Елон Мъск неуморно работи за навлизане на печелившия индийски пазар, което подчерта по време на срещата си с министър-председателя Нарендра Моди във Вашингтон миналия месец. На тази среща Мъск изтъкна ползите от разширяването на интернет достъпа в най-населената страна в света.
Неговото предложение изглежда е успяло, тъй като SpaceX обяви сделки с доминиращите играчи в индийските телекомуникации - Reliance Jio и Airtel, които ще разгърнат интернет услугите на Starlink в цяла Индия, пише CNBC.
Защо Индия стана по-възприемчива този път? Източници, близки до Ню Делхи, твърдят, че влиятелната роля на Мъск в Белия дом несъмнено е мотивирала индийското правителство да преразгледа сделката със Starlink.
Въпреки че търговските преговори между САЩ и Индия не са довели до пробив, като президентът Тръмп обяви, че САЩ ще наложи реципрочни мита на Индия от 2 април, двете сделки за Starlink се разглеждат като огромна победа за Мъск.
Най-богатият човек в света най-накрая ще получи достъп до изключително важен пазар на мобилни потребители, за който се стреми от години. Освен това, Мъск ще си партнира, вместо да се конкурира, с Reliance Jio и Bharti Airtel, които заедно доминират процъфтяващия индийски телекомуникационен пазар.
Това дава на Мъск уникалната възможност да работи с ръководителите на конкурентни телекомуникационни гиганти и влиятелни индийски милиардери: Мукеш Амбани и Сунил Митал.
"Космосът, отбраната и Индия са най-големите възможности за всяка компания в света в момента. Мъск получава и трите... същевременно това добавя напълно ново измерение на американската сила в най-оспорвания регион в света," каза Елиът Пенс, бивш ръководител на международния отдел в Anduril.
Една от най-големите предизвикателства за чуждестранните компании, навлизащи в Индия, са протекционистичните политики и силната конкуренция от местни играчи. Американски компании като Meta, Walmart и Amazon са имали своите предизвикателства на терен.
Възможността е голяма. Starlink, който използва сателити на ниска околоземна орбита, може да се окаже полезен в неурбанизираните райони и по-слабо населените части на страната, където интернет достъпът остава непостоянен.
Но предизвикателствата предстоят. За да влезе официално в Индия, Starlink все още трябва да премине през няколко регулаторни препятствия и да придобие комуникационен лиценз, който индийското правителство в момента разглежда.
Starlink ще трябва да се справи и с технически предизвикателства, тъй като сателитите изискват пряка видимост и могат по-лесно да бъдат засегнати от метеорологични смущения.
"Смятаме, че сателитните мрежи биха били по-подходящи за обслужване на отдалечени селски райони, където има пропуски в покритието, отколкото градски райони с висока гъстота," казаха анализатори от Citi.
Starlink също ще трябва да направи услугата си по-достъпна на чувствителен към цените пазар като Индия, особено ако възможността е в селските райони, където доходите често са по-ниски. Услугата в момента струва около 110 долара на месец за потребителите в САЩ. Най-евтиният WiFi пакет на Jio за физически лица в Индия струва по-малко от това за цяла година.