Черният петък в България мина, като през последните изпълнени с логистичен и метеорологичен хаос дни вероятно са пристигнали и поне част от покупките, които сте направили. Какво се оказва? Обувките са големи, пуловерът - малък, а смартфонът видимо не работи както трябва. Какво следва?

У нас, както и в повечето по-развити държави, клиентът има право да върне закупените онлайн стоки в определен срок. Ако се окажете в неговата роля, обаче, твърде често се налага да се изправите пред бавна и сложна процедура - попълване на данни в онлайн платформа, оформяне на хартиен формуляр, изпращане към куриерска фирма и чакане, чакане, чакане.

 Remix инвестира 20 милиона лева в център за обработка и логистика на дрехи край София

Компания за дрехи втора употреба инвестира 20 милиона лева в нова база край София

Новата база в с. Равно поле е създадена със собствена иновативна технология

За продавачите не е много по-добре - след период с големи промоции, големи покупки и големи количества върнати поръчки следват седмици, в които огромна част от инвентара е хем наличен (защото вече не е при клиент), хем неналичен (защото все още не е стигнал в склада). Ориентацията в това кое къде се намира става изпитание и за най-опитния логистичен специалист.

Какво се променя в световната търговия?

Какво се променя в световната търговия?

Намалява делът на промишлените стоки , увеличава се на суровини и горива

Това е неудобство, което струва пари. Иначе казано - това е бизнес възможност. Именно от нея се възползват стартиращи компании в САЩ, които привличат стотици милиони инвестиции с мисията си да направят връщането на онлайн покупките по-лесно за всички. Добре дошли в света на обратната логистика.

Как работи?

Пандемията увеличи значително обемите в онлайн търговията. Пропорционално се увеличи и количеството артикули, върнато от недоволни клиенти. Само през миналата година и само в САЩ такава е била съдбата на стоки за около 212 милиарда долара. Това е 5 пъти повече в сравнение с 2019 г., показват данни от бизнеса, цитирани от Morning Brew.

От друга страна, икономическата ситуация остава доста неблагоприятна. Това накара даже големи играчи като собственика на Zara да въведат допълнителна такса за върнатите от клиентите стоки. Именно в сферата на т.нар "бърза мода" понякога цели 40% от покупките не остават при клиента.

Колко похарчиха в САЩ онлайн в "Черния петък". 10-те най-популярни покупки

Колко похарчиха в САЩ онлайн в "Черния петък". 10-те най-популярни покупки

Според прогнозите Cyber ​​​​Monday на 27 ноември ще надмине Черния петък

Алтернативата са платформи като Loop Returns, които позволяват процесът по връщане на стоки да е по-бърз и по-прозрачен за магазините и клиентите. Тя обработва по 1,5 млн. върнати поръчки месечно за над 2200 компании.

Друга цел на обратната логистика е отказаният артикул да не отиде директно на боклука (както до момента най-често се случваше), а той да бъде препродаден, ремонтиран и рециклиран. Това прави тази нова индустрия полезна и за кръговата икономика и околната среда.

Затова и не липсват инвеститори. Loop Returns набраха 115 млн. долара преди година, а общо стартъпите в сферата са привлекли $200 млн. - 2,5-кратен ръст.

Даже големи играчи от други сфери като Uber и UPS вече предлагат услуги, свързани с връщане на онлайн покупки.