Финландската компания "Карготек" (Cargotec), глoбaлен лидep в пpeдocтaвянeтo нa виcoĸoтexнoлoгични ycлyги и peшeния зa oбpaбoтĸa нa тoвapи, е поела ангажимент за ограничаване повишаването на глобалната температура с 1,5 градуса (пo Цeлзий), спрямо прединдустриалните времена. За да стане това, "Карготек" (която има офис и в София) си е поставила конкретни цели. Една от тях, например, е намаляването на емисиите по цялата верига на доставки с 50% до 2030 г., на база емисиите от 2019 година.

В тази връзка "Карготек" изпълнява програмата "Mиcия ĸлимaт" (Міѕѕіоn Сlіmаtе), която стартира през май 2021 г. - като част от корпоративната стратегия е, да се даде тласък и на дейностите по намаляване на вредните емисии. Това е програма за трансформация, която помага за изграждане на компетенциите в организацията във връзка със справянето с последствията от климатичните промени във всички бизнес направления на "Карготек" - Hiab, Kalmar и MacGregor.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

Основната цел на програмата е, да поведе компанията към постигане на нулеви емисии в цялата верига на доставки, както и да се подсили бизнеса в бъдеще. Въпреки че програмата като такава е към края си, инициативите, които са стартирани във връзка с нея, гарантират, че "Карготек" ще е сред първите в света в своя бранш, що се отнася до въглеродна неутралност и решения, свързани с кръговата икономика.

Програмата беше много успешна и сега еволюира в прилагането на бизнес практики в бизнес направления, които са вече естествена и задължителна част от начина, по който се работи в "Карготек" (т.нар. "business as usual").

Eднa oт мepĸитe, ĸoитo ĸoмпaниятa вeчe e пpeдпpиeлa зa нaмaлявaнe нa eмиcиитe oт въглepoдeн диoĸcид, e paзpaбoтвaнeтo нa eлeĸтpичecĸи зaдвижвaни пpoдyĸти.

За "Карготек" устойчивите решения са конкурентно предимство. Ето защо от 2017 г. компанията предлага еко портфолио от продукти, услуги и софтуер, които помагат на нейните клиенти да имат по-устойчиви бизнес практики. На базата на проведените оценки относно жизнения цикъл на продуктите е установено, че пътят напред трябва да води към електрификация на предлаганите продукти.

Добър пример за това е портфолиото на Kalmar, едно от бизнес подразделенията на "Карготек", където от 2021 г. се предлагат само електрически задвижвани продукти. Това означава, че всички продукти и оборудване на Kalmar се предлагат и в електрифицирана версия.

Hiab, друго бизнес подразделение на "Карготек", също предлага електрифицирани продукти и повечето от традиционното им оборудване лесно може да се трансформира в електрифицирана версия и да се ползва от камиони с електрически двигатели.

В момента "Карготек" ревизира критериите за еко портфолиото си, за да бъдат в съответствие таксономията на ЕС за насочване на капитали към устойчиви инвестиции. Така обновено, еко портфолиото на компанията е в съответствие с установените от ЕС критерии за устойчивост.

Опазването на климата трябва да е грижа на всеки. Реализацията на идеята за създаване на неформална общност от служители, наречена "Климатичнa общност" (Climate Tribe).

В "Карготек" има над 100 така наречени общности от служители. Някои от тях са по-активни, а "Климатична общност" (Climate Tribe) е една от най-активните. Тези общности са главно за споделяне на информация между различните бизнес подразделенията на компанията, отдели и звена. Така хората от различни сфери на работа в компанията се събират заедно и се опознават.

"Климатичната общност" е най-голямата такава в компанията, с почти 500 членове. Тази общност всеки месец организира уебинари на теми, свързани с климата. Тази есен основното бяха регулациите в ЕС, като: пакетът Fit for 55, таксономията на ЕС и стандартите за въглероден диоксид за тежкотоварните превозни средства. Тези уебинари дават поглед и повече яснота какво точно означават тези сложни регулации и какво влияние имат те върху дейността на "Карготек".

Уебинарите винаги имат връзка с бизнеса на компанията и темите на обсъждане включват - електрификация, декарбонизация на веригата на снабдяване. Обсъжда се и как всеки в ежедневието си може да допринесе за постигане на климатичните цели на компанията.

Как работата на "Климатичната общност" повлиява на разбиранията на служителите относно опазването на околната среда?

За да разберем това, се обърнахме към Линда Лайтинен, Специалист "Устойчиво развитие" и ръководител на вътрешната нeфopмaлнa общност от служители, нapeчeнa "Климатична общност".

Снимка 598795

Източник: Cargotec

Линда Лайтинен, Специалист "Устойчиво развитие"

"Чрез тази общност градим и компетенциите на нашите служители по тези доста сложни и трудни за разбиране теми относно климата и съм много горда, че нашите служители могат да обсъждат тези сложни теми. Членовете на общността са винаги много активни", разказва Линда Лайтинен пред Money.bg. И продължава:

"Един конкретен пример за ефективността на тази общност и за ангажираността на служителите, е колко често се обсъжда темата в нашия интранет - вътрешната ни платформа за социална комуникация в компанията. Хората активно споделят интересни статии за климатичните промени и за нови "зелени" иновации. Ние получаваме и обратна връзка от нашите служители за климатичните инициативи, които организираме, и коментарите и ангажираността на служителите значително се е увеличила.

Видно е, че служителите имат страхотни идеи за това как компанията може още по-качествено да постигне амбициите си в сферата на климата. Креативните идеи са много ценни за компанията и някои могат да бъдат приложени на практика."

