Аналитичната агенция JATO Dynamics подготви мащабен анализ на световния автомобилен пазар през 2021 г. и посочи най-популярните марки и модели леки коли през миналта година.

Сред моделите японската Toyota Corolla се превърна в световен бестселър.

Класацията на десетте най-търсени марки също се оглавява от Toyota:

7,35 милиона автомобила от тази марка са продадени в цял свят през миналата година (ръст 8%). Най-големите пазари за Toyota са САЩ (2,03 милиона), Китай (1,64 милиона) и Япония (1,22 милиона).

На второ място е марката Volkswagen, която продаде 4,57 милиона автомобила (спад 11%). От тях 2,11 милиона в Китай, 490 хиляди в Германия и 375 хиляди в САЩ. Освен това видно е, че разликата между Volkswagen и Toyota миналата година само се увеличи.

Honda запазва третото си място с реализирани на пазара 4,13 млн. коли (спад 2%)

А корейската марка Hyundai с растеж от 6% се изкачи от шесто на четвърто място, изпреварвайки Nissan и Ford, които показаха спад в световните продажби.

Световна класация на най-популярните марки през 2021 г. (данни от JATO Dynamics)

Снимка 563857

Източник: JATO Dynamics

Германската марка BMW възвърна лидерството си в премиум сегмента, загубено през 2016 г., с 2,03 милиона продадени превозни средства. И това е единствената от петте водещи премиум марки, която показва 4% увеличение на търсенето.

Според данните на JATO Mercedes потъна с 11% (1,92 милиона продадени коли), Audi - с 2%, Lexus - с 16%.

Първите пет пазара за премиум модели са Китай (2,79 милиона), САЩ (1,89 милиона), Германия (0,72 милиона), Обединеното кралство (0,43 милиона) и... Южна Корея (0,34 милиона).

Най-популярните модели автомобили в света през 2021 г.

JATO Dynamics изготви световна класация на най-продаваните модели автомобили през 2021 г. За анализа са използвани статистически данни за продажбите на всички големи и най-малки пазари по света.

Снимка 563859

Източник: JATO Dynamics

Най-продаваният автомобил в света в края на миналата година беше Toyota Corolla: 985 хиляди копия (почти колкото през предходната година). Този модел се продава в почти всички региони на света и има много модификации. Corolla се продава добре в Китай (322 000 ед.), САЩ (249 000 ед.) и Европа (191 000 ед.): на тези пазари тя е сред първите десет най-продавани модела.

Заедно с Corolla четири модела на Toyota влязоха в десетте световни бестселъри през 2021 г. Сред топ 10 на най-популярните модели са още два на Honda и един на Nissan, тоест японската автомобилна индустрия взе седем от десетте реда на рейтинга! Вярно е, че седанът Nissan Sylphy (499 хиляди коли), разположен на девето място, се продава само в Китай, но там е абсолютен бестселър.

Снимка 303284

Източник: Tesla

А основните пробиви от изминалата година са от света на електрическите превозни средства. Tesla Model 3 с ръст на продажбите от 68% (593 хиляди автомобила) не само избухна в челната десетка, но веднага зае пето място. А на десетата позиция е евтиният китайски микроавтомобил Wuling Mini EV , чиито аналози сега се появяват в Китай като гъби след дъжд.

Пикапът Ford от серия F е най-популярният автомобил на американския пазар в продължение на 40 години подред, изпреварвайки всички автомобили и SUV модели. Миналата година са продадени 726 000 такива автомобила (спад от 7,8%), включително всички "тежки" версии, въпреки че най-лекият Ford F-150 е основното търсене, а извън Северна Америка продажбите на тези коли са близо до грешката в статистиката.

В Европа Volkswagen Golf стана бестселърът на 2021 г., но тази титла беше спечелена много трудно и може би за последен път. Продадени са 205 хиляди коли от този модел, което е с 28% по-малко спрямо 2020 г. Четирима преследвачи "дишат във врата"на германския автомобил едновременно: Dacia Sandero, Renault Clio, Peugeot 208 и 2008, които намериха по 195-197 хиляди купувачи и през някои месеци на 2021 г. вече заеха първото място в европейския рейтинг. Очевидно един от тях ще се превърне в бестселър на 2022 г. в Стария свят.

Най-продаваният автомобил на японския пазар миналата година беше Honda N-Box kei car (189 000 автомобила). В Южна Корея големият седан Hyundai Grandeur (89 000 автомобила) беше лидер сред леките автомобили, въпреки че камионът Hyundai Porter (99 000) зае първото място в абсолютно изражение. Бестселърът в Индия е малкият хечбек Maruti Suzuki Wagon R (184 хиляди). Най-продаваният автомобил в Латинска Америка беше лекият пикап Fiat Strada (120 000).

Най-продаваният спортен автомобил беше Ford Mustang: 66 754 копия, въпреки че това е със 17% по-малко от година по-рано. От тази сума 52 хиляди Mustang са продадени в родината на модела - САЩ.

Второто място след смяната на поколението зае "четворката" на BMW: ръст на продажбите с 2,5 пъти и 58 659 автомобила. Американският Dodge Challenger (56 512) се изкачи на трета позиция. Но на четвърто и пето място са много по-сериозни спортни автомобили - Chevrolet Corvette (35 784) и Porsche 911 (32 546).

Накрая, ето и класация на JATO Dynamics на държавите според обема на продажбите на нови автомобили. Пред всички на недостижима височина е Китай (21,12 милиона автомобила), като за първи път през последните четири години има увеличение на търсенето.

Второто (САЩ- 15,03 млн., +3,5%) и третото място (Япония- 3,65 млн., -4,1% ) са стабилни, но Индия с ръст от 26,8% и 3,1 млн. продажби се върна на четвъртото място: през карантинната 2020 г. пазарът на автомобили там се срина особено силно, но през 2021 г. почти се възстанови. Петият най-голям пазара в света е Германия с регистрирани 2,62 млн. нови коли (спад 10,1%)

А Канада се изкачи от девето на шесто място, изпреварвайки Франция, Обединеното кралство и Бразилия. Освен това Канада няма собствена индустрия за "пътнически"автомобили, въпреки че там има много фабрики на международни компании. Русия затваря списъка на десетте най-големи автомобилни пазари в света.