Американската самолетостроителна корпорация спира след 5 десетилетия производството на легендарния "гърбав" самолет Boeing 747Jumbo Jet , въпреки че това все още не е официално обявено. Това съобщи Bloomberg , позовавайки се на източници, запознати със ситуацията.
Последните 747-8 ще излязат за около две години от монтажната линия на завода край Сиатъл, който остава най-голямата по обем промишлена сграда в света. Това решение, което още не е обявено, но може да бъде предположено от някои промени във финансовите отчети, пише агенцията.
Последната версия на този самолет, въпреки популярността си сред пътниците като "Кралицата на небесата, не постигна търговски успех, защото авиокомпаниите преминаха към по-ефективни модели с два двигателя за дълги маршрути, се казва в материала на Bloomberg.
Икономическият спад в света и особено в туризма и пътувания на фона на коронавируса сега усложнява продажбата на останалите самолети, посочва агенцията.
От 2016 г., когато всяка година само шест 747-8 самолета напускат завода, компанията губи 40 милиона долара за всеки от тях. Последната поръчка за него беше приета през 2017 г. - този самолет трябва да стане новият президентски Air Force One.
Credit Suisse изчислява, че през последния месец 91% от лайнерите Boeing 747 не летят в момента, както 97% от европейския му аналог A380.
Първият полет на Boeing 747 се осъществи през 1969 г., а от 1970 г. той влезе в редовна експлоатация, като най-големият пътнически въздушен лайнер в света света Общо от него са произведени повече от 1,5 хиляди самолета с различни модификации.
Повечето 747 летящи в наши дни обаче са товарни. Последният пътник 747 в света може да се окаже най-престижният от всички: на Air Force One, носещ президента на Съединените щати.
Понастоящем Boeing има поръчки за 16 броя 747-8F товарни самолети, включително поръчка за 12 от глобалната логистична фирма UPS. Останалите са предмет на правен спор с групата "Волга-Днепър" в Русия.
През януари руската компания информира Boeing, че може да не е в състояние да плати за четири поръчани от него 747-8F, както и три товарача 777F, привидно поради пандемията COVID-19. През юни американски съд се произнесе срещу Волга-Днепър в опита му да блокира повторната продажба на тези самолети на други клиенти. UPS вече се съгласи да закупи един от тези самолети, като общата му поръчка достигна до 13 самолета.