Българският куриер Speedy отчете повишение на превозените пратки с малко над 25 процента през първото тримесечие на 2020 г. Сравнението е със същия период на миналата година и значителна част от ръста се дължи на общия повишен интерес към интернет пазаруването, но от компанията отчитат, че в последните две седмици на март, откогато България е в извънредно положение, се отчита по-голям интерес към куриерските услуги.
"Наложените ограничителни мерки за придвижване от една страна доведе до спадане на икономическата активност, а от друга се увеличават поръчките онлайн и съответно, нашата роля в доставките. Наложеното извънредно положение засяга само последните две седмици на март, което е кратък период да се открояване на ясни тенденции. Първоначалните индикации са за задържане и слабо ограничаване на обемите в бизнес сегмента, които до голяма степен се компенсират от увеличените поръчки от индивидуалните клиенти", посочват от публичното дружество в отчета си.
От компанията отчитат и още една тенденция. Докато през последните години клиентите все по-често предпочитаха доставка до офис - която е по-евтина и дава възможност на клиентите да я получат в удобно за тях време, в края на март се наблюдава засилен интерес към доставките до адрес.
Коментирайки пандемията, Speedy посочва още, че към момента няма нито един служител на компанията, който да е с установено заразяване с Covid-19. Дружеството е вложило над 500 хил. лв. в мерки за защита и превенция на разпространението на вируса, включително дезинфектанти, облекла и други.
Общо, през първите три месеца на годината компанията отчита почти 8 млн. доставки. Приходите от дейността възлизат на 37,5 млн. лв., повишение от 16 процента спрямо същия период на миналата година. "С основен принос за добрите резултати е онлайн търговията. С нарастваща тежест са и индивидуалните клиенти, които вече формират съществен дял от приходите", посочват от Speedy.
Международните доставки продължават да реализират изпреварващ ръст от 33% в резултат на изключително доброто представяне на регионалната услуга Speedy Balkans, която нараства с над 50%. Компанията сочи, че в началото на пандемията е имало проблеми в международните линии за доставки, които до голяма степен вече са преодоляни. Вътрешният пазар отговаря за 80% от общите приходи.
За първите три месеца на годината компанията отчита 1,7% ръст на нетната печалба до 3,73 млн. лв. Оперативната печалба възлиза на 4,5 млн. лв., 3,2 процента ръст.
Никой не е застрахован
Въпреки схващането, че куриерите са сред компаниите, които не само няма да загубят, но и ще спечелят от кризата, Speedy припомнят, че това не е точно така. "Дейността на компанията силно зависи от цялостния ръст на икономиката, общото състояние на бизнес средата и особено от потребителското доверие, съответно, крайното потребление. Евентуално свиване на икономиката и потреблението би оказало натиск върху маржовете на печалба, а силно и продължително забавяне на бизнес активността може да доведе и до негативен тренд в приходите", посочват оттам.
Компанията има значително присъствие и в B2B услугите, при които също има риск. "Близо 80% от приходите се генерират от клиенти по договор, съответно услугата се заплаща не при извършването й, а на месечна база. При влошаването на икономическата ситуация, размерът на просрочените вземания може да се увеличи значително", предупреждават от компанията. И уверяват, че дружеството е внедрило детайлна и строга система за следене на дължимите суми и сроковете за погасяването им и процедура за действие при наличие на забавено плащане.
За последния месец акциите на компанията носят капиталова възвръщаемост от 4,42 процента, като са в зелена територия от началото на годината. За сравнение, индексът Sofix губи над 20 процента от 1 януари т.г.