Морският износ на въглища от Русия  за Азия отслабва през последните месеци, с по-ниски доставки както на термични, така и на металургични въглища, използвани за производството на стомана, пише Reuters.

Износът на всички видове въглища беше оценен от стоковите анализатори Kpler на 8,48 милиона метрични тона през февруари, при малко повече от 8,37 милиона през януари.

Това малко увеличение обаче дойде след шест поредни месеца на спад, а февруарският износ също беше с около 21,6% под 10,81 милиона тона за февруари 2023 г.

Рекордно търсене на най-мръсния  вид гориво през 2023 г.

Рекордно търсене на най-мръсния вид гориво през 2023 г.

Основните потребители на въглища са Китай, Индия и страните от Югоизточна Азия

Въглищните компании в Русия преминаха от продажби основно в Европа към пазари в Азия след нахлуването на Москва в Украйна през февруари 2022 г., при което западните страни приеха санкции срещу руския енергиен износ.

Износът на руски въглища по море за Азия достигна своя връх от 14,69 милиона тона през април миналата година, което е почти двойно повече от нивата в месеците преди атаката срещу Украйна.

Голяма част от увеличението дойде, тъй като Русия увеличи доставките за Индия, вторият по големина вносител на въглища в света след Китай.

Русия успя да грабне пазарен дял в Индия, като предложи големи отстъпки, особено за топлинни въглища, които се използват главно за производство на електроенергия.

Но на руските въглища им е по-трудно да се конкурират по цена с конкурентни класове от най-големите износители в Азия - Индонезия и Австралия, както и Южна Африка, която е известна като променлив доставчик на въглища както за Европа, така и за Азия.

Преориентацията на доставките на енергоресурси от Европа за Китай и други страни, донесе на Русия допълнително $56 млрд. долара

Преориентацията на доставките на енергоресурси от Европа за Китай и други страни, донесе на Русия допълнително $56 млрд. долара

Най-голям принос за нарастването на приходите на Русия от износ има Китай

Руският износ на топлинни въглища за Индия е спаднал до 557 935 тона през февруари от 1,06 милиона през януари и е най-слабият месец от ноември 2022 г., според данни на Kpler.

Руските делегати на конференцията Coaltrans India, проведена в края на февруари в западния щат Гоа, казаха, че става все по-трудно за тях да печелят пари от доставка на топлинни въглища до Индия, отбелязва Ройтерс.

Представител на руски производител, говорещ при условие за анонимност, каза, че нарастващите разходи за превоз ефективно са намалили печалбите до нула, а някои товари, насочени към Индия, са губещи.

Не само по-високите транспортни разходи нанасят вреда на руския износ на топлинни въглища за Индия, но и цените на конкурентното гориво от други доставчици също намаляват през последните месеци.

Индонезийските въглища с енергийно съдържание от 4200 килокалории на килограм (kcal/kg), според оценката на агенцията за отчитане на цените на суровините Argus, приключиха миналата седмица с цена 58,17 долара за тон.

Този клас се търгува в относително тесен диапазон, закотвен около $58 за тон от ноември, но все още е доста под пика от 2023 г. от $87,55 през януари.

Австралийските топлинни въглища с енергийно съдържание от 5500 kcal/kg, клас, предпочитан от индийските купувачи, приключиха миналата седмица на 95,77 долара за тон, малко по-малко от 96,66 долара предходната седмица.

Той също така се търгува в доста тесен диапазон от около 93 до 96 долара за тон от ноември и е надолу с 29% от своя връх от 135,29 долара за 2023 г., достигнат в средата на януари.

70% от вноса на въглища в Турция е само от Русия през 2023 година

70% от вноса на въглища в Турция е само от една страна през 2023 година

Това е исторически рекорд при тези енергийни доставки

По-ниските цени на индонезийските и австралийските въглища означават, че руските доставчици трябва да последват примера им.

Търговията с въглища между европейските пристанища на Русия и Индия също може да бъде допълнително застрашена от атаките срещу корабоплаването в Червено море от йеменската групировка Хути, подкрепяна от Иран.

Въпреки че руските пратки не са атакувани, корабните компании и застрахователите се притесняват от преминаването през Суецкия канал и Червено море, като плавателните съдове се пренасочват към по-дългия и по-скъп маршрут около нос Добра надежда.

Снимка 657126

Източник: reuters

Руският износ на металургични въглища за Азия също изпитва трудности, като доставките от 1,73 милиона тона през февруари са най-ниските от август 2021 г. и спад от 2,32-те милиона тона през януари.

Морският експорт на Русия за Азия на високоенергийни въглища, използвани при производството на стомана, достигна своя връх от 4,47 милиона тона през март 2023 г. и с изключение на юни същата година се задържа над 3 милиона тона на месец до ноември.

Оттогава обаче износът на Русия към най-големите купувачи Индия и Китай намаля, като доставките за Индия паднаха до 17-месечно дъно от 489 207 тона през февруари, спад от 1,09 милиона през януари и пик от 1,51 милиона през март миналата година.

Износът на руски металургични въглища по море за Китай беше 587 751 тона през февруари, което е малко повече от 576 435 през януари, но през последните два месеца бяха най-слабите от декември 2021 г. и доста под пика от 2,13 милиона от март 2023 г.