Остават малко повече от два месеца до началото на най-голямото събитие във футболния свят - Световното първенство 2022. Шампионатът в Катар ще бъде първият "зимен" в историята и ще се проведе между 20 ноември и 18 декември.
През 2010 г. FIFA обяви, че най-големият футболен спектакъл в света ще се проведе в Катар за първи път, оттогава насам Световното първенство 2022 г. изискваше огромни вложения.
Инвестиции на Катар в инфраструктура
Държавата Катар е похарчила над 220 милиарда долара за изграждане на инфраструктура от световна класа, включително нови пътища, обществен транспорт, хотели и спортни съоръжения. Мачовете ще се провеждат на осем високотехнологични стадиона, осигуряващи максимален комфорт за зрителите.
Очаква се 1,5 милиона фенове да посетят Катар за историческото събитие, което ще даде тласък на туризма и индустрията за храни и напитки.
"Последните 12 години бяха много натоварени, беше много натоварено време за икономическо развитие, което наистина беше стимулирано и ускорено от Световната купа, но също така попадаше в този мега генерален план за развитие от 2008 г., това, което гледаме, са наистина ползите от него през следващите 20 години", каза пред Euronews Насър Ал Хатер, главен изпълнителен директор на Световното първенство по футбол в Катар 2022 г.
Световното първенство стимулира бизнеса
Катар 2022 ще влезе в историята, като за първи път ще проведе Световното първенство в Близкия изток и бъдат посрещнати милиони фенове и отбори от цял свят. Очакванията са мегатурнирът да даде силен тласък на бизнеса и инвеститорите в региона.
"Според мен провеждането на успешно Световно първенство ще покаже, че спортната индустрия на Катар е класа сама по себе си и Катар има уникалната възможност да се постави на международната спортна карта или на международната бизнес и икономическа карта", каза Шейха Алануд Ал Тани, заместник главен изпълнителен директор и главен бизнес директор на Катарския финансов център.
Финансовите ангажименти на Катар за изграждане на инфраструктура, от класата на домакин на супер събитие като Световното първенство по футбол, дадоха тласък на много компании, особено в областта на спортните технологии.
Една от тях е SponixTech, базирана в Катар фирма, която предоставя технология за повторение и виртуални реклами по време на мачове на живо. Само за две години те си партнираха с FIFA Arab Cup и Premier League.
"Уникалността на нашето решение е, че ние просто използваме емисии за излъчване в нашите облачни сървъри. И изпращаме обратно една емисия или пет, десет различни емисии до разпространителя или до притежателя на правото само за по-малко от 2 секунди", обясни Мохамад Али Абаспор, основател и главен изпълнителен директор на Sponixtech.
Приходи и инвестиции на FIFA
FIFA спечели 5,4 милиарда долара приходи от Световното първенство през 2018 г. Това беше 16% скок от приходите от турнира през 2014 г. Но като организация с нестопанска цел, FIFA инвестира по-голямата част от приходите си обратно в развитието на футбола. През 2018 г. 4,3 милиарда долара бяха директно инвестирани във футболни програми.
FIFA генерира повече от 3 милиарда долара приходи от телевизионни и лицензионни права за излъчване по време на предишното Световно първенство. Популярността на футбола по света подхранва ожесточена конкуренция сред глобалните телевизионни оператори. FOX спечели наддаване с конкурента си ESPN, сключвайки сделка за 400 милиона долара с FIFA за телевизионни права за тазгодишното Световно първенство.
Разходите за реклама и маркетинг около Световното първенство се очаква да достигнат рекордно високо ниво тази година и експертите казват, че времето им в навечерието на Коледа и Нова година дава на Катар 2022 потенциала да предостави най-уникалното изживяване до този момент.
И така, след 12 години подготовка, всички погледи скоро ще бъдат насочени към Катар, когато той бъде домакин на Световното първенство по футбол през 2022 г. през ноември. Вече е готова сцената за това, което обещава не само да бъде историческо събитие в региона, но и потенциално доходоносен тласък за икономиката на Катар за години напред.