Богат опит и високи амбиции на пазар, който в момента усилено расте - звучи като рецепта за изключително успешна компания. Compaq е пример както за това, така и за обратното - как можеш за отрицателно време да стигнеш до върха с няколко гросмайсторски хода и после заради прекалено голямата увереност на база предходните постижения да потънеш също толкова бързо.
За някои от по-младите читатели самото име Compaq може да е непознато - или да го свързват единствено с лаптопите на HP от преди повече от десетилетие. В продължение на 20 години, обаче, именно този бранд беше истински символ на PC революцията.
Не отвориха мексикански ресторант
Да се върнем в 1981 г. По това време американският гигант IBM се готви да пусне на пазара първия си персонален компютър - IBM PC. Той е с отворена архитектура - съвместим е с хардуер и софтуер, разработени от външни компании. Двата най-важни елемента - процесорът и операционната система, идват точно от такива компании: Microsoft и Intel. На практика, всеки, който работи с тях, може да създаде 100% собствен модел, който е 100% съвместим с машините на IBM. Това ще промени цялата индустрия.
По същото време трима висши мениджъри от Texas Instruments - Род Кениън, Джим Харис, Бил Мърто, обсъждат с какво съвместно начинание да се захванат. Те са толкова недоволни от политиката на компанията си, че даже обсъждат отварянето на ресторант за мексиканска храна. Сред по-разумните идеи са производство на устройства за съхранение на данни или такива, които се прикрепят към вещи и със звук помагат на собственика да намери дадения предмет в дома си.
Спират се на нещо друго - създаването на IBM-съвместим компютър, който обаче е преносим. Все още е рано за лаптопи, говорим за устройство, което се събира в куфарче. Именно в тази посока започва работата на новооснованата през 1982 г. компания Compaq.
Компактен старт
За разлика от повечето компютърни компании от това време, и ръководителите на фирмата, и служителите са всичко друго, но не и рошави бивши студенти - както стана ясно, начело са опитни хора от една от най-успешните технологични компании в света по това време, а инженерите са с между 15 и 20 години опит. Цялата компания, макар и само с 20 служители в началото, е организирана както трябва - с консенсусно вземани решения, отчетност и планиране.
Именно този по-спокоен подход изиграва своята роля при подготовката на първия продукт. Маркетинг директорът на компанията се обявява против пускането на пазара на преносим компютър с мотива, че няма пазар за такова устройство. Compaq внимателно следят ситуацията, наблюдават как други две фирми опитват да се наложат с подобни предложения, вадят си изводите от техния провал и през 1983 г. излиза Compaq Portable.
![Снимка 625028](https://webnews.bg/uploads/images/28/5028/625028/640x.jpg?_=1688485010)
Източник: GettyImages
Преносимият компютър се оказва абсолютен хит и още през първата година са продадени над 53 000 бройки от него, които вкарват над 111 млн. долара приходи в компанията. До края на 1983 г. Compaq набъбва до 600 служители, които произвеждат по 9000 компютри месечно.
Опитните инженери на компанията залагат на високото качество, с което оправдават по-високата цена, а ръководството взема стратегическото решение да не създава собствена мрежа от търговци и вместо това развива прекрасни отношения с оторизирани дистрибутори, които са силно мотивирани да продават именно моделите на Compaq.
Истинска сензация
Compaq бързо си създават име на компания, която внедрява иновациите по-бързо от останалите на пазара - при стандартен цикъл на индустрията от между 12 и 18 месеца, те се справят за между 6 и 9. Именно затова през 1985 г. Intel избират да работят именно с тях за внедряването на процесора 80386. Така през 1987 г. вече на пазара има компютър на Compaq, задвижван от него. Той е 3 пъти по-бърз от най-добрия модел на IBM, които се нуждаят от цели 9 месеца, за да ги догонят.
По това време създателите на PC серията решават да се опитат да "извият ръцете" на останалите играчи на пазара, а и на собствените си потребители, като опитват да наложат PS/2 системната шина, която е несъвместима със стария AT стандарт. Compaq правилно преценяват, че това няма да приключи добре, отказват да направят прехода, а след това лансират друг стандарт - EISA, който е по-добре приет на пазара.
![Снимка 625027](https://webnews.bg/uploads/images/27/5027/625027/640x.jpg?_=1688484999)
Източник: GettyImages
Междувременно, още през 1986 г. Compaq поставят рекорд за най-бързо влизане във Fortune 500, а през 1987 г. реализират над 1 млрд. долара в продажби. 3 години по-късно, приходите вече са близо $4 млрд.
През 1989 г. Apple са изпреварени и Compaq става №2 на глобалния компютърен пазар.
Първи проблеми и рискови решения
Рецесията в резултат от Войната в Персийския залив през 1991 г. удря сериозно по Compaq. След загуба от 70 млн. долара през третата четвърт на годината, жертва пада един от съоснователите - Род Кениън, който напуска поста изпълнителен директор. Година по-рано се е оттеглил и Бил Мърто.
Начело на компанията застава шефът на успешния европейски бизнес Екхард Пфайфер. Той съкращава 1700 служители, освобождава голяма част от стария мениджмънт (и последния оригинален съосновател - Джим Харис) и препозиционира компанията към по-достъпния клас техника. Стартират цели нови продуктови линии - настолни компютри, лаптопи и принтери. Последното начинание се оказва провал и е изоставено през 1993 г.
