Върховният административен съд (ВАС) отмени рекордната глоба от 14,97 млн. лв., която Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи на "Метро Кеш енд Кери България" след жалба на "Лидл България". Решението е окончателно.
Спорът между двете вериги започна в началото на миналата година, когато "Лидл" подаде жалба срещу "Метро" за сравнителна реклама по смисъла на закона. КЗК се съгласи с твърденията на "Лидл" и постанови рекордната глоба.
В жалбата си "Лидл" се оплаква от рекламен клип на "Метро" с основен слоган "Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. Метро. Имаме го". От веригата твърдят, че "има ясна и дори пряка идентификация на "Лидл", която е постигната чрез поставяне на акцент върху силно специфичен от бизнес подхода на "Лидл" при представяне за продажба на определена категория артикули - т.нар. "тематични седмици".
Според ВАС "тематичните седмици", които "Лидл" провежда от 2012 г., не са уникални за компанията и не могат да бъдат смятани за неин отличителен белег. Поради тази причина и съдът не смята, че в рекламните клипове на "Метро" има "дискредитираща или опетняваща информация и в тях не би могъл да бъде идентифициран конкурент, поради което те не могат да създадат в потребителите негативна нагласа спрямо същия".
В защита на тезата си ВАС прилага и преброяване на потребителските коментари в YouTube и Facebook, където клиповете на "Метро" са публикувани. Според тях, 18 394 гледания в YouTube "има само два потребителски коментара в посоката, твърдяна от "Лидл". Във Facebook, където последователите на компанията са 123 хил., има шест такива. "С оглед на това правилно първоинстаницонният съд е преценил, че "тематичните седмици" сами по себе си не водят до индивидуализация на касационния жалбоподател "Лидл", смятат от ВАС.
"Anti LIDL Campaign"
В решението на ВАС се вижда и цитирана електронна кореспонденция с "Нова" във връзка с планиране на рекламната кампания с наименование METRO CC_TV Report Anti LIDL Campaign. Има и втора с наименование на файла METRO CC_TV Report MTG & BMG by agency. Решението на ВАС е, че това "не е в състояние да опровергае правилните заключения на първостепенния съд, тъй като се касае за един единствен файл, който е създаден за вътрешна употребав период, подготвящ рекламната стратегия на "Метро" и като такъв, той съставлава и е обозначен като търговска тайна, поради което не е достъпен за други лица или потребители, за да могат последните да мотивират своето пазарно поведение с визираното наименование".
В крайна сметка съдът постановява, че "Лидл" и КЗК ще трябва да платят по 4 хил. лв. на "Метро" за адвокатски разноски, като оставя без уважението искането за заплащане на общо над 53 хил. лв.
IvoAndonov
на 10.08.2020 в 16:08:33 #1Това е от тези случаи с предимство на формата пред съдържанието (обратно на счетоводния принцип). Видно е, че реално е анти Лидл кампания, обаче нито се споменава името на Лидл, нито се вижда запазения знак, така, че няма никакви основания за оплакване. Просто нещата са помислени при създаването на рекламата. Все пак наистина всеки може да си направи тематична седмица и това не е запазена марка на дадена верига.