Има ли вече в "Карготек" т.нар. "посланици на климата"? Колко е популярна тази идея и ангажирани ли са хората в компанията с нея?

За да се осъществи организационна промяна, са необходими посланици на промяната, в този случай посланици на климатичните идеи. В "Карготек" все още няма официална програма за "климатичните посланици", но Линда Лайтинен и "Климатична общност" се опитват да направят всеки един служител "посланик на климата" в ежедневната им работа, тъй като да даваш пример е най-добрият начин за реализиране на дадена идея. Линда Лайтинен разказва с радост за постигнатото по въпросите на климата в София.

"Тук в България например, колегите ми са много активни в организирането на екологични инициативи. Една от тях беше засаждане на дървета и грижата за гора близо до София, много колеги се присъединиха към инициативата. Това не беше първият, няма да е и последният път, в който се организират подобни събития, колегите много се забавляваха, докато правят добро за природата!

Срещнах се с доброволческа група от колеги в София, т.нар. Brand Аmbassadors (посланици на работодателската марка), с които обсъждахме емисиите от използването на данни онлайн. След тази дискусия една от участничките ми сподели, че е изтрила всички ненужни имейли и е разчистила електронната си пощенска кутия. Това е нещо малко и простичко, което всеки може да направи, независимо дали има официална климатична програма или не.

Имаме и редовни награди за т.нар. "климатични шампиони", които награждаваме за изключителни заслуги в работата, свързани с климата, както и за тяхната роля като посланици на климата.

Гласуването става чрез нашето климатично проучване сред колегите. Климатичните ни шампиони са много различни - някои работят в сферата на устойчивото развитие, но много от тях доказват, че дори и да не работят в тази сфера, могат да постигнат много."

Финландската "Карготек" - как ефективните решения за логистичната индустрия могат да бъдат и екологични

Транспортът генерира ¼ от парниковите газове в ЕС. А тази компания е намерила ефективен начин как да ги намали

Какви са "зелените" амбиции на глобалния лидер в предоставянето на високотехнологични услуги и решения за обработка на товари

Как може опазването на околната среда да се "прехвърли" конкретно в офис среда?

Когато говорим за работа в областта на устойчивото развитие и околната среда, е много важно да се съсредоточим върху това къде можем да постигнем най-много - от къде идват емисиите ни и как да ги намалим.

В случая на "Карготек", фокусът е върху веригата на доставки и портфолиото от продукти, защото в тези две области емисиите са най-големи. Във връзка с това, всички от компанията може да започнат да обръщат внимание на поведението си в офиса, както и в свободното си време. Важно е да се прецени къде може да се спести и електричество, особено в настоящата световна енергийна криза.

По-голямата част от офис емисиите идват от потреблението на енергия и в този смисъл, намаляване на потреблението е най-доброто, което може да се направи, смята Специалистът "Устойчиво развитие". Използването на възобновяеми източници на енергия, когато е възможно, ще допринесе значително за намаляване на въглеродния отпечатък на дадена сграда.

Снимка 600423

Източник: Cargotec

Основните амбиции на "Карготек" в сферата на устойчивото развитие в следващите 1-2 години

"Карготек" ще продължи по пътя за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 °C, ще продължи и с инициативите за намаляване на емисиите от въглероден диоксид. В тези области компанията може да има най-голям положителен принос, за да се превърне в лидер в света при устойчивото пренасяне на товари.

"В същото време, трябва да се съсредоточим и върху социалните и управленски аспекти на устойчивото развитие", отбелязва Линда Лайтинен. "За бъдем лидер в устойчивото развитие, свързано с околната среда, трябва да продължаваме и в ежедневната си работа да прилагаме етични, прозрачни, толерантни и безопасни бизнес практики."

Специалистът "Устойчиво развитие" посочи, че всъщност устойчивото развитие има много аспекти и за да се вземат предвид всички, компанията наскоро е подсилила управлението в съответните области, които са идентифицирани като ключови. Тези области, освен климата и кръговата икономика, включват човешките права и практики за отговорно снабдяване (responsible sourcing).

"Въпреки че работата, свързана с устойчивото развитие, никога не свършва и ще имаме още много работа в бъдеще, сме много развълнувани за възможностите, които имаме, за да повлияем положително на обществото и планетата ни", обобщава Линда Лайтинен.

Визитка:

Линда Лайтинен започва работа в "Карготек" във Финландия като стажант по "Комуникации и компетенции" към програмата "Мисия климат" през септември 2021 г. Днес вече е пълноправен член на екипа на "Карготек" и заема позицията "Специалист устойчиво развитие". От началото на октомври тази година до края на ноември Линда работи от офиса на "Карготек" в България - Cargotec Business Services - като част от магистърската й програма във Финландия.

Линда имаше за цел да популяризира темата за устойчивото развитие и климата, целите на компанията в тази област и сред българските си колеги. 

Завършва магистърска програма по Международен мениджмънт към Университета Аалто във Финландия, един от най-елитните технически университети в света. 

С работата си Линда Лайтинен цели да допринесе и за популяризиране на работодателската марка на "Карготек" като отговорна компания, която несъмнено би била атрактивна за много млади хора, които се интересуват от темата за климата.

Стратегията на най-големите: Как финландската "Карготек" ще се превърне в лидер в устойчивото пренасяне на товари

Компанията, поставила си цел да стане лидер в устойчивото пренасяне на товари

Изпълнението на "Мисия климат"

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.