Старателните винаги успяват в живота и бизнеса... нали? Е, не винаги - особено пък тези, които се вторачват в това, което правят в момента и не обръщат внимание на света, наоколо, който има изключително коварната склонност да се променя. Това важи както за отделните хора, така и за огромните мултинационални корпорации. Явно и на тях нищо човешко не им е чуждо.

Едно от най-добрите доказателства за това е съдбата на Sharp. Японският електронен гигант десетилетия наред беше символ на качество и иновации, но в един момент се остави да бъде задминат от китайските си конкуренти не само като количество, но и като технологично развитие. Това е една история, в която се виждат в пълна степен суперсилите и суперслабостите на бизнеса в Страната на изгряващото слънце.

Скромното начало

Основател на Sharp е Такуджи Хаякава, а първият му голям успех идва по времето на Първата световна война и е свързан с... механични моливи. Те са много популярни в Япония, но са предимно внос от Германия и, съответно, няма доставки. Малката работилница на 22-годишния тогава Хаякава успява да предложи качествен местен модел, който става хит.

През 1923 г. вече той управлява фабрика с 200 работници. След голямо земетресение тя изгаря и се налага да премести бизнеса си в Осака, но все пак изпълнява всички поети от преди труса ангажименти за производство.

Sharp предупреди за очакван банкрут

Sharp предупреди за очакван банкрут

Sharp страда от спада в търсенето на течнокристални панели и от конкуренцията на корейския гигант Samsung, а опитите й да намали разходите не дават резултат.

След това той се насочва към една от най-авангардните технологии по това време - радиото, което съвсем скоро преди това се е появило в Япония. Местните производители на телефонни и телеграфни апарати подценяват тази бизнес ниша и младият предприемач се възползва - купува вносен приемник, разглобява го и, въпреки че няма познания в областта, заедно с екипа си създава копие.

Снимка 621689

Източник: Wikimedia Commons

Кръщава радиото Sharp - заигравка с моливите, от които тръгва бизнесът му. С цена двойно по-ниска от тази на чуждестранните конкуренти, и то става хит - и то в период на експлозивен ръст на слушателите в Япония.

По време на Втората световна война компанията на Хаякава произвежда комуникационно оборудване за бойните самолети на флота и сухопътните сили на Япония. Въпреки унищожителния за страната край на конфликта, бизнесът оцелява. По време на Корейската война голям клиент става американската армия.

Звук, картина... цифри

По същото време, през 1951 г., японската държавна радиокомпания NHK и други фирми започват експериментално телевизионно излъчване с много успешни резултати. И тук Хаякава успява да се пласира чудесно и с американска помощ успява да пусне на пазара телевизор точно когато започват редовните предавания - 1953 г.

Това циментира лидерската позиция на компанията и тя започва да развива разнообразно портфолио. В началото на 60-те първа в Япония пуска на пазара микровълнова фурна, но освен това и се насочва и към нишата, с която ще я свързват за десетилетия напред. Става дума за електронния калкулатор.

Sharp "изхвърля" работници зад борда, за да спаси кораба

Sharp "изхвърля" работници зад борда, за да спаси кораба

Технологичният гигант планира да уволни близо 6000 души, след като отбеляза трета поредна година лоши резултати

Първоначално Хаякава иска да строи компютри (и правилният глагол е "строи" - по това време изчислителните машини се побират в голяма стая), но правителството не го включва в програмата, създадена за тази цел. Затова той насочва вниманието си към калкулаторите. Първи в индустрията създава модел, базиран на транзистори, след това - и на интегрални схеми. Успехът вече е глобален.

Снимка 621695

Източник: GettyImages

През 1970 г. компанията сменя името си на Sharp Corporation, а Хаякава се пенсионира. На негово място идва Акира Саеки, който трябва да води "Войната на калкулаторите" с 50 японски и неизброим брой чуждестранни конкуренти. През този период буквално за няколко години устройствата се превръщат в това, което познаваме и днес. С едно изключение.

Дисплеят

Първите калкулатори визуализират числата чрез лампи, които са големи, скъпи и със сериозен разход на енергия. Инженерите от Sharp виждат в САЩ решението - течнокристалният екран (LCD). Лицензират от RCA технологията и в рамките на броени месеци я вграждат в калкулатор, който се нуждае от 1/9000 от енергията на предходните устройства.

Той не е първият с LCD (честта се пада на модел на компанията Busicom от 1971 г., който обаче е твърде скъп), но се оказва ключов за бъдещето на Sharp. Компанията развива LCD технологиите, като още през 1987 г. показва 14-инчов цветен панел (около 20 години, преди в България те да станат масови - б.р.). През същата година дебютират и авангардните компютри от серията X68000.

Снимка 621687

Източник: GettyImages

През 1991 г. Sharp вече има даже LCD телевизор за стена. Това е пикът в развитието на компанията.

В определена степен, това е и пикът на т.нар Japan Inc. - така икономистите наричат десетилетията, в които японското правителство подпомага максимално своята технологична индустрия по пътя ѝ към глобална доминация.

Първи проблеми

90-те са тежък период за японската икономика. Срив на имотния пазар, земетресение, рецесия - всичко се изсипва накуп за буквално няколко години. Това съвпада с възхода на азиатските производители. В началото те не могат да произвеждат най-сложните уреди - задоволяват се с калкулатори, факс машини и микровълнови фурни. Предлагат ги обаче на цени, които Sharp със своите японски заводи и скъпо платени работници не могат да конкурират.

Компанията опитва да компенсира с нови по-развити продукти. Оказва се, обаче, че времената на Хаякава отдавна са преминали и във висшия мениджмънт няма хора с толкова добри нюх и дългосрочна визия.

Снимка 621685

Източник: GettyImages

Иновативната видеокамера Sharp Viewcam носи успехи при дебюта си през 1992 г. На практика, тя е съвсем базово записващо устройство със скромен обектив, което обаче е комбинирано не с традиционния до момента визьор, а с голям и светъл LCD дисплей - нещо, което днес ни изглежда естествено, но именно тогава е направена първата крачка. Много бързо обаче конкуренцията догонва Sharp в тази сфера, в която редица компании просто имат по-голям опит.

Компютрите тип X68000 пък страдат от съдбата на всички подобни японски машини - затворена архитектура със замисъл, изцяло центриран около потребностите на японската аудитория и то на много висока цена. Sharp не успяват да догонят нововъведенията на PC пазара в началото на 90-те и, когато става възможно IBM-базираните компютри да изобразяват текстове на японски език, битката е окончателно загубена.

Как Sharp ще се спаси от гибел

Как Sharp ще се спаси от гибел

Гигантът има намерението да преструктурира изцяло бизнеса си

Проекти като електронния органайзер Wizard пък така и не успяват да реализират потенциала си.

LCD преди всичко

Към края на 90-те висшият мениджмънт на компанията взема стратегическо решение - производството на екрани да стане основна дейност на Sharp и всичко останало да е само негова функция. Така спира и все още успешното производство на телевизори с кинескоп.

В началото има успехи - брандът AQUOS държи 80% от неголемия LCD телевизионен пазар през 2001 г., а продажбите са за около 400 млн. долара в световен мащаб.

Снимка 621686

Източник: GettyImages

Проблемът на всяка технология е, че рано или късно конкурентите ти я усвояват и започват да предлагат по-евтини продукти от твоите. Особено ако са от Тайван и Южна Корея.

Samsung започва да "диша във врата" на Sharp, на което японската компания отговаря с две нови фабрики в родината си за 4 млрд. долара - във време, когато останалите местни играчи започват да местят производствата си на по-евтини места.

Sharp кара служителите си да купуват продукти на компанията

Тази японска компания иска служителите ѝ да купуват само нейни стоки

Всичко в името на продажбите

Залогът на Sharp се оказва с далече отиващи последици - новите ѝ мощности стават готови по същото време, когато Samsung, Sony, LG и други също са готови със свои големи фабрики. Цените на LCD панелите политат към земята заради огромното предлагане.

С борда стъпка към пропастта

Компанията отново променя стратегията си - но без да се отдалечава прекалено много от познатата територия. Започва да предлага панели на други производители. Повтаря се същият сценарий - краткосрочни успехи, догоноване от конкуренцията и проблеми. А те стават големи с началото на Световната финансова криза - през март 2009 г. Sharp за първи път от 1956 г. се оказва на загуба.

Междувременно висшето ръководство не може да прецени кое му е по-важно - собствените доста скъпи за това, което предлагат телевизори или продажбата на LCD панели за партньори. Така на единия фронт Samsung се откъсват далеч напред, а на другия се появяват нови и нови конкуренти с по-изгодни условия.

Снимка 621688

Източник: GettyImages

Навлизането на мобилните телефони с големи чувствителни на допир екрани не се оказва спасението, на което Sharp може да разчита. Sony, Toshiba и Hitachi обединяват LCD бизнесите си в Japan Display Inc. - силен конкурент, заради който цените отиват надолу. Иновативната IGZO дисплей технология пък се оказва скъпа за масова употреба, въпреки безспорните си качества. Междувременно, собственият смартфон бизнес на Sharp започва да "издиша" именно в момента, в който глобално търсенето започва да расте.

Sharp обяви загуби от $ 2 млрд., съкращава 3,5 хил. души

Sharp обяви загуби от $ 2 млрд., съкращава 3,5 хил. души

Сумата съществено превишава прогнозирания по-рано негативен финансов резултат

В цялата тази тежка ситуация явно развойната дейност не е приоритет. Така Sharp oстават здраво вкопчени в LCD технологията и "проспиват" навлизането на LED и OLED технологиите, които имат редица предимства. Отварят и нови скъпи заводи.

Foxconn дебне

Докато бизнесът на Sharp изглежда във все по-бедствено положение и търси спасение от кредиторите си, тайванският електронен гигант Foxconn се появява на хоризонта. За компанията Sharp е апетитна хапка, защото бизнес моделът ѝ е да предложи цялостно решение на клиента - а това е по-лесно, когато произвеждаш всичко сам.

През 2012 г. тайванците искат 9,9% от японската компания за малко над 850 млн. долара. Според някои публикации, още тогава е имало интерес към цялостно придобиване, но ръководството на Sharp е отбило предложението.

Снимка 305751

Източник: EPA/БГНЕС

След като през 2013 г. компанията се оказва на 5 млрд. долара загуба, подмененото в резултат ръководство се оказва по-словоохотливо. Foxconn свалят офертата си от над 6 млрд. долара на малко под 4 млрд., след като разбират реалното финансово състояние на бъдещата си покупка.

Краят

В японския бизнес има неписано правило - и най-лошо управляваната компания си е "наша" компания и трябва да остане такава. Затова и много неуспешни бизнеси продължават да съществуват или биват придобивани противно на пазарната логика, само и само да не попаднат в ръцете на чуждестранен инвеститор.

Правителството в Токио прави опит за подобна "спасителна акция" и за Sharp, но през 2016 г. Foxconn е предпочетен като купувач. Това е първи подобен случай в историята.

Разрешено: Тайванската Foxconn придобива японската Sharp в сделка за $3.8 милиарда

Разрешено: Тайванската Foxconn придобива японската Sharp в сделка за $3.8 милиарда

Регулаторът позволи сделката

Начело застава тайванец - Тай Дженг-ву. Следват огромни съкращения, затваряне на чуждестранни подразделения и изнасяне на производства извън Япония. Междувременно, обаче, с помощта на останалите предприятия от групата на Foxconn, започват да се появяват и нови потребителски продукти с марката Sharp. Възстановява се и развойната дейност в областта на полупроводниците.

В момента на практика Sharp е подизпълнител на Foxconn в областта на телевизионните технологии и дисплей панелите. Все още обаче проблеми не липсват - заради спадащия интерес към LCD панелите. Те са "проклятието" на Sharp - направиха компанията световна сила и след това я завлачиха в пропастта.