в дялов капитал oт Marlin Equity Partners (MEP) за финансиране на разработването на продукти, международен растеж и сливания и придобивания (M&A).