В продължение на десетилетия корабните контейнери, натоварени с американски скрап и отпадъци, са изпращани в Китай за рециклиране. Сега съществуването на този бизнес за 5 млрд. долара годишно е поставено на карта.
Пекин информира Световната търговска организация през юли, че планира да забрани вноса на 24 вида твърди отпадъци, включително няколко вида пластмаса и несортирана хартия, изпращани най-вече от САЩ.
Забраната влиза в сила от септември, което даде малко време на американските компании да се подготвят. В резултат на това около 1/5 от търговията е изложена на риск, изчислява американският Институт за рециклиране на скрап.
Ограничението никак не се хареса на американските предприятия в областта на рециклирането, които търгуват с Китай.
"В краткосрочен план ще видим значителен спад на износа от САЩ към Китай и има известна паника на пазара. Уважаваме това, което китайското правителство се опитва да направи...и искаме да им помогнем, но те не ни дадоха практически никакво време за преход", заяви Адина Адлър от Института за рециклиране на скрап.
Търговски дефицит
Отпадъците и скрапа са 6-ата най-изнасяна стока от САЩ за Китай. Търговията работи по следния начин: голям брой контейнеровози, натоварени с потребителски стоки, плават всяка година от Китай до американските пристанища.
Но САЩ имат огромен търговски дефицит с Китай и има твърде скромно търсене за обратния курс. В резултат на това корабните компании предлагат големи отстъпки при връщането до Китай.
Тази динамика е в полза на американската рециклираща индустрия, която има изобилие от скрап, хартия, пластмаса, каучук и електроника, които китайските рециклиращи предприятия търсят.
Оказва се, че може да е много по-евтино да се превозва скрап от САЩ в Китай, отколкото да се изпрати с железопътен транспорт от Лос Анджелис до Чикаго.
Износът е изложен на риск
Пекин твърди, че забранява някои категории скрап от екологични съображения. Властите заявиха пред СТО, че са открили големи количества замърсени и опасни материали, смесени с твърди отпадъци, което води до сериозно замърсяване на околната среда.
Държавният съвет на Китай посочи в официално изявление, че се надява "да реформира ... системата за управление на вноса на твърди отпадъци, да насърчи използването на рециклирани твърди битови отпадъци, да опази екологичната среда и здравето на хората".
Според експерти обаче забраната може да задълбочи екологичните проблеми. Един от тях е журналистът Адам Минтър, който от години пише за рециклирането и опазването на околната среда.
Той твърди, че внесените рециклируеми продукти са по-чисти от китайските им съответки, а забраната за вноса им може да доведе до затварянето на много китайски рециклиращи предприятия, което означава, че повече отпадъци ще бъдат изгаряни или ще бъдат вкарвани в депа за отпадъци.
Промяната в политиката на Китай предизвика объркване в рециклиращата индустрията, като американските производители все още не знаят кога промените ще влязат в сила.
"Объркването, което причинява, нанася толкова големи щети на нашите пазари, колкото и самите политики", посочва Кевин Дънкомб, президент на независимото рециклиращо предприятие Western Pacific Pulp and Paper.
Според други забраната вече е повлияла на търговията с Китай. "Китайските купувачи анулират поръчки или не пускат нови, а в някои случаи просто не вземат пратките от пристанището", разказва Адина Адлър.
Институтът за рециклиране на скрап е твърдо решен да се бори със забраната. "Китай има екологична криза в ръцете си и трябва да направят нещо по въпроса, но не сме съгласни с налагането на пълна забрана. Това не е начинът", посочи Адлър.
hmmm
на 12.09.2017 в 13:47:11 #1Браво на китайците. Точно така трябва да е с всяко нещо касаещо американските интереси. Но тук не става въпрос само за тях, а за екология и псевдоорганизацийките занимаващи се да критиканстват под политическа диктовка. С което действието става още по-значимо, понеже не дава време на милионната американска юридическа гилдия да търси заобикалки, шикалкавения и вратички за да си налага интересите. В момента хленчат и църкат. Хубаво да ги види цял свят.