В разгара на отчетния сезон сме и общо взето новините за печалбите и приходите на компаниите до голяма степен предопределят настроенията на инвеститорите и промяната в цените на акциите.
Резултатите са разнопосочни, като компаниите, които бият прогнозите на анализаторите по отношение на приходите и печалбите, горе-долу са равни на тези, които не успяват да направят това по една от двете метрики.
Компании, като Snap, Facebook и Microsoft зарадваха пазарните участници, докато други - предимно индустриални имена, сред които Boeing, Caterpillar, Ford и Tesla, разочароваха инвеститорите.
Сега ще погледнем към историята на най-големите годишни печалби и загуби изнасяни от компаниите в световен мащаб, през годините.
Предвид на факта, че към момента щатските индекси са при рекордни стойности най-вероятно ще си помислите, че списъкът се доминира от компании от най-голямата световна икономика и резултатите им за изминалата година. Е, не е точно така.
Нещо повече, годишните печалби на най-скъпо оценените компании в света, които са предимно щатски, също не попадат в челните места на класацията.
Например, печалбата на Microsoft, която се бори с Apple и Amazon за приза най-скъпо оценена компания в света, е около 39 милиарда долара за 2018-та година, а тази на Apple е в размер на близо 60 милиарда долара. Трябва да се има предвид, че в момента Microsoft е единствената компания в света с пазарна оценка от над 1 трилион долара - в размер на 1.075 трилиона долара, след като акциите на компанията се търгуват при рекордни в историята си нива.
Така Apple се нарежда на почетното пето място по рекордни печалби в исторически план, при това с резултата си от изминалата година, докато Microsoft е далеч по-назад в класацията със своята печалба в размер на 39.24 милиарда долара, за изтеклата вече фискална година.
Както може да се види от таблицата по-долу, само две компании са реализирали в историята годишни печалби от над 100 милиарда долара и това са държавната петролна компания на Саудитска Арабия - Saudi Aramco с резултата си от 111 милиарда долара (от изминалата година) и британската телекомуникационна компания Vodafone, с печалба от 104.62 милиарда долара (през 2014-та година).
Компания | Сектор | Държава | Година | Печалба млрд. щ.д. |
Saudi Aramco | Петрол и газ | Саудитска Арабия | 2018 | $111.07 |
Vodafone | Телекомуникации | Великобритания | 2014 | $104.62 |
Fannie Mae | Правителствен спонсориран | САЩ | 2013 | $90.33 |
Saudi Aramco | Петрол и газ | Саудитска Арабия | 2017 | $77.58 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2018 | $59.53 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2015 | $56.44 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2008 | $52.62 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2017 | $49.42 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2006 | $49.09 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2012 | $48.98 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2007 | 49.07 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2016 | 47.71 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2014 | $47.52 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2005 | $46.35 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2013 | $46.21 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2011 | $45.73 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2012 | $45.54 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2015 | $45.22 |
Gazprom | Петрол и газ | Русия | 2012 | $43.84 |
Nestlé | Обработка на храни | Швейцария | 2010 | $43.52 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2018 | $43.41 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2014 | $41.81 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2012 | $41.24 |
Apple | Потребителска електроника | САЩ | 2013 | $39.84 |
China Construction Bank | Банков | Китай | 2014 | $39.26 |
Microsoft | Софтуер | САЩ | 2018 | 39.24 |
Royal Dutch Shell | Петрол и газ | Холандия | 2007 | $37.86 |
China Construction Bank | Банков | Китай | 2013 | $37.76 |
Gazprom | Петрол и газ | Русия | 2013 | $37.35 |
China Construction Bank | Банков | Китай | 2015 | $37.27 |
Industrial & Commercial Bank of China | Банков | Китай | 2011 | $36.44 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2010 | $36.08 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2003 | $35.04 |
Royal Dutch Shell | Петрол и газ | Холандия | 2011 | $34.74 |
Gazprom | Петрол и газ | Русия | 2011 | $34.59 |
Ford Motor Company | Автомобилен | САЩ | 1998 | $33.93 |
ExxonMobil | Петрол и газ | САЩ | 2004 | $33.60 |
China Construction Bank | Банков | Китай | 2012 | $33.37 |
Royal Dutch Shell | Петрол и газ | Холандия | 2005 | $32.47 |
Royal Dutch Shell | Петрол и газ | Холандия | 2006 | $31.62 |
Може да се види още от класацията, че в нея доминират две петролни компании - в лицето на ExxonMobil и Royal Dutch Shell. Това не е голяма изненада предвид на факта, че печалбите на петролните компании винаги са били високи. Не същото обаче важи за пазарните им оценки през годините.