![Екхард Пфайфер](https://webnews.bg/uploads/images/26/5026/625026/640x.jpg?_=1688484995)
Източник: GettyImages
Екхард Пфайфер
Компютрите и по-специално серията Presario се оказва хит сред домашните потребители. Само през 1993 г. те носят половин милиард долара на Compaq. Към 1994 г. компанията изпреварва IBM по брой продадени компютри в глобален мащаб. Изглежда сякаш кризата е преодоляна.
Тогава обаче ръководството на Compaq решава да разшири присъствието на компанията и в най-високите ценови сегменти на компютърния пазар - сървърите, които трябва да заменят старите mainframe и миникомпютърни системи на големите и средни компании. Това ще се окаже фатална грешка.
Междувременно се променя и търговската част от дейностите на Compaq. Дистрибуторите се окрупняват и постепенно компанията започва да продава и през специализирани магазини и даже чрез собствени търговци.
Високата точка преди падението
В средата на 90-те Compaq е абсолютен господар на PC пазара. Компанията започва да асемблира компютрите си според заявките, а не на партиди и това ѝ носи значителни икономии, а и ѝ позволява да отговаря динамично на търсенето.
Нейните инженерни работни станции са изключително успешни и допринасят за огромния скок в приходите - от 5,79 млрд. долара през 1992 г. до 20,01 млрд. долара през 1996 г. През 1997 г. 15% от приходите идват от домашни компютри, 48% - от системи за бизнеса и 35% - от сървъри и работни станции.
![Снимка 625022](https://webnews.bg/uploads/images/22/5022/625022/640x.jpg?_=1688484987)
Източник: GettyImages
Компанията "пазарува" производители на сървъри, мрежово оборудване и т.н. Най-голямата "хапка" обаче идва през 1998 г. Мениджмънтът на Compaq, насочил всичките си усилия към най-скъпите изчислителни системи, дава "зелена светлина" за придобиването на Digital Equipment Corporation (DEC) - четвъртият най-голям производител на компютри в САЩ.
Срещу 9,1 млрд. долара Compaq получава добре разработен сървърен бизнес, сервизна база, заводи за чипове и т.н.
В този пиков момент компанията е №1 при настолните компютри, №3 при лаптопите, №3 при работните станции, №1 при PC-базираните сървъри, както и при най-ниския клас специализирана архитектура.
Бързият път надолу
Придобиването на DEC - голяма и сложна компания с достатъчно на брой собствени проблеми, се оказва изключително погрешен ход. Налагат се огромни съкращения, а отделните екипи не успяват достатъчно бързо да се сработят.
В някои случаи това изглежда направо невъзможно - сървърният бизнес на Compaq до момента се е градял върху PC-базираните сървъри като по-достъпен аналог на миникомпютрите и mainframe решенията на компании като DEC. В резултат двете софтуерни и хардуерни екосистеми са напълно несъвместими.
Противоречивите сигнали влияят зле на бизнес клиентите - защо да си купуват сървър от Compaq, които не е ясно какво искат да постигнат, когато подобен хардуер им предлага също и, например, Dell?
Intel използват ситуацията, за да освободят Compaq от подразделението за чипове на DEC. Търсачката Altavista е продадена за 2,3 млрд. долара - също с цел компенсиране на голямата инвестиция.
Доверието на клиентите даже и на потребителско ниво започва да страда. Около Y2K параноята масово се купуват нови машини и целият пазар расте, само при Compaq има спад. Дистрибуторите, които вече не са в добри отношения с компанията като през 80-те, вече не лансират нейните модели, които се оказват и по-скъпи от повечето конкуренти.
Точно когато изглежда, че не може да стане по-зле се пука и dot-com балонът - огромно количество технологични компании (и потенциални или реални клиенти на Compaq) фалират, а оборудването им задръства вторичния пазар.
След катастрофалните резултати през 1999 г. Пфайфер е сменен.
Intel ги създаде, Intel ги унищожи
Самото съществуване на Compaq се дължи на избора на IBM да работят с процесори на Intel, които са достъпни и за други компании. В края на 90-те обаче големият производител на процесори променя силно своята маркетинг стратегия - няма значение кой е сглобил вашия компютър, важно е в него да има Pentium. Допълнителна стабилност на PC пазара идва и с решението на Intel да произвежда дънни платки.
Така на практика всяка фирма може да си купи стандартни части и да сглобява компютри - най-често по-евтини от тези на Compaq. Домашните потребители започват да асемблират сами, а по-малките производители на "фирмени" компютри си спестяват цялата развойна дейност.
![Снимка 625023](https://webnews.bg/uploads/images/23/5023/625023/768x432.jpg?_=1688484988)
Източник: GettyImages
В отчаян опит да намали разходите и цените си, Compaq прави същото за системите си от по-нисък клас и това срива цената на акциите на компанията до нива, в които е застрашена от превземане. Чуват се и слухове, че някогашният лидер на пазара има пари за само 12 месеца напред.
Краят
През 2002 г. HP купуват Compaq за 24,2 млрд. долара. За сравнение, след придобиването на DEC компанията е оценявана на $43 млрд.
Сделката не носи нищо добро и на двете страни. Compaq се превръща в бранда на HP за персонални компютри, като постепенно цялото наследство на стария PC лидер е заличено. През 2013 г. HP спира да използва марката.
![Снимка 625024](https://webnews.bg/uploads/images/24/5024/625024/768x432.jpg?_=1688484990)
Източник: GettyImages
В наши дни с Compaq се случва това, което се случва с големите компании след тяхната гибел - фирми от Азия лицензират името и го слагат на лаптопи и смарт телевизори. Тъжен финал за една компания, която през първите си години показа как може с добре премерени стъпки да стигнеш много далеч.