Един разрастващ се пазар у нас е "на гребена на вълната" на хуманизацията на домашните любимци. Зоомагазините в действителност са много близки до бизнеса с бебешки стоки. При тях домакинствата са готови да отделят голяма част от бюджета си, като това не е пряко свързано с финансовите им възможности.
Пример за казаното по-горе е една от най-популярните веригата зоомагазини у нас - Petmall, която развива своята дейност в една индустрия, която беше доста подценена. И ако до преди около 7-8 години нямаше ясно изразени играчи, сега вече не е така.
Компанията стартира с онлайн магазин, а в края на 2018 г. е отворен и първият физически обект на бъдещата верига.
Според основателя на Petmall Никола Нинов ситуацията в сектора с животинската храна върви по стъпките на човешката. По време на участието му в последната годишна стратегическа среща от програмата beamUp lab 3 той обърна внимание на факта, че ако допреди 20 години хората са пазарували основно от малките квартални магазинчета в днешно време супермаркетите са част от ежедневието ни.
"При нас, като по-малък пазар, спрямо хранителните стоки вероятно това ще се случи в следващите 5 до 10 години", прогнозира Никола Нинов.
Пазарът на зоохраните в България е грубо оценен на $110 милиона
"Пандемията помогна много на нашата индустрия, тъй като освен, че онлайн консумацията се увеличи, зоомагазините, като хранителни магазини не бяха затворени", припомня основателят и CEO на Petmall.
Прогнозите за следващите 5 години са пазарът да се утрои. Причината е, че в западните държави около 98% от домакинствата хранят животните си с гранулирана храна, докато при нас този процент е около 30.
"Домашните любимци са все по приети като част от семейството и това дава поле за развитие на компании като нас", отбеляза Никола Нинов.
Разрастване на бизнеса на Petmall
Към днешна дата компанията има 13 физически магазина в София и онлайн магазин. В момента Petmall е пред откриване на 4 магазина - един в Пловдив и още три в София. В плановете на компанията освен да продължи разрастването мрежата си от магазини и да увеличи асортимента на портфолиото си от продукти.
"Ние сме вносители на продуктите за домашни любимци. Следващата стъпка е създаването на наши брандове", поясни той. По негови думи това е популярна бизнес практика в сектора. Има много заводи в Европа, които предоставят възможност за изграждане на собствен бранд, като съответно може да се направи собствена формула, която да придава уникалност.
"При нас куриерът е голям разход, заради високото тегло на чувалите с храна. Ако започнем да разнасяме храната си сами - това би било финансова оптимизация", каза още Никола Нинов.
Влиза ли в плановете на компанията да стане публична?
Самото естество на бизнеса на Petmall е свързано със стока, а за големи ръстове е необходимо привличане на капитал.
"Tова е възможен път за нас и го обмисляме, но за момента имаме възможност да се разрвиваме както досега", обясни Никола Нинов. Той припомни, че Petmall е привлякла финансиране от Витоша Венчър Кепитъл в размер на 800 хиляди евро.
Източник: Petmall