Още една компания, различна от споменатите до момента, също често попада в класацията. И това е най-голямата китайска банка - China Construction Bank. Най-напред се класира банката с резултата си за 2014-та година в размер на 47.52 милиарда долара. Трудности за финансовия сектор в Китай обаче, следствие на забавяне на ръста на икономиката и "сенчестото банкиране", правят така, че печалбата й да намалява от тогава, за да достигне 43.4 милиарда долара през изминалата година.
Друг интересен факт, който се "набива на очи" от наблюдателните инвеститори, е отсъствието на една от най-големите по пазарна капитализация компании в света - Amazon. Тя не присъства никъде в цялата таблица, въпреки, че бе втората компания в света достигала до пазарна капитализация в размер на над 1 трилион долара, през изминалата година.
Това обаче, може да се промени след няколко години, ако компанията запази ускорените си темпове на ръст, които до голяма степен са и в основата на високата й пазарна оценка. През изминалата година Amazon отчете нетна печалба от 10.1 милиарда долара. И макар това да изглежда твърде малко на фона на представените по-горе печалби, инвеститорите е добре да имат предвид, че само година по-рано, печалбата й е била в размер на 3 милиарда долара.
Освен към печалбите обаче, сега ще погледна и към другата страна на монетата - загубите. Историята сочи, че някои компании са реализирали много сериозни по размер загуби, които се конкурират дори с най-големите печалби на компании, в историята.
Точно колкото са компаниите успели да реализират годишни печалби от над 100 милиарда долара, е и броя на тези - намерили начин да загубят над 100 милиарда за година.
Не е изненадващо, че това се случва основно в САЩ, където капиталистическата система работи по начин, който позволява това. И компанията рекордьор по годишна загуба е - AOL Time Warner, успяла да загуби 123 милиарда долара през далечната вече 2002-ра година в разгара на "дот-ком кризата".
Тя е следвана от American International Group (AIG) с годишна загуба в размер на 106.6 милиарда долара.
Компания | Индустрия | Страна | Година | Загуб млрд. щ.д. |
AOL Time Warner | Медиен конгломерат | САЩ | 2002 | $123.16 |
American International Group (AIG) | Застраховане | САЩ | 2008 | $106.62 |
Fannie Mae | Правителствен спонсориран | САЩ | 2009 | $77.77 |
JDS Uniphase | Оптични продукти | САЩ | 2001 | $71.66 |
Fannie Mae | Правителствен спонсориран | САЩ | 2008 | $64.21 |
Freddie Mac | Кредитни Услуги | САЩ | 2008 | $54.54 |
Qwest Communications | Телекомуникации | САЩ | 2002 | $44.80 |
General Motors | Автомобили | САЩ | 2007 | $41.59 |
Royal Bank of Scotland (RBS) | Финанси и застраховане | Великобритания | 2008 | $37.47 |
General Motors | Автомобили | САЩ | 1992 | $37.38 |
General Motors | Автомобили | САЩ | 2008 | 33.18 |
Citigroup | Банков | САЩ | 2008 | 29.72 |
Vodafone Group | Телекомуникации | Великобритания | 2006 | $29.19 |
Freddie Mac | Кредитни Услуги | САЩ | 2009 | $26.86 |
Vodafone Group | Телекомуникации | Великобритания | 2002 | $24.38 |
United Airlines | Въздушен транспорт | САЩ | 2005 | $24.29 |
Nakheel | Недвижими имоти | ОАЕ | 2009 | $21.79 |
UBS | Банков | Швейцария | 2008 | $20.08 |
Както се вижда от "таблицата на срама", в нея доминират компании от банковия и застрахователния сектор, телекомуникациите и автомобилната индустрия. Все компании от "старата икономика", които в миналото са били жизнено важни за икономиката (заради големия брой заети в тях) и нерядко са били спасявани от правителствата.